حکاکی لیزری چوب

حکاکی لیزری چوب، برای انواع مدل های مختلف برش و حکاکی  استفاده بسیاری شده است و موجب تحولاتی در این صنعت قرار گرفته است. با استفاده از دستگاه حکاکی لیزری چوب می‌توان به راحتی طرح های متنوعی را بر روی انواع چوب ایجاد کرد در صورتی که در گذشته ایجاد چنین طرح‌هایی به روش سنتی و مکانیکی با دشواری بسیاری همراه بود و زمان زیادی برای انجام آن لازم بود. که در برخی موارد نیز، محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار نبود.

امروزه بسیاری از کشورها برای ساخت قاب‌های تزئینی، فریم‌های چوبی و حکاکی طرح‌ها بر روی چوب از دستگاه حکاکی لیزری چوب استفاده می‌کنند.

با ورود لیزر این امکان به وجود آمد تا صنعتگران با شخصی سازی و تولید طرح های متنوع، محصولات اختصاصی خود را تولید نمایند.

با استفاده از این فناوری می‌توان طرح‌ها و الگوهای پیچیده‌ای را بر روی چوب پیاده کرد.

عملیات حکاکی لیزری چوب

در حکاکی لیزری چوب، اشعه لیزر به صورت متمرکز به مواد تابیده می‌شود و با بالا بردن حرارت آن در نقاط مشخص باعث تبخیر ماده می‌گردد، در نتیجه عملیات برش و حک با ظرافت بالایی انجام شده که این عمل با هیچ یک از روش‌های سنتی و مکانیکی قابل اجرا نخواهد بود.

حکاکی لیزری -چوب

حکاکی بر روی چوب از طریق لیزر محصولی بسیار زیبا و صاف تولید خواهد کرد و یکی از ویژگی‌های خوب این روش آن است که در نتیجه کار با لیزر زیاله و خاک اره تولید نخواهد شد و تمیزکاری آن به حداقل خواهد رسید.

همچنین به دلیل عدم تماس مستقیم اشعه لیزر با ماده، محصول نهایی بر خلاف روش‌های سنتی بسیار صاف و بی‌نقص خواهد بود.

با استفاده از لیزر تقریبا می‌توان بر روی هر نوع چوبی حکاکی انجام داد و با توجه به نوع چوب میزان قدرت مورد استفاده برای دستگاه لیزر مشخص می‌شود.

ویژگی حکاکی لیزری چوب

  • حکاکی چوب با استفاده از لیزر از دقت و ظرافت بالایی در انجام حکاکی و برش برخوردار است.
  • امکان حکاکی طرح های بسیار پیچیده و ظریف را فراهم می‌آورد.
  • تبدیل آسان و سریع طرح‌های اولیه به محصول نهایی
  • امکان حکاکی با عمق‌های متفاوت
  • ایجاد سطحی صاف و بدون خاک اره

در حکاکی لیزری چوب برای بدست آمدن سطحی صاف و بدون خاک اره این را هم باید بدانید که : از آن جا که پرتوی لیزر به صورت متمرکز به ماده تابیده، تنها موجب بالا رفتن حرارت و تبخیر مواد در نقطه ای خاص می شود.

در ضمن این پرتو با چوب تماس مستقیم برقرار نمی سازد که این موجب پدید آمدن سطحی صاف و ظریف بعد از حکاکی می شود.  همچنین به دلیل عدم تولید خاک اره در پایان کار  نیازی به تمیزکاری نمی باشد.

کاربردهای حکاکی لیزری چوب

حکاکی و تزئین کابینت های چوبی یا ام دی اف تزئین شده :

با دستگاه های لیزر می توان، انواع طرح های تزئینی را بر روی اجزای کابینت حکاکی نمود. این طرح ها زیبایی کابینت های چوبی یا MDF را بسیار بیشتر می کند.

حکاکی قاب عکس ام دی اف یا چوب :

به خاطر قابلیت حکاکی لیزر دستگاه های حکاکی لیزر، می توان با این دستگاه ها به تولید انبوه قاب های گران قیمت چوب یا ام دی اف پرداخت. علاوه بر این، با این دستگاه ها می توان انواع قاب را به سفارش مشتریان حکاکی و آماده نمود.

حکاکی درب چوبی تزئینی :

با دستگاه های لیزری می توان طرح های مختلف یا حتی انواع عکس را بر روی چوب حکاکی نمود. با این وصف می توان قاب هایی را که در میانه درب های چوبی تعبیه می شود با طرح های زیبا حکاکی نمود.

حکاکی آرم سازنده مصنوعات چوبی روی محصول خود :

تولیدکنندگان مصنوعات چوبی می توانند آرم خود را با لیزر بر روی محصولات چوبی حکاکی کنند. با این روش، آن ها می توانند نام شرکت یا کارگاه خود را به صورت زیبایی تبلیغ کنند.

حکاکی محصولات تزئینی چوبی. با لیزر می توان مجموعه بسیار متنوعی از کالاهای تزئیناتی یا سوغاتی را تهیه کرد.

جکاکی-لیزری -چوب

دستگاه های حکاکی لیزری چوب

همانطور که در نکات بالا برایتان توضیح دادیم، دستگاه حکاکی لیزری چوب با استفاده از اشعه لیزر به صورت متمرکز به مواد تابیده و با بالا بردن حرارت آن در نقاط مشخص موجب تبخیر ماده می‌شود.

نتیجه این عمل ایجاد برش و حک با دقت و ظرافت بالا بوده که با هیچ روش سنتی و مکانیکی قابل اجرا نخواهد بود. نتیجه نهایی کار با لیزر محصولی صاف و زیبا خواهد بود.

نکات مهمی که باید بدانید!

در ضمن در هنگام کار با لیزر زباله و خاک اره تولید نشده در نتیجه عملیات تمیزکاری به حداقل می‌رسد. همچنین از آن جایی که اشعه لیزر به صورت مستقیم با ماده تماس برقرار نمی‌کند، محصول نهایی بر خلاف زمانی که از چاقو، اره و سمباده استفاده می شود صاف و بی نقص خواهد بود.

تقریبا هر نوع چوب را می توان با دستگاه لیزر برش زده یا حکاکی کرد. برای برش و حک چوب های نرم نظیر کاج نیاز به دستگاه لیزر با قدرت کم می‌باشد. اما برای کار بر روی چوب هایی نظیر گردو، افرا، توس و … نیاز به قدرت بیشتری خواهد بود.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا برای حکاکی تصاویر روی چوب، ساخت قاب های تزیینی، ساخت فریم های چوبی تزیینی و سایر موارد از دستگاه های حکاکی لیزری استفاده می شود.

و همچنین برای تزیین درب ها، میزها و بوفه های چوبی نیز می توان از روش حکاکی لیزری استفاده نمود.

این فناوری اجازه اجرای طرح و الگوهای پیچیده، متون و عکس را بر روی چوب می دهد. به عبارتی طرح هایی که در حالت عادی برای اجرا با مشکل روبرو هستند، با دستگاه لیزر به راحتی قابل اجرا هستند.

یک طراح با استفاده از لیزر قادر خواهد بود تا هر محصولی از جمله جلد یک کتاب، هدایای تبلیغاتی و یادبود، کارهای هنری و تزیینی و … را به راحتی و در کمترین زمان تولید کند.

ودر آخر می توان گفت که، با ساخت محصولات سفارشی و شخصی سازی شده، درهای جدیدی از کسب و کار و درآمدزایی به روی صنعتگران باز شده است.