۳ نوع از روش های برش ورق کامپوزیت

در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را به انواع روش های برش ورق کامپوزیت آشنا کنیم:

ورق کامپوزیت از دو لایه ورق آلومینیومی در پوسته های بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن و یا مواد نسوز کانی در وسط تشکیل شده است که برای برش ورق کامپوزیت روش های مختلفی وجود دارد، که بهترین روش برش ورق های کامپوزیت، با استفاده از دستگاه CNC می باشد که مقرون به صرفه و بدون دردسر می باشد.

ورق کامپوزیت آلومینیوم برای پوشش نمای بیرونی و یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت دیواره، پارتیشن و سقف کاذب کاربرد های فراوانی دارد و این ورق ها با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها، نوع رنگ به کار گرفته شده در پوسته بیرونی و نوع مواد به کار رفته در لایه میانی باعث شده که از تنوع بالایی برخوردار باشند، که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد مخصوص به خود را دارا می باشد.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

ورق های کامپوزیت از مدرن ترین مصالح ساختمانی برای نمای داخلی و خارجی ساختمان می باشد. که دارای مزایای گسترده ای می باشند، که بسیاری از شرکت های فعال در این زمینه مجهز به دستگاه ها و ابزارهایی هستند که برای برش ورق های کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین در ساخت غرفه نمایشگاهی، تابلوهای تبلیغاتی با ماندگاری بالا، سقف کاذب، پوشش ستون و پارتیشن بندی پرکاربرد می باشد.

 

🔔 حتما بخوانید: ورق کامپوزیت چیست؟

انواع روش های برش ورق کامپوزیت

۱- برش ورق کامپوزیت به روش CNC

استفاده از سی ان سی ورق کامپوزیت، تکنولوژی CNC در برش ورق کامپوزیت، انجام ویرایش های اولیه، تعیین نقطه شروع، تعیین جهت برش و شیار، حرکت های جهتی آزاد در حین برش، امکان تغییر ناگهانی سرعت در حین انجام عملیات برش، اتوماتیک نمودن نحوه برش با تعریف خطوط برشی و غیر برشی، کم کردن سرعت در پیچ های تند، تطبیق اتوماتیک نقشه بر روی شیت خام، صدور گزارش و فاکتور خودکار و همچنین بهینه سازی اتوماتیک وار ساخت قطعات از جمله ویژگی های دستگاه برش ورق کامپوزیت می باشد.

برش ورق کامپوزیت به روش CNC

نمونه پیشرفته دستگاه برش ورق کامپوزیت این قابلیت را دارد که مستقیم نقشه های مخصوص برش و شیار را از نرم افزار های استاندارد نقشه کشی دریافت کند و هم چنین برای کنترل و فرماندهی ورق ها طراحی شده است. بعد از انجام عملیات برش ورق کامپوزیت و آماده سازی قطعات، تمامی قطعات را برای نصب به محل مورد نظر می بریم و عملیات نصب را انجام می دهیم و در پایان برای درز گیری و آب بندی می توانیم از چسب سیلیکون یا نوار های لاستیکی استفاده کنیم.

برش ورق های کامپوزیت به روش سی ان سی از مزایای مختلفی برخوردار است که عبارتند از:

  • سرعت بسیار بالا به همراه کیفیت در تولید متوسط ۳۰۰ متر مربع خدمات شیار و برش
  • مدیریت پرتی ورق را دارد.
  • می توان سرعت تحویل و اجرا را زمان بندی کرد.
  • جلوگیری از دپو و حمل و نقل مضاعف و غیر ضروری و خط و خش ها و جا به جایی های ناخواسته ورق در کارگاه های اجرایی.
  • ضریب ایمنی در نگهداری ورق ها بالا می رود.
  • شیار یکنواخت و حذف هزینه های مضاعف استهلاک.
  • کاهش چشمگیر هزینه ها نسبت به روش های دستی
  • امکان تولید ورق های خاص و اشکال مختلف که به صورت دستی و در حجم بالا امکان پذیر نمی باشد.
  • امکان ایجاد شیار های مورد نیاز جوش پلی اتیلن
  • امکان تولید پانل های مخصوص انواع سیستم هنگ

۲- برش ورق کامپوزیت با لیزر

برش ورق کامپوزیت با لیزر به عنوان یکی روش ها ی مدرن در بازه ۱۰  تا ۲۵ میلی متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از این روش بسیار آسان می‌باشد و حتی بدون اپراتور نیز می‌توان کار برش را انجام داد. لیزر در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کاهش می‌یابد. برای برش فلزات مختلف از انواع لیزرهای مختلف استفاده می‌شود.

برش ورق کامپوزیت با لیزر

و همچنین برش لیزری ورق کامپوزیت کمک زیادی به این صنعت کرده است. یکی از دلایل اصلی آن هم طرح های پیچیده ایست که در طراحی های نما های ساختمانی به وسیله طراحان ایجاد شده و باید اجرا گردند. برش لیزر کامپوزیت این مشکل را کاملا حل کرده است. به این صورت که با روش برش لیزر و خم کاری دقیق ورق های کامپوزیت، ورق ها از پیش آماده می گردند و آنها را فقط در نما های ساختمان نصب می کنند و دیگر نیازی به برش های دستی و زمان بر در هنگام اجرای نما وجود ندارد.

برش ورق های کامپوزیت به روش لیزر از مزایای مختلفی برخوردار است که عبارتند از:

  • دقت برش لیزر : دقت برش لیزری فلزات بسیار بالاتر از روشهای مشابه می باشد. و بسته به ضخامت قطعه بین ۰.۰۲ تا ۰.۱ دقت قابل انتظار است.
  • عدم ایجاد تغییرات گرمایی : در برش لیزری فلزات باتوجه به استفاده از اشعه لیزر بسیار کانونی برای برش فلزات تغییر دمای قطعه قبل و بعد از برش بسیار ناچیز می باشد این امر باعث حفظ خواص مکانیکی و فیزیکی قطعه برش کاری شده توسط لیزری میگردد .
  • سازگاری با AutoCad : از آنجاکه سیستم کنترل برش لیزر CNC می باشد به راحتی می توان فایلهای برش لیزر طراحی شده توسط نرم افزار AutoCad را به عنوان نقشه برش لیزری قطعات فلز استفاده نمود.
  • عدم تماس فیزیکی : در برش لیزری فلزات فشار فیزیکی بر روی قطعه در حال برش و جود ندارد و در لبه های قطعه برش خورده توسط لیزر هیچگونه له شدگی و جود ندارد.این امر تکنولوژی برش لیزری فلزات را در ساخت قطعات حساس بسیار با اهمیت می گرداند.
  • برشکاری نقوش پیچیده : در تکنولوژی برش لیزری فلزات امکان برش نقوش پیچیده بر روی فلزات به سادگی فراهم میباشد . به عبارت دیگر هر نقشه دو بعدی قابل اجرا می باشد.
  • نمونه سازی سریع : از تکنولوژی برش لیزری فلزات می توان به عنوان نمونه سازی قبل از تولید بر اساس طرح گسترده قطعات با فرمت AutoCad استفاده کرد.
  • خط برش: مزیت مهم برش لیزر باریک بودن خط برش (۲/۰ میلی متر)  می باشد که این قابلیت باعث بالا بردن استفاده از مواد مصرفی با کاهش پرت ورق است.
  • عدم نیاز به قالب برش : با استفاده از تکنولوژی برش لیزری فلزات دیگر نیازی به هزینه های سنگین ساخت قالبهای برش نیست. تکنولوژی برش لیزری فلزات در ساخت قطعات با تیراژهای نه چندان زیاد انتخابی هوشمندانه و البته اقتصادی است.

۳- برش ورق کامپوزیت با اره گرد بر

یکی دیگر از روش های برش ورق کامپوزیت استفاده از اره گرد بر می باشد که روش استفاده از این دستگاه به این صورت می باشد: ابتدا با متر لبه بیرون تیغ تا بیرون صفحه دستگاه را اندازه گیری می کنیم و در مرحله بعدی داخل تیغ تا بیرون صفحه دستگاه را اندازه گیری می کنیم که ضخامت خود تیغ اره هم به حساب می آید، باید این نکته را در نظر داشت نباید از ۵ شیت ورق روی هم برای برش استفاده کرد زیرا باعث ایجاد خطا می شود.

برش ورق کامپوزیت با اره گرد بر

زیرا اگر زاویه تیغ اره کمی بهم خورده باشد باعث ایجاد چند میلیمتر خطا می شود. سپس شابلون مورد نظر را با اندازه های مورد نظر با پیچ دستی به میز می بندیم که باید این نکته را در نظر داشت که پیچ دستی را بیرون شابلون به گونه ای بست که موقع برش به دسته اره گیر نکند. و در آخر عملیات برش را انجام می دهیم.

مشخصات فنی ورق کامپوزیت

  • ضخامت کلی ورق های کامپوزیت به طور معمول حدود چهار تا پنج میلیمتر می باشد.
  • ضخامت لایه های آلومینیوم در ورق ها بین ۰.۱۶ تا ۰.۵ میلیمتر می باشد.
  • ضخامت استاندارد هر یک از لایه های ورق کامپوزیت ۰.۵ میلیمتر است. البته در ضخامت های پایین تر نیز در بازار موجود می باشد.
  • وزن یک متر مربع آن در حدود شش تا هشت کیلوگرم می باشد.
  • ابعاد ورق های کامپوزیت در حالت عادی ۱۲۵ در ۳۲۰ سانتی متر می باشد اما می توان در ابعاد دلخواه و مورد نظر این ورق ها را تولید کرد.
  • لایه محافظ روی ورق های کامپوزیت ضخامتی حدود شش تا هشت میکرون دارد.
  • ضخامت پوشش رنگ ورق های کامپوزیت با توجه به نوع پوشش آنها از ۲۰ تا ۳۵ میکرون می باشد.