۲ روش برشکاری ورق کامپوزیت

برای اینکه با ۲ روش برشکاری ورق کامپوزیت آشنا شیم باید بدونیم که از چه موادی ساخته می شود و چه کاربردهایی دارد….

ورق کامپوزیت از دو لایه ورق آلومینیومی در پوسته های بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن و یا مواد نسوز کانی در وسط تشکیل شده است که برای برش ورق کامپوزیت روش های مختلفی وجود دارد. ورق کامپوزیت آلومینیوم برای پوشش نمای بیرونی و یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت دیواره، پارتیشن و سقف کاذب کاربردهای فراوانی دارد و این ورق ها با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها، نوع رنگ به کار گرفته شده در پوسته بیرونی و نوع مواد به کار رفته در لایه میانی باعث شده که از تنوع بالایی برخوردار باشند که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد مخصوص به خود را دارا می باشد.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

ورق آلومینیوم کامپوزیت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی( رطوبت، حرارت و اشعه خورشید) از مقاومت بالایی برخوردار است و این ویژگی یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومینیوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد. در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق آلومینیوم کامپوزیت بی رقیب است، به خاطر وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، باعث شده که عایق حرارتی بسیار مناسبی باشد که موجب صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود.

برشکاری ورق کامپوزیت-2

هم چنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می کند. از طرفی ورق آلومینیوم در برابر رطوبت هم از مقاومت بالایی بر خوردار است و زنگ نمی زند و در برابر سایر مصالح ساختمانی نما تغییر رنگ خیلی کمی دارد.

معرفی ۲ روش برشکاری ورق کامپوزیت

برشکاری ورق کامپوزیت که توسط دستگاه های لیزر و سی ان سی CNC صورت می‌گیرد به دو بخش برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم می‌شود :

  1. برش لیزری فلزات
  2. برش لیزری غیر فلزات

۱- برش لیزری فلزات

برای برش فلزات از روش های گوناگونی مانند برش لیزری، برش واترجت، هوا برش، برش پلاسما، برش با تیغه های برش و … می توان استفاده کرد.

 برش لیزری در مواردی کاربرد دارد که کاربر بخواهد فلزات با ضخامت کم (معمولاً کمتر از ۸ میلی متر) را برش بزند و نیز زمانی که تلورانس مورد نظر پایین است یا به عبارتی دقت برش بالا باشد.

البته دستگاه های لیزری وجود دارند که قادر به برش فولاد تا چند سانت نیز هستند، اما به دلیل هزینه خرید زیاد و مصرف برق بالا، استفاده از آنها مرسوم نیست.

۲- برش لیزری غیر فلزات

از این روش می توان برای برش بسیاری از مواد غیر فلزی مانند ام دی اف، پلکسی گلاس، پارچه، چرم طبیعی و مصنوعی، مواد پلاستیکی و بعضی لاستیک ها استفاده کرد.

معمولاً دستگاه برش لیزری با لیزر CO2 کار می کند و از آن برای برش اغلب مواد غیرفلزی به جز مواد کانی مانند کاشی، سرامیک، شیشه و آینه می توان استفاده کرد.

برشکاری ورق کامپوزیت-3

که به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود.

🔔 حتما بخوانید: حکاکی لیزری چوب

برشکاری ورق کامپوزیت به روش های سنتی :

سمباده زنی : این روش نیز همانند سنگ زنی از سایش استفاده می‌کند با این تفاوت که میزان بار برداشته شده از روی قطعه، از سنگ زنی بسیار کمتر است.
سنگ زنی : در این روش از سایش به وسیله سنگ، جهت برداشتن ماده از سطح فلز استفاده می‌شود و به طور کلی برای تولید سطح‌ هایی با کیفیت بالا کاربرد دارد و میزان ضخامتی که از روی قطعه برداشته می‌شود، کم است.

رزوه زنی : روش های مختلفی برای تولید پیچ و مهره و رزوه زنی وجود دارد که می‌توان از استفاده از قلاویز و حدیده، استفاده از دستگاه های فرز یا تراش، رولینگ و فرمینگ نام برد.

برشکاری ورق کامپوزیت-1

فرزکاری : این روش یکی از روش‌ های قدیمی برش فلزات است.

تراشکاری : در تراشکاری برش قطعه به صورت دورانی انجام می‌شود و قابلیت تولید اشکال مختلف از جمله شکل‌ های مخروطی با تغییر وضعیت دستگاه را داراست.

برشکاری ورق کامپوزیت به روش های مدرن :

برش لیزر : برش لیزر به عنوان یکی روش ها ی مدرن در بازه ۱۰  تا ۲۵ میلی متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از این روش بسیار آسان می‌باشد و حتی بدون اپراتور نیز می‌توان کار برش را انجام داد. لیزر در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کاهش می‌یابد. برای برش فلزات مختلف از انواع لیزرهای مختلف استفاده می‌شود.

نکته بسیار مهم!

اگر از اشعه لیزر برای برش دادن ورق های کامپوزیت استفاده شود، در نهایت نتیجه کار به گونه ای خواهد بود که کاملا قابل قبول است و این روش قابلیت این را دارد که چند ورق را به صورت همزمان توسط آن برش داده و بدون اینکه کیفیت کار کاهش یابد.

برشکاری ورق کامپوزیت

برش لیزری ورق کامپوزیت کمک زیادی به این صنعت کرده است.

برش واترجت : در برش واترجت با استفاده از فشار آب فلزات را بسیار دقیق برش می دهند. کیفیت لبه ها در این روش حتی از برش لیزر فلزات هم بهتر است، زیرا هیچ تنش گرمایی برای فلز ایجاد نمی کند. این روش برای هر نوع فلزی با هر ضخامتی کاربرد دارد.

برش هواگاز : برش هواگاز برای برش آهن و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و قدمت بالایی دارد. به طور معمول این روش برای ضخامت های ۱۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر کاربرد دارد، ولی با استفاده از یک سری روش ها می تواند برای ضخامت های ۶ تا ۳۰۰ میلی متر نیز مورد استفاده قرار گیرد. این روش به دلیل تولید لبه های تمیز و دقیق، بسیار مناسب است.

برش پلاسما : این روش به دلیل اینکه تنوع بالایی در قیمت و انجام کار دارد در بسیاری از کارها کاربرد دارد و نسبت به روش هواگاز سرعت بالاتری داشته و در بازه ۱ میلی متر تا ۳۰ میلی متر می تواند برای برش فلزات استفاده شود، که با استفاده از یونیت های خاص می توان این بازه را بین ۰.۵ میلی متر تا ۱۶۰ میلی متر افزایش داد.

ابزار برشکاری ورق کامپوزیت

ابزارهای برشکاری ورق کامپوزیت از جنس اکسید آلومینیوم/ تیتانیم کاربید به طور منحصر به فردی به عنوان ابزار های برش شماره دار استفاده می شوند. سیستم های نگهدارنده ی این سری ها که برای ابزارهای برش کامپوزیتی مورد استفاده قرار می گیرند، مشابه آنهایی می باشند که برای کاربید های سمنته، طراحی می گردند. برای سری های با شکل منظم، انواع محدود کننده از بالا و محدود کننده با حفره، متداول می باشد مانند سری های الماسه ی مدور، مکعبی، سه گوش، الماسه های ۸۰ درجه و ۵۵ درجه.

جمع بندی مطالب

 استفاده از چنین ابزارهای جدیدی باعث می شود تا علاوه بر افزایش سرعت انجام کارها، نیاز به نیروی انسانی کاهش یابد.
و دستگاه برش CNC به صورت کاملا اتوماتیک بتواند مراحل مختلف را اجرا نماید.
و علاوه بر افزایش بهره وری و تولید، افزایش سرعت انجام کار و افزایش رضایت مشتریان بتوان زمان را به گونه ای مطلوب مدیریت نمود.