معرفی ۱۲ روش برشکاری فلزات

برشکاری فلزات به دو روش مدرن و سنتی انجام می گیرد. که به ساده می توان گفت، عملیات بریدن فلزات به قطعات کوچکتر با استفاده از انواع روش های مکانیکی و دستی برشکاری ورق آهن می گویند، که از روش های سنتی برشکاری فلزات می توان به سوراخکاری، فرزکاری و تراشکاری، سنگ زنی و اره کاری و سمباده کاری اشاره نمود….و از روش های مدرن برشکاری فلزات می توان به برش پلاسما، برش لیزری، برشکاری فلزات با هواگاز،  برشکاری فلزات با واترجت و….اشاره نمود.

روش های نوین برشکاری فلزات با توجه به سرعت و دقت بالا روز به روز بیشتر مورد استقبال صنعتگران قرار می گیرد. به طوری که امروزه کمتر کسی است که با مزایای استفاده از این نوع روش ها آشنایی نداشته باشد. در ادامه به روش های برشکاری فلزات مدرن اشاره می نماییم…..

🔔 حتما بخوانید: چوب ترمووود سی ان سی CNC

انواع برشکاری فلزات به روش سنتی

۱- برشکاری فلزات ( فرز کاری )

از قدیمی ترین روش های برش فلزات فرزکاری می باشد. ماشین فرز دارای یک کله گی بوده که به روش های دستی و اتوماتیک قابل کنترل می باشد. اسپیندل در این دستگاه وظیفه نگه داشتن ابزار و چرخاندن آن را در حول محور دلخواه دارد.

۲- برشکاری فلزات ( سمباده زنی )

در این روش نیز مانند سنگ زنی از سایش استفاده می شود ولی میزان باری که از روی قطعه برداشته می شود از سنگ زنی بسیار کمتر می باشد. سمباده ها بر اساس اینکه برای چه قطعه ای استفاده می شوند از جنس سخت و یا نرم آن ها استفاده می شود.

روش های مدرن به دلیل اینکه در وقت و زمان و هزینه به صرفه تر می باشند و همچنین برش با کیفیت بالاتری انجام می شود نسبت به روش های سنتی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند.

روزه-زنی برشکاری فلزات

۳- برشکاری فلزات ( روزه زنی )

در صنعت, روش های مختلفی برای تولید پیچ و مهره و رزوه زنی وجود دارد که در این بین می توان به استفاده از قلاویز و حدیده, استفاده از دستگاه های فرز یا تراش, رولینگ و فرمینگ اشاره کرد.

۴- برشکاری فلزات ( سنگ زنی )

این روش از برش آهن به عنوان یکی از انواع روشهای برش فلزات, از سایش به وسیله سنگ به جهت برداشتن ماده از سطح فلز استفاده می کند. این روش به طور کلی برای تولید سطح هایی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد و میزان ضخامتی که از روی قطعه برداشته می شود کم می باشد.

برشکاری-فلزات-تراشکاری

۵- برشکاری فلزات ( تراشکاری )

در این روش, برش قطعه به صورت دورانی بوده و سطح مقاطع دایره ای شکل تولید می کند. در این روش قابلیت تولید اشکال مختلف از جمله شکل های مخروطی با تغییر وضعیت دستگاه ممکن می باشد.

🔔 حتما بخوانید: دستگاه سی ان سی چوب چیست؟

انواع برشکاری فلزات به روش مدرن

۶- برشکاری فلزات ( CNC )

یکی از بهترین روش ها برای برشکاری فلزات با دقت و کیفیت بالا در اندک زمان ممکن، استفاده از شیوه برشکاری cnc می باشد. از این روش می توان برای برش ورق ها و قطعات آهنی و غیرآهنی، آلومینیوم و آلیاژی استفاده نمود. برشکاری ورق گالوانیزه به طول ۶ و عرض ۲ متر و تا ضخامت ۸ میلیمتر با این روش امکان پذیر می باشد. همچنین برش ورق های آهنی به طول ۶ و عرض ۲ متر با ضخامت های تا ۲۰ میلیمتر را می توان با استفاده از این روش برش داد.

برشکاری فلزات-پلاسما

۷- برشکاری فلزات ( برش پلاسما )

این روش به دلیل اینکه تنوع بالایی در قیمت و انجام کار دارد برای کارهای بسیاری استفاده می شود. این روش نسبت به روش هواگاز سرعت بالاتری داشته و در بازه ۱ میلی متر تا ۳۰ میلی متر می توان برای برش فلزات از آن ها استفاده کرد که با استفاده از یونیت های خاص می توان این بازه را بین ۰.۵ میلی متر تا ۱۶۰ میلی متر افزایش داد.

۸- برشکاری فلزات ( برش لیزر )

خدمات برش لیزر به عنوان یکی از انواع روش های برشکاری ورق در بازه ۱۰ تا ۲۵ میلی متر استفاده می شود. لیزر در برشکاری فلزات دارای دقت و کیفیت بالایی می باشد. استفاده از این روش همچنین آسان بوده و می توان حتی بدون اپراتور نیز کار برش را انجام داد. لیزر در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کم می شود. برای برش فلزات مختلف باید از انواع لیزرهای مختلفی استفاده کرد.

برشکاری فلزات-لیزر

۹- برشکاری فلزات ( برش هواگاز )

برای برش آهن و فولاد از برش هواگاز استفاده می شود که قدمت بالایی دارد. این روش به دلیل اینکه لبه های تمیز و دقیقی را تولید می کند بسیار مناسب می باشد. به طور معمول این روش برای ضخامت های ۱۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر استفاده می شود ولی با استفاده از یک سری روش ها می توان از این روش برای ضخامت های ۶ تا ۳۰۰ میلی متر نیز استفاده کرد.

۱۰- برشکاری فلزات ( برش واترجت )

این روش با فشار آب فلزات را بسیار دقیق برش می دهد. کیفیت لبه ها در این روش حتی از برش لیزر فلزات هم بهتر می شود زیرا هیچ تنش گرمایی برای فلز ایجاد نمی کند. این روش برای هر نوع فلزی با هر ضخامتی قابل استفاده می باشد.

برش ورق با استفاده از واترجت عدم دفرمگی را برای ورق فولادی به همراه دارد. همچنین کیفیت برش در این روش بالا بوده و لبه های برش صاف و یکدست می باشد. همچنین هیچ محدودیتی در ضخامت ورق برای برشکاری فلزات وجود ندارد. البته می توان از قیمت بالای پمپ های تقویت کننده و تجهیزات جانبی به عنوان معایب این روش اشاره کرد.

برشکاری فلزات-هوا-گاز

۱۱- برشکاری فلزات ( برش گیوتین )

یکی از روش های سریع و بهینه برای برش ورق های فلزی برش ورق با گیوتین می باشد. در این روش, برش بسیار تمیز و چهارگوش انجام می شود. این دستگاه با زاویه و فشار مناسبی, برش را ایجاد می کند. این دستگاه به CNC مجهز بوده که برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیم فاصله تیغه ها و تنظیم جریان برای انواع ورق ها استفاده می شود.

۱۲- برشکاری فلزات ( وایر کات )

اساس کار ماشین های وایرکات تخلیه الکتریکی می باشد که با عبور جریان الکتریکی از سیم و تماس آن با قطعه کار باعث ایجاد گرما شده که این گرما قطعه مورد نظر را ماشین کاری خواهد کرد. با این تفاسیر به علت رسانا بودن قطعه ماشین کاری شونده پی بردیم چرا که اگر قطعه رسانا نباشد هیچ واکنشی بین سیم برشی و قطعه اتفاق نخواهد افتاد و در نتیجه ماشین کاری در کار نخواهد بود.

جمع بندی

برای برآورد کردن هزینه های لیزر و هواگاز، همانطور که بهتر است بدانید در صورت اهمیت بهره وری، شیوه برش لیزری مناسب بوده ولی در صورت عدم داشتن سرمایه زیاد روش هواگاز نیز مناسب می باشد.