چوب ترمووود سی ان سی CNC

چوب ترمووود با استفاده از دستگاه سی ان سی CNC در نمای ساختمان افزایش چشمگیری داشته است. نام تجاری این چوب ها ترمووود می باشد. از ویژگی های قابل توجه چوب ترمووود می توان به مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و مقاومت در برابر پوسیدگی و رطوبت اشاره کرد. دستگاه های CNC این مجموعه قادر است عملیات گوناگونی از جمله حک، برش، سوراخ کاری و همچنین منبت کاری را به راحتی بر روی این چوب ها انجام دهد.

چوب ترمووود

یکی از متریال هایی که امروزه در صنعت ساختمان بسیار کاربرد دارد و ویژگی های آن باعث شده است تا بسیار در بین طراحان محبوب باشد چوب ترموود است. ترمو وود یا ترموود که به آن چوب ترمووود نیز می گویند نوع خاصی از چوب است که با مکانیزم پیشرفته حرارت، نسبت به چوب های دیگر دارای استحکام و ماندگاری بیشتری می باشد.

🔔 حتما بخوانید: تابلو ترمووود چیست؟

سازه های ساختمانی چوب ترمووود

شما هم سازه های ساختمانی را با چوب دیده اید. بسیاری از این سازه ها چشم نواز و زیبا هستند و کاربرد زیادی دارند. از طرفی ظرافت خاصی به نمای ساختمان یا دکوراسیون داخلی می بخشند. باید گفت در حالت کلی برای تولید این محصول از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.

همچنین ترمووود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه، ساس و قارچ نیز بسیار مقاوم است. در چوب ترموو علاوه بر موارد بالا، در رنگ و شکل ثبات بی نظیری دارد به طوری که سالیان سال زیبایی خود را حفظ می کند. این ویژگی ها باعث شده است تا توجه طراحان و مهندسان ساختمان به آن جلب شود.

کاربرد‌های چوب ترمووود

از زمانی که انسان ها به یکجانشینی روی آوردند یک عده به فکر طراحی محل زندگی خود با استفاده از امکانات آن زمان بودند. کم کم صنعتی شدن جوامع شکل و نمای محل سکونت انسان ها را تغییر داد. طراحان ساختمان پا به عرصه گذاشتند و برای زیبایی ساختمان طرح هایی ارائه دادند که این طرح ها کم کم پیشرفته تر شد. حال در سال ۲۰۲۱ طراحی های خاص و زیبایی با استفاده از صنایع مختلف امکان پذیر است.

چوب ترمووود

یکی از این صنایع حرارت دادن و افزایش استحکام چوب است که این امکان را به وجود می‌آورد که از چوب در جاهایی استفاده کنیم که قبلاً امکان نداشت.

می‌توان از چوب ترمووود  برای داخل خانه و بیرون از خانه و هر قسمت دیگر ساختمان استفاده کرد.

استفاده از  چوب ترمووود در بیرون از ساختمان

استفاده از چوب ترمووود در نمای بیرون قبلا امکان پذیر نبود اما امروزه به دلیل مقاومت بالای ترمووود در مقابل رطوبت و حشرات آن را به یکی از بهترین مصالح برای نمای بیرونی ساختمان تبدیل می‌کند. این ویژگی که به کمک تکنولوژی در ساختمان ایجاد شده است شکل و نمای آن را دچار تحول کرده است. مثلا در سقف بالکن، کفپوش کردن آلاچیق، نرده‌های بالکن و نما می توان از چوب استفاده کرد.

استفاده از چوب ترمووود در نمای داخلی ساختمان

علاوه بر ظاهر ساختمان حالا چوب ترمووود با حضور در خانه ما و دکوراسیون نیز جلوه خاصی به آن بخشیده است. ظاهر زیبای ترموود همچنین آن را به یکی بهترین گزینه‌ها برای داخل خانه تبدیل می‌کند. از مهم‌ترین کاربردهای این محصول ساختمانی در فضای داخلی می‌توان به کفپوش و پارکت اتاق‌ها، استفاده از آن در قسمت سونا استخر، استفاده از آن برای ساخت اسباب و اثاثیه داخل خانه اشاره کرد که بسیار هم محبوب است.

مزایای چوب ترمووود

از مزایای استفاده از چوب ترموو یا ترمووود این است که وزن کم و سبک نسبت به متریال های مشابه و همتراز خود دارد. حفظ رطوبت محیط در حد استاندارد نیازهای طبیعی انسان را فراهم می کند.

همچنین نرمال کردن تغییرات ناگهانی دما (سرما به گرما و گرما به سرما) را فراهم می سازد. در واقع باید گفت چوب ترمو همراه با نصب سریعتر و تمیزتر و توانایی بسیار بیشتر در مقابل آتش، آب، طوفان و برودت نسب به چوب های دیگر باعث شده است تا اکثر مردم به فکر استفاده از آن بیافتند.

تجزیه پذیر بودن و عدم آسیب رساندن به محیط زیست در زمان تخریب (طراحی اکولوژیکی) و انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر نسبت به فشارهای بیرونی (نظیر زلزله) از دیگر عوامل انتخاب این متریال جذاب است. عایق بی نظیر صدا (به دلیل نگهداری هوا در منافذ خود) و دارای دوام بالا در برابر پوسیدگی در انواع شرایط آب و هوایی، همچنین مقاومت در برابر تاب برداشتن و تغییر ابعاد و مقاوم در برابر حمله حشرات، ریز ارگانیسم‌ها، و انواع قارچ و کپک باعث شده است تا این چوب نسبت به سایر چوب ها در اولویت مصرف قرار بگیرند.

فرآیند تولید چوب ترمووود

فرآیند تولید چوب ترمووود

در مرحله اولیه فرآیند ترمووود (ترموود)، از حرارت در کنار بخار آب استفاده می شود. بخار آب موجب ممانعت از ترک خوردن چوب هنگام حرارت دادن خواهد شد. و همچنین از بروز واکنش‌های شیمیایی درون چوب جلوگیری می کند.

فاز ۱: گرما و بخار آب

در فاز اول ترمووود (ترموود) دمای چوب با کمک گرما و بخار آب در کوره ی حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد به سرعت افزایش پیدا می کند. و بعد از آن به مرور و یکنواخت بر دما افزوده می شود. تا به ۱۳۰ درجه سانتی گراد برسد. در این فاز سعی می شود تا میزان رطوبت چوب به حدود صفر کاهش یابد.

فاز ۲: حرارت‌دهی

چوب با دمای بالا طی فاز اول فرآیند ترمووود (ترموود) خشک میشود. در فاز دوم باز هم افزایش دمای کوره تا ۲۲۵-۱۸۰ درجه سانتی گراد ادامه پیدا می کند. که بخار آب از آتش گرفتن چوب ممانعت می کند. پس از رسیدن چوب به دمای مورد نظر، بسته به کاربرد نهایی ترمووود به مدت ۳-۲ ساعت در این دما باقی می ماند.

فاز ۳: رطوبت‌دهی و خنک کردن

در فاز آخر این فرآیند، دمای چوب ترمو با پاشیدن آب به روی آن تقلیل می یابد. سپس با کاهش دمای چوب به ۹۰-۸ درجه سانتی گراد مجددا با کمک رطوبت دهی، رطوبت مناسب حدود ۷-۴ درصد دوباره به چوب بازگردانده می شود.

انواع چوب ترمووود

انواع ترموود از نظر گونه چوب

– ترموود با چوب نرم (Soft Wood)

اگر بخواهیم از نظر گونه چوب های ترموود را بررسی کنیم باید بگوییم که از نظر گونه نیز این چوب ها متفاوت هستند. مثلا یک نمونه از آن چوب نرم است که ضعیف می باشند. چوب های نرم از درختان سوزنی برگ همچون سرو، صنوبر و کاج حاصل می شود.

نرم چوب ها نسبت به سخت چوب ها کمی ضعیف تر و شکننده تر هستند و دانستیه یا چگالی کمتری نسبت به چوب های سخت دارند و به دلیل سبکی و قیمت ارزان در صورت گذراندن فرآیند ترموود قابل استفاده در نمای ساختمان می باشند. با آن که این چوب ها در نمای ساختمان قابل استفاده هستند اما اگر درست تقویت نشوند ممکن است دچار مشکلاتی گردند.

– ترموود با چوب سخت (Hard Wood)

گروه دیگری که نوع چوب وجود دارد چوب سخت است. در واقع نوع نرم آن شکننده است اما نوع سخت آن مقاوم تر هستند. سخت چوب ها از درختان پهن برگ بوجود می آیند که از پرطرفدارترین آنها در دنیای صنعت می توان به چوب ون اشاره نمود و بقیه چوب ها با استفاده از چوب درختانی نظیر گردو، صنوبر، بلوط، افرا، ماهون، گیلاس، راش و زبان گنجشک تولید می شوند.

اگر تمایل به اجرای نمای ساختمان چوبی با طرح های ویژه دارید استفاده از سخت چوب ها برترین گزینه است .این مدل برای استفاده در نمای ساختمان بسیار مناسب است و باعث می شود تا دوام بیشتری نسبت به مدل نرم خود داشته باشند.