معرفی ۲ مدل از دستگاه سی ان سی CNC

به‌ طور کلی هر دستگاهی که حرکت در آن توسط رایانه کنترل می شود را می توان دستگاه سی ان سی CNC نامید. CNC کوتاه شده عبارت Computer Numerical Control بوده و به معنای کنترل عددی توسط کامپیوتر است. دستگاه های سی ان سی می توانند عملیات متفاوتی مانند برشکاری، تراشکاری، سوراخ کاری و حکاکی را روی جنس های مختلف مانند فلزات، سنگ، چوب، شیشه، پلاستیک، پلکسی گلاس و … انجام می دهند.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

۲ مدل از دستگاه های سی ان سی CNC را نام ببرید؟

  1. دستگاه فرز سی ان سی  CNC
  2. دستگاه چوب سی ان سی CNC

🔔 حتما بخوانید: دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب چیست؟

۱- دستگاه فرز سی ان سی CNC

دستگاه فرز سی ان سی CNC وسیله ای است که توسط نوک فرز (فرز ابزاری مثل مته است که در دور های بالا با دوران سریع از روی مواد مختلف لایه برداری می کند) بر روی مواد مختلفی مانند سنگ، چوب و فلزات عملیات را انجام می دهد. از دستگاه فرز CNC بر روی مواد دیگر مانند شیشه و انواع پلاستیک ها نیز استفاده می شود و در صنایع مختلفی مانند منبت کاری، برش و حکاکی سنگ، تولید مصنوعات چوبی مانند کابینت، درب، میز، پایه مبل و …کاربرد های فراوانی دارد.

دستگاه فرز سی ان سی CNC

دستگاه فرز CNC یک نوع میز کار افقی دارد که نوک مته فرز می تواند در دو جهت افقی (X) و عمودی (Y) بر روی آن حرکت کند . نوک فرز نیز توسط اسپیندل به چرخش در می آید و می تواند توسط موتور های دقیق در محور عمق یا (Z) حرکت کند. دقت ابعادی فرزهای سی ان سی بسته به نوع قطعات انتخابی و نحوه ساخت بین یک دهم تا یک صدم میلیمتر می باشد.

هر دستگاه سی ان سی با توجه به نوع طراحی و محل استفاده می تواند در دو یا چند جهت برنامه ریزی شده حرکت کند که به آنها محور می گویند. محورها می توانند خطی یا گردشی باشند، هرچه تعداد محورها بیشتر باشد، کار با دستگاه پیچیده تر میشود و برنامه ریزی برای آنها مشکل تر است. اما کیفیت قطعه تراشیده شده به وسیله آن بالاتر می باشد.

جالب است ویژگی دستگاه فرز سی ان سی CNC را بدانید!

در این دستگاه CNC به جای لیزر از ابزار و مته برای بُراده برداری استفاده میشود. دستگاه فرز CNC برای برشکاری و حکاکی انواع سنگ، چوب و فلزات مناسب است. مزیتی که این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های لیزر سی ان سی دارد، عمق برش و حکاکی  آن میباشد. ابزارهای مختلفی برای نصب روی هد همراه دستگاه وجود دارد که طرح‌های مختلفی می‌توان با آن حکاکی کرد.

دستگاه فرز سی ان سی CNC عملکرد

عملکرد دستگاه فرز سی ان سی CNC

  • دقت بالای برش و تراش
  • سرعت بالای برش و تراش دو بعدی
  • همسان بودن تمام قطعات برش، تراش خورده با طرح یکسان

خدمات دستگاه فرز سی ان سی CNC

بخش خدمات فرز CNC که شامل ماشین های CNC مدرن است. در اغلب موارد، ما را قادر می سازد تا همه مراحل پردازش از چرخاندن، فرز و حفاری را تنها در یک دستگاه CNCداشت. این کار موجب صرفه جویی در زمان برای تنظیم و کاهش خطا در قطعات تولید شده CNC شود. فرزکاری مزایای متعددی نسبت به سایر فرآیندهای تولید دارد. یکی از این مهمترین مزایای آن هزینه مقرون به صرفه آن است. خدمات فرزکاری CNC می تواند هر نوع ۲D یا ۳D را تولید کند.

🔔 حتما بخوانید: دستگاه سی ان سی (CNC) چیست؟

  • خدمات ماشینکاری انواع قطعات قالب های صنعتی
  • ساخت انواع قطعات صنعتی خاص
  • قطعه سازی و سری تراشی
  • خدمات فرز CNC سه محور برای قطعات پیچیده

۲- دستگاه چوب سی ان سی CNC

دستگاه سی ان سی چوب از تنوع نسبتاً بالایی برخوردار است. این تنوع شامل عمودی یا افقی بودن آن، اندازه دستگاه و دیگر فاکتورهای دستگاه است. اساس کار همه دستگاه‌های CNC از جمله سی‌ان‌سی چوب همین کنترل مختصات عددی است.

همه ما می‌دانیم که در سیستم مختصات خطی یا کارتزین، مکان هر نقطه با سه عدد مشخص می‌شود. هر نقطه در این سیستم دارای عرض، طول و ارتفاع است.

دستگاه چوب سی ان سی CNC

در دستگاه سی‌ان‌سی چوب نیز برای هر نقطه روی قطعه کار، یک مختصات تعریف می‌شود. وقتی می‌خواهیم در یک محل خاص یک سوراخ ایجاد کنیم، از طریق کامپیوتر دستگاه کنترل می‌شود تا در مختصات همان نقطه قرار بگیرد. X و Y عرض و طول تخته کار یا قطعه ما هستند و عدد Z هم مُعرف ارتفاع است. وقتی از ارتفاع Z می گوییم در واقع عمقی است که باید روی قطعه یا ورق چوبی کار شود.

دلیل احتیاج به دستگاه سی ان سی آن است که در تولید قطعات ظریف و ریز و همین طور قطعاتی که در ساخت آن نیاز به دقت و اندازه گیری های بسیار بالایی وجود دارد، که انسان ممکن است خطا کند اما این دستگاه با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری با کمترین خطای ممکن آن قطعات را به خوبی خواهد ساخت.

عملکرد دستگاه چوب سی ان سی CNC

به طور ساده می توان یک عملکرد سی ان سی چوب را به ۴ روش انجام داد:

  • منبت
  • برش
  • حکاکی
  • سوراخ زنی

دستگاه چوب سی ان سی CNC عملکرد

خدمات دستگاه چوب سی ان سی CNC

خدمات دستگاه چوب سی ان سی شامل کابینتهای مختص آشپزخانه، کمدهای منازل و  شرکتها، مبلمان ها و انواع دکوری ها و مصنوعات چوبی دکوری و تزئینی میباشد. برای تولید این محصولات ابتدا طرح مورد نظر توسط نرم افزار اتوکد طراحی میشود و سپس با دستگاه های سی ان سی برش ها یا حکاکی های مورد نظر بر روی قطعه مورد نظر اعمال میگردد.

با استفاده از این دستگاه فرد می تواند تمام طرح های فرز کاری و ماشین کاری چوب را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مناسب آماده کند و باقی کارها را به عهده دستگاه سی ان سی بگذارد.

و در آخر

نحوه کار و طراحی با دستگاه سی ان سی :

کار با ماشین سی ان سی در صورت داشتن اطلاعات کافی ساده است. برای کار با این دستگاه ابتدا باید طرح مورد نظر را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند اتوکد یا تری دی مکس آماده کرد.

طراحی آماده شده را بر مبنای زبان برنامه نویسی G-Code آماده کرد و در اختیار نرم افزار دستگاه سی ان سی قرار دهید. سپس با استفاده از صفحه کنترل، مشخصات لازم را وارد کنید و دستگاه را روشن کنید.

با روشن شدن دستگاه اسپیندل به حرکت در می‌آید و طرح مورد نظر با استفاده از آن و ابزار برشی بر روی چوب حک خواهد شد.