دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب چیست؟

یکی از جدیدترین دستگاه‌ سی ان سی cnc روتاری چوب است. این دستگاه برای منبت کاری و حکاکی بر روی اجسام مورد استفاده قرار می‌ گیرد. عمده کاربرد دستگاه های cnc روتاری چوب در حکاکی پایه های مبل و مجسمه سازی می باشد. این دستگاه ها به دلیل اینکه به تمام زوایای قطعه کار دسترسی دارند در صنعت چوب به صورت عمده در بخش مبلمان (صنعت مبل و ایجاد طرح های سه بعدی و دو بعدی بر روی چوب و مجسمه سازی کاربرد های بسیاری دارد) و در صنایعی چون سنگ و فلز و … عمدتا برای پیکر تراشی استفاده دارند.

در واقع دستگاه روتاری چوب با چرخاندن اجسامی همچون چوب، پی وی سی، شیشه، فلز و … نقوش گوناگونی را بر روی آن‌ ها حک کرده و در طرح‌ های متنوعی، برش می‌ دهد. این دستگاه اتوماتیک دقت بالایی داشته و به شکل کنترل شده‌ ای عملیات منبت کاری، حکاکی و برشکاری را انجام می‌ دهد.

روتاری چوب

صنعت چوب سی ان سی به دو دسته سی ان سی منبت یا تخت و سی ان سی روتاری چوب یا چند کله تقسیم بندی می شوند.

دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب

دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب به صورت تلفیقی از یک ماشین مکانیکی و برنامه کامپیوتری تشکیل گردیده که کنترل آن توسط نرم افزارهای هوشمند صورت می‌گیرد و بخش مکانیکی آن وظیفه برش چوب را بر عهده دارد.

عملکرد این دستگاه تقریباً مشابه با سایر دستگاه های سی ان سی می باشد و مهمترین نقش آن را برنامه کامپیوتری و نرم افزار ها بر عهده دارند. در مقایسه دستگاه های روتاری دستی با دستگاه های ماشینی می توان ادعا نمود که کامپیوتر وظیفه اپراتور را برعهده گرفته و از لحاظ مختلفی می تواند به کیفیت کار آن کمک کند.

عملکرد دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب

 عملکرد دستگاه CNC روتاری چوب به مجموعه ای از دستگاه های ۴ محور نسبت داده می شود که علاوه بر محور های X و Y و Z یک محور چهارم برای این دستگاه ها تعبیه گردیده است که در ابتدا و انتهای این محور به صورت عمومی دو عدد مرغک متل می شود.

دستگاه cnc سی ان سی روتاری با کمک سه محور X و Y و Z و محور چهارمی که بر روی دستگاه به کار گرفته شده قادر خواهد بود نقاط کوری بر روی قطعه کار که دستگاه سی ان سی ۳D یا به عبارتی دستگاه CNC سه محور همزمان قادر به دسترسی به آن نقاط را ندارد، کار حکاکی را انجام دهد.

سی ان سی روتاری CNC چوب

نکات مهمی که بهتر است بدانید!

دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب دارای چند هد و کله می باشد. هرچه تعداد کله‌ های دستگاه روتاری چوب بیشتر باشد؛ سرعت کار بالاتر می‌ رود. در واقع یک دستگاه روتاری ۴ کله به دلیل اینکه به طور هم زمان می‌ تواند بر روی ۴ قطعه کار جداگانه، عملیات حکاکی را انجام بدهد؛ سرعتش از دستگاه روتاری ۲ کله بیشتر می باشد. با این تفاسیر می‌ توان گفت که انواع دستگاه cnc روتاری بسته به تعداد کله تقسیم بندی می‌ شود.

انواع دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب

  • دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب تک کله با چهار محور همزمان
  • دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۲ کله با چهار محور همزمان
  • دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۴ کله با چهار محور همزمان
  • دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۶ کله با چهار محور همزمان
  • دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۸ کله با چهار محور همزمان
  • دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۱۲ کله با چهار محور همزمان

بهتر است این نکته را بدانید که!

دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۱۲ کله، سرعتش ۱۲ برابر دستگاه روتاری تک کله است. پس اگر سرعت کار برای شما در اولویت است؛ می‌ توانید دستگاه cnc روتاری چند کله را خریداری کنید. تعداد کله‌ های دستگاه سی ان سی روتاری بسته به نیاز مشتری، قابل سفارش است. در واقع می‌ توان تعداد کله‌ های دستگاه روتاری را به طور اختصاصی بیشتر از ۱۲ رساند.

در حال حاضر دستگاه روتاری جز عضو جدا نشدنی صنایع مبل سازی، مجسمه سازی، ساخت لوازم دکوراتیو و… کاربرد دارد.

مشخصات دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب

  • اسپیندل دستگاه های روتاری چوب دارای قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه می‌ باشد.
  • دستگاه روتاری چوب قابلیت پردازش سه بعدی را دارد.
  • سرعت اسپیندل دستگاه روتاری چوب ۸۰۰۰-۲۴۰۰۰ r/min است.
  • توان اسپیندل دستگاه روتاری چوب ۲٫۲kw است.
  • حداکثر سرعت کار دستگاه روتاری چوب ۱۵ m/min است.
  • دقت دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب ۰٫۰۵ mm است.
  • دستگاه روتاری چوب قابلیت تحمل وزن ۲۲۰۰kg را دارد.
  • اندازه میز کار دستگاه cnc روتاری چوب ۱۲۰۰mm*210mm است.
🔔 حتما بخوانید: معرفی ۵ ورق های سی ان سی (CNC)

نکات استفاده از دستگاه سی ان سی cnc روتاری چوب

۱. شما باید ولتاژ دستگاه خود را متناسب با ولتاژ های صنعتی مورد استفاده در کشور خودتان انتخاب نمایید.

۲. دستگاه CNCروتاری به طور معمول می تواند به سی ان سی روتاری چوب و سی ان سی روتاری برای کارهای تبلیغاتی و عمومی تقسیم بندی گردد.

۳. سپس شما به این نیاز دارید که اسپیندل را برای دستگاه خود انتخاب نمایید. اگر شما دستگاه CNC روتاری تبلیغاتی را انتخاب کردید می توانید اسپیندل ۱.۵kw یا ۲.۲ kw آب خنک را انتخاب نمایید، ولی اگر cnc روتاری چوب را انتخاب کردید می توانید اسپیندل ۴.۵ kw آب خنک را استفاده نمایید.

۴. هم چنین شما باید نوع موتور دستگاه خود را انتخاب نمایید. به طور معمول اگر دستگاه cnc روتاری تبلیغاتی داشته باشید، استپر موتور گزینه مناسبی می باشد. اگر CNC روتاری چوب داشته باشید، بهتر است که از سروو موتور استفاده کنید، به دلیل اینکه وقتی از این ماشین استفاده می کنید، ممکن است طرحی را که برای حکاکی انتخاب می کنید پیچیده باشد.

توجه!

پس اگر بعضی از مشکلات هنگام کار پیش بیاید، موتور سرور آلارم می دهد و دستگاه بدون اینکه به طرح آسیبی برساند متوقف می گردد. در صورتی که سیستم استپر چنین قابلیتی ندارد.

و در آخر

قیمت دستگاه CNC روتاری

یکی از عواملی که در خرید دستگاه CNC روتاری چوب اهمیت بالایی دارد، قیمت دستگاه می باشد. قیمت دستگاه سی ان سی روتاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که این پارامتر ها می تواند شامل اسپیندل، تعداد محورها به این صورت که هر چه تعداد محور ها بیشتر باشد بر افزایش قیمت تاثیر گذار می باشد. جنس بدنه و سازه های به کار رفته که در عمر دستگاه تاثیر می گذارد. لوازم جانبی دستگاه که از چه کیفیت یا برندی می باشد می تواند بر قیمت تاثیر گذار باشد.