کاربرد انواع دستگاه های سی ان سی CNC چوب

می توان گفت که کاربرد دستگاه های سی ان سی CNC چوب در ساخت قطعات و وسایل چوبی، بُرش‌کاری، سوراخ‌کاری و حکاکی از اصلی‌ترین بخش‌های کار هستند. همان طور که باید بدانید از گذشته‌های دور، برش‌کاری و حکاکی بر روی چوب، به صورت دستی توسط استادکاران ماهر انجام می‌شده است. البته امروزه هم نمونه‌های نفیس و ارزشمند حکاکی بر روی چوب، به شکل دستی صورت می‌گیرد که البته قیمت آن بسیار بالاتر است.

 دستگاه های سی ان سی CNC چوب، قابلیت برش و حکاکی بر روی چوب طبیعی و ام‌دی‌اف خام را دارد.

سی ان سی CNC چوب

وابستگی زیاد به مهارت انسانی، زمان‌بر بودن، هزینه بالای تولید و راندمان کم، باعث شد دستگاه  سی ان سی CNC چوب به این صنعت اضافه شود. و  این روزها در کارگاه‌های بزرگ و متوسط بیشتر برشکاری، سوراخ‌کاری و حکاکی‌ها توسط ماشین سی‌ان‌سی CNC چوب انجام می‌گیرند.

🔔 حتما بخوانید: معرفی ۵ ورق های سی ان سی CNC

به کمک سی ان سی CNC چوب برشکاری و سوراخ‌کاری با سرعت بالا و در مقیاس صنعتی قابل انجام است. چیزی که در عمل، توسط هنر دست انسان و به شکل دستی، غیر ممکن می‌بود. امروزه در ساخت درب و پنجره، برش چوب، ترمووود ‌نما، ساخت وسایل چوبی تزئینی، صنعت مبلمان و … از سی‌ان‌سی چوب به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود.

سی ان سی CNC چوب

مکانیزم عمل سی‌ان‌سی CNC چوب

اساس کار همه دستگاه‌های CNC از جمله سی‌ان‌سی چوب همین کنترل مختصات عددی است. همه ما می‌دانیم که در سیستم مختصات خطی یا کارتزین، مکان هر نقطه با سه عدد مشخص می‌شود. هر نقطه در این سیستم دارای عرض، طول و ارتفاع است.

در دستگاه سی‌ان‌سی CNC چوب  نیز برای هر نقطه روی قطعه کار، یک مختصات تعریف می‌شود. وقتی می‌خواهیم در یک محل خاص یک سوراخ ایجاد کنیم، از طریق کامپیوتر دستگاه کنترل می‌شود تا در مختصات همان نقطه قرار بگیرد. X و Y عرض و طول تخته کار یا قطعه ما هستند و عدد Z هم مُعرف ارتفاع است.

مکانیزم عمل سی_ان_سی CNC چوب

وقتی از ارتفاع Z صحبت می‌کنیم در واقع منظور عمقی است که باید روی قطعه یا ورق چوبی کار شود.

مزایای استفاده از سی‌ان‌سی CNC چوب

سرعت بالا، دقت زیاد، هزینه تولید کمتر از مهمترین مزایای دستگاه‌های CNC هستند. به طور خلاصه، مزیت استفاده از سی‌ان‌سی چوب مواردعبارتند از:

  • افزایش راندمان تولید و سرعت تولید
  • کاهش خطاهای انسانی
  • دقت بسیار بالا
  • انعطاف‌پذیری در تولید
  • قابلیت تکرار به هر میزان که نیاز باشد.
  • امکان رفع خطاهای احتمالی
  • عدم نیاز به کاربر دائم
  • قابلیت ذخیره‌سازی طراح‌های مختلف در بانک اطلاعاتی دستگاه
  • کاهش هزینه تولید در مقادیر بالا
  • افزایش سرعت تولید

انواع دستگاه‌های سی‌ان‌سی CNC چوب

در صنعت چوب، انواع مختلفی از دستگاه‌های سی‌ان‌سی CNC چوب وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

سی ان سی CNC چوب.jpg-منبت

سی‌ان‌سی CNC چوب (شیار زَن چوب)

این دستگاه‌های CNC چوب هوشمند، برای ایجاد شیار دلخواه بر روی قطعات چوبی استفاده می‌شود. برای ساخت قطعاتی که به شکل نَر و ماده در هم چِفت می‌شوند، از این وسیله استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ساخت پارکت‌ها که دارای قفل‌های نر و ماده هستند، یکی از کاربردهای این دستگاه است.

البته انواع دستگاه‌های دیگری هم در صنعت چوب با کمک س‌ان‌سی استفاده می‌شود که مدل‌های مختلف وسیله‌های چوبی را تولید می‌کند و به زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون داخلی ساختمان می‌انجامد.

سی‌ان‌سی CNC چوب (صفحه و ام‌دی‌اف)

این دستگاه سی‌ان‌سی CNC چوب، برای برش ورق‌های چوبی و mdf، بر اساس نقشه طراحی شده به کار می‌رود. این مدل دستگاه‌ها، معمولا به صورت افقی هستند. برخی از انواع این دستگاه‌ها، دارای یک میز چرخشی هستند که برای زوایای مختلف امکان برش را فراهم می‌کند. با کمک این دستگاه، برش‌کاری بر روی صفحات صاف و منحی امکان‌پذیر است.

سی‌ان‌سی CNC چوب (سوراخ زن)

از این دستگاه برای سورخ‌کاری روی درب‌ها، کابینت، کمد و به طور کلی قطعات چوبی در تیراژ وسیع استفاده می‌شود. در برخی از نمونه‌های آن، بیش از ۲۰۰ مته به طور هم‌زمان می‌توانند عمل کنند.

سی‌ان‌سی CNC چوب (منبت کاری)

این دستگاه برای کنده‌کاری و منبت قطعات چوبی استفاده می‌شود و با دستگاه برش متفاوت است. البته برخی از دستگاه‌های برش کار منبت چوب را هم انجام می‌دهند.

سی‌ان‌سی CNC چوب (خراطی)

دستگاه سی‌ان‌سی CNC چوب، خراطی در سه محور عمل می‌کند. از این دستگاه برای ماشین کاری و حکاکی انواع شکل‌های هندسی استفاده می‌‌شود. یکی از کاربرد‌های مهم این وسیله، تولید نرده‌های چوبی و پایه‌های مبل است.

سی‌ان‌سی CNC چوب (روتاری)

معمولا صفحه کاری سی‌ان‌سی CNC ثابت است و بازوها، ابزار را در مختصات تعریف شده جابجا می‌کنند. اما در  سی‌ان‌سی روتاری، یک بُعد گردنده نیز وجود دارد. در این نوع دستگاه، قطعه کار هم امکان دَوَران ۳۶۰ درجه را دارد. پایه‌های مبل، سرستون‌ها، پیکره‌تراشی، قنداق اسلحه و … را می‌توان با سی‌ان‌سی روتاری درست کرد.

جمع بندی

با خواندن این مقاله متوجه شدید که امروزه ماشین‌های پیشرفته سی‌ان‌سی (CNC) از اصلی‌ترین ابزارهای کاری در کارخانه‌جات صنعتی و کارگاه‌های تولیدی هستند. توانایی سی‌ان‌سی (CNC) در اجرای خواسته‌های کاربر، با  دقت خیره‌کننده، مهمترین قابلیت این دستگاه‌ها به شمار می‌آید.که  یکی از بخش‌های مهم صنعت، که به این دقت و سرعت بالا نیاز مبرمی دارد، صنعت چوب است. دقیقا به همین دلیل است که سی‌ان‌سی CNC چوب یکی از زمینه‌های پرکاربرد این نوع دستگاه‌ها است.