ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت به نوعی از مصالح پوششی و یا نمای ساختمان گفته می شود و این ورق ها هیچ گونه محدودیتی در طراحی و اجرا ندارند و از ۴۰ سال پیش در امریکا با توجه به نیاز بازار و بر اساس استاندارد های نوین اقتصاد و ساختمان سازی تولید شده است. این محصول نسبت به مصالح سنتی از پیچیدگی های جدیدی برخوردار بود که همین موضوع باعث می شد تا ورق کامپوزیت دارای ویژگی منحصر به فرد جدیدی از جمله ضد حریق بودن را داشته باشد و این اجازه را به پیمانکاران بدهد تا بتوانند از ورق کامپوزیت در محیط های مختلف و به شیوه های جدید تر و نوینی استفاده کنند.

همینطور شکل و نوع ساختار ورق کامپوزیت باعث می شود تا از ورق کامپوزیت با توجه به رنگ و فرم گیری آن بتوان در محیط های گوناگون استفاده کرد و با اندکی ابتکار و خلاقیت بتوان آن را به شیوه ها و شکل های گوناگون در انواع رنگ ها به کار برد.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

ورق های کامپوزیت، از سه لایه مجزا تشکیل شده اند. این ورق ها از دو لایه پوششی آلومینیوم و یک لایه مرکزی یا هسته مرکزی از جنس پلی اتیلن و یا سایر مواد معدنی و یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده، می تواند انواع مختلفی داشته باشد. شکل کلی آن ب صورت یک هسته مرکزی کامپوزیتی، و دو پوشش آلومینیومی در دو طرف آن است و می تواند پوشش های دیگری هم برای مصارف مختلف داشه باشد.

🔔 حتما بخوانید: ورق کامپوزیت چیست؟

انواع ورق کامپوزیت از نظر پوشش

  1. ورق کامپوزیت با روکش نانو
  2. ورق کامپوزیت طرح خش دار
  3. ورق کامپوزیت طرح سنگ
  4. ورق کامپوزیت طرح چوب
  5. ورق کامپوزیت رنگی
  6. ورق کامپوزیت آینه ای
  7. ورق کامپوزیت طرح چروک

ورق کامپوزیت-1

مزیت های ورق کامپوزیت

یکی از مسائل مهمی که در تعیین کیفیت ورق کامپوزیت نقش مهمی دارد، نوع و قدرت چسبی است که این لایه هایی آلومینیوم پوششی را به هسته مرکزی ورق کامپوزیت متصل میکند. زیرا هرچقدر این چسب کیفیت بهتری داشته باشد عمر ورق کامپوزیت نیز بیشتر میشود و به طبع از کیفیت بهتری برخوردار است.

این موضوع یکی از اصلی ترین فاکتور های قیمت ورق کامپوزیت می باشد.

از دیگر مسائلی که باید به آن اشاره کرد پوشش محافظی ای می باشد که در مراحل نهایی برای تثبیت رنگ ورق کامپوزیت بر روی آن پاشیده می شود. این پوشش همانند کیلر رنگ خودرو عمل کرده و فرسایش رنگ خودداری میکند. برند های معروف ورق کامپوزیت همچون آلومکس گلوری باند گلکسی باند و… برای اطمینان دهی از ماندگاری رنگ و پوشش محافظ آن، گارانتی ۱۰ و یا ۱۵ ساله به مشتری های خود ارائه میدهند.

ورق های کامپوزیتی به دلیل نوع ساختار و نحوه استفاده آنها و شکل اجرای آنها از مزایای زیادی برخوردار است. که امروزه توانسته جایگزین بسیاری از انواع مصالح سنتی شود.

مزایای ورق کامپوزیت آن عبارت است از:

  • خاصیت ماندگاری طولانی
  • حفظ شکل کلی نما
  • راحتی در شست و شو و تمیز کردن
  • ارزان قیمت بودن نسبت به مصالح دیگر
  • اجرای و نصب آسان تر و کم هزینه تر
  • آستفاده طرح چوب به جای چوب طبیعی و حفظ محیط زیست
  • عدم شکستگی و یا ترک خوردگی در دراز مدت
  • خمش و شیار خور بودن به راحتی
  • خاصیت CNC خور بودن و ایجاد طرح های متنوع

از مهمترین دلایل آن ورق کامپوزیت را می توان به شکل کاملا مشابه با مصالح سنتی رنگ آمیزی کرد تا با استفاده از آنها از مصرف مصالح طبیعی نظیر چوب و سنگ صرفه جویی کرده و به حفظ محیط زیست کمک کرد. این طرح های طبیعی میتواند شامل طرح سنگ طرح چوب آینه ای طلایی و غیره باشد.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد یکی از مسائلی که در مورد ورق کامپوزیت هائز اهمیت است بحث رنگ و تنوع رنگی آن است. مصالح سنتی از دیرباز تا کنون مورد استفاده بوده اند و به طور مداوم از یک کالرچارت مشخص پیروی می کردند. زیرا محیط طبیعی ما از نظر تنوع دارای محدودیت می باشد و به علاوه بسیاری از رنگ بندی های نوین و فانتزی در آن یافت نشده و یا به سختی یافت میشود که از نظر اقتصادی به صرفه نیست. اما ورق کامپوزیت به دلیل تنوع رنگی علاوه بر رنگ های فانتزی که برای خلق آثار نوین بسیار مناسب است، از رنگ های طبیعی نیز بهره میبرد. این رنگ های طبیعی به چند دلیل بسیار مورد توجه می باشد.

ورق کامپوزیت-2

مشخصات فنی ورق کامپوزیت

  • ضخامت کلی ورقهای کامپوزیت به طور معمول حدود چهار تا پنج میلیمتر می باشد.
  • ضخامت ورق کامپوزیت لایه های آلومینیوم در ورقها بین ۰.۱۶ تا ۰.۵ میلیمتر می باشد.
  • ضخامت استاندارد هر یک از لایه های ورق کامپوزیت ۰.۵ میلیمتر است. البته در ضخامتهای پایین تر نیز در بازار موجود است.
  • وزن یک متر مربع ورق کامپوزیت حدود شیش ۶ تا هشت ۸ کیلوگرم است.
  • ابعاد  کامپوزیت در حالت عادی ۱۲۵ در ۳۲۰ سانتی متر می باشد ولی خیلی از شرکت ها می توانند ابعاد دلخواه مشتری را تولید نمایید.
  • لایه محافظ روی ورق های کامپوزیت با ضخامتی حدود شیش تا هشت میکرون است.
  • ضخامت پوشش رنگ ورق های کامپوزیت با توجه به نوع پوشش از ۲۰ تا ۳۵ میکرون است.

ورق کامپوزیت در ساختمان های بلند مرتبه

در ساختمان های بلند مرتبه از مهم ترین عواملی که طراحی به آن توجه می کنند، بحث سبک سازی ساختمان است. طراحان در تلاش هستند که ساختمان هایی سبک طراحی و اجرا کنند زیرا از نظر مقاومتی و استحکام بسیار بهتر هستند. یکی از قسمت هایی که در طراحی به سبک سازی آن توجه می شود، نمای ساختمان است. ورقهای کامپوزیت به دلیل مزایا و به خصوص وزن سبکی که دارند یکی از بهترین متریال ها برای اجرای نمای ساختمان های بلند مرتبه می باشند.

ورق کامپوزیت economy اقتصادی

ورق های کامپوزیت economy اقتصادی قابل استفاده در نما و تابلو فروشگاه ها ، مغازه ها و نمایندگی خودروها وشعبه بانک ها و…مورد استفاده قرار می گیرد .ورق های کامپوزیت اکونومی در پروژه هایی که به طور دائم نیستند کاربرد زیادی دارد و می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. این نوع ورق با استفاده از پوسته آلومینیوم نازکتری ساخته می شوند .به همین دلیل دارای قیمت ارزان تری در مقابل با دیگر نمونه های ورق کامپوزیت می باشند.