قبل از اینکه به انواع مدل دستگاه های سی ان سی CNC چوب بپردازیم به طور مختصر سی ان سی CNC چوب را برایتان توضیح میدهیم…..

سی ان سی CNC چوب چیست؟

CNC مخفف کلمات Computer Numerical Control می باشد، که از طریق داده های کامپیوتری کنترل می شوند، و به معنای دستگاه ابزار اتوماتیک می باشد.

 که به طور کلی میتوان گفت سی ان سی CNC چوب امروزه یکی از مهمترین دستگاه ها در صنعت چوب است. که در ساخت قطعات و وسایل چوبی، بُرش‌کاری، سوراخ‌کاری و حکاکی از اصلی‌ترین بخش‌های کار هستند. که با توجه به نوع کاربری آن در کارخانجات و کارگاه های نجاری و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از دستگاه سی ان سی CNC چوب

و دلیل اصلی استفاده از دستگاه سی ان سی CNC چوب بالا بردن کیفیت، دقت بالا، افزایش تیراژ تولید، انعطاف در تولید محصولات متفاوت، بهینه شدن خطوط تولید، کاهش خطای انسانی و کاهش قیمت محصول نهایی برای مصرف کننده،باعث شده که اغلب مدیران صنایع در خرید و استفاده از دستگاه CNC استقبال کنند.

می توان کارهای دقیق، با حساسیت بالا، متفاوت و متنوعی را با استفاده از دستگاه سی ان سی CNC چوب در مدت زمان کوتاه به انجام رسانید.

سی ان سی CNC چوب

۶ مدل دستگاه های سی ان سی CNC چوب

  1. سی ان سی CNC ام دی اف
  2. سی ان سی CNC شیار زن چوب
  3. سی ان سی CNC سوراخ زنی
  4. سی ان سی CNC منبت کاری
  5. سی ان سی CNC روتاری
  6. سی ان سی CNC خراطی
🔔 حتما بخوانید: دستگاه سی ان سی چوب چیست؟

۱. سی ان سی CNC ام دی اف

دستگاه سی ان سی CNC ام دی اف، یک دستگاه سی ان سی CNC چوب است که برای برش و فرزکاری ام دی اف بهینه سازی شده است. به خاطر ابعاد میز کار این دستگاه  (۱۹۰*۳۷۰ سانتیمتر) می توان ورق های بزرگ MDF (ابعاد ۱۸۳*۳۶۶ سانتیمتر) را به صورت یک تکه روی آن قرار داده و برش یا تراش را بر روی آن انجام داد.

دستگاه سی ان سی CNC ام دی اف در حوزه های مختلفی مانند تولید کابینت، تولید مبل و صندلی، درب و پنجره، دکوراسیون خانگی و تجاری، میز و کمد و سیسمونی و بسیاری موارد دیگر  استفاده می‌شود.

سی ان سی CNC چوب

۲. سی ان سی CNC شیار زن چوب

این دستگاه‌ های هوشمند برای ایجاد شیار دلخواه بر روی قطعات چوبی استفاده می‌شود. برای ساخت قطعاتی که به شکل نَر و ماده در هم چِفت می‌شوند، از این وسیله استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، ساخت پارکت‌ ها که دارای قفل‌ های نر و ماده هستند، یکی از کاربردهای این دستگاه است.

البته انواع دستگاه‌ های دیگری هم در صنعت چوب با کمک CNC استفاده می‌شود که مدل‌ های مختلف وسیله‌ های چوبی را تولید می‌کند و به زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون داخلی ساختمان می‌انجامد.

🔔 حتما بخوانید: دستگاه لیزر چوب چیست؟

۳. سی ان سی CNC سوراخ زنی

دستگاه سی ان سی CNC سوراخ زنی یا فرز سی ان سی توانایی ایجاد سوراخ‌های اتصال و الیت را بر روی قطعه کار دارد و در مواردی علاوه بر آن توانایی ایجاد شیار و برش‌های خاص را بر روی قطعات چوبی دارد. CNC سوراخ کاری کاربرد گسترده‌ای در صنایع چوب و مبلمان صفحه‌ای دارد و سرعت کار کارگاه‌ها را در حین مونتاژ و نصب چندین برابر می‌کند.

از این دستگاه برای سورخ‌ زنی روی درب‌ ها، کابینت، کمد و به طور کلی قطعات چوبی در تیراژ وسیع استفاده می‌شود. در برخی از نمونه‌ های آن، بیش از ۲۰۰ مته به طور هم‌زمان می‌توانند عمل کنند.

۴. سی ان سی CNC منبت کاری

دستگاه سی ان سی CNC منبت کاری که یکی از بهترین ابزارها برای کنده کاری و منبت قطعات چوبی و همچنین برای حکاکی و ایجاد الگو و طرح مختلف بر روی چوب استفاده می شود، و با دستگاه برش متفاوت است.

که می توان گفت: دقت و سرعت عمل آن بسیار چشمگیر و قابل توجه است. این دستگاه، با توجه به توانایی و قابلیت های خود، به خوبی می‌تواند در کنار خط تولید یک شرکت به فعالیت بپردازند و روند کار آن ها را تسریع ببخشد.

سی ان سی CNC -چوب

۵. سی ان سی CNC روتاری

دستگاه سی ان سی CNC روتاری چوب برای منبت کاری کاربرد های بسیاری دارند که دلیل آن هم وجود چندین هد در دستگاه است. روتاری به دو دسته سی ان سی منبت یا تخت و سی ان سی روتاری یا چند کله تقسیم بندی می شود که هر کدام در بخشی خاص از صنعت چوب کاربرد دارند به طور مثال CNC روتاری در صنعت مبل و ایجاد طرح های سه بعدی و دو بعدی بر روی چوب و مجسمه سازی کاربرد های بسیاری دارد.

معمولا صفحه کاری سی‌ ان‌ سی ثابت است و بازو ها، ابزار را در مختصات تعریف شده جابه جا می‌کنند. اما در سی‌ ان‌ سی روتاری، یک بُعد گردنده نیز وجود دارد. در این نوع دستگاه، قطعه کار هم امکان دَوَران ۳۶۰ درجه را دارد. پایه‌ های مبل، سرستون‌ ها، پیکره‌ت راشی، قنداق اسلحه و … را می‌توان با سی‌ ان‌ سی روتاری درست کرد.

۶. سی ان سی CNC خراطی

دستگاه سی‌ ان‌ سی خراطی در سه محور عمل می‌کند.این ماشین دارای محورهای طولی و عرضی می باشد، که توانایی بالایی در برش چوب به اپراتور عرضه می کند و قابلیت گردش خودکار بعد از تراشکاری و حکاکی را دارد و همچنین دارای بدنه یکپارچه از جنس چدن می باشد که این ۲ مشخصه ثبات محصول را تضمین می کند.

 از این دستگاه برای ماشین کاری و حکاکی انواع شکل‌ های هندسی استفاده می‌‌شود. یکی از کاربرد‌ های مهم این وسیله، تولید نرده‌ های چوبی و پایه‌ های مبل است.

جمع بندی مطالب

نحوه کار با ماشین سی ان سی CNC چوب در صورت داشتن اطلاعات کافی ساده است. برای کار با این دستگاه ابتدا باید طرح مورد نظر را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند اتوکد یا تری دی مکس آماده کرد.

طراحی آماده شده را بر مبنای زبان برنامه نویسی G-Code آماده کرد و در اختیار نرم افزار دستگاه سی ان سی قرار دهید.

سپس با استفاده از صفحه کنترل، مشخصات لازم را وارد کنید و دستگاه را روشن کنید. با روشن شدن دستگاه اسپیندل به حرکت در می‌آید و طرح مورد نظر با استفاده از آن و ابزار برشی بر روی چوب حک خواهد شد.

البته راه اندازی و بهره برداری هر چه بهتر و بهینه تر از دستگاه سی ان سی، نیازمند حضور اپراتور یا به اصطلاح کاربر حرفه ای و دقیق در هنگام کار با آن می باشد. چرا که هر اندازه قابلیت ها و ویژگی های این ماشین آلات بالاتر رود، به همان نسبت نیاز به تخصص و حساسیت و تمرکز در حین انجام پروسه ی اجرا دارد.