دستگاه فرز سی ان سی(CNC) چیست؟

دستگاه فرز سی ان سی(CNC) وسیله ای است که توسط نوک فرز (فرز ابزاری مثل مته است که در دور های بالا با دوران سریع از روی مواد مختلف لایه برداری می کند) بر روی مواد مختلفی مانند سنگ، چوب و فلزات عملیات را انجام می دهد. از دستگاه فرز CNC بر روی مواد دیگر مانند شیشه و انواع پلاستیک ها نیز استفاده میشود و در صنایع مختلفی مانند منبت کاری، برش و حکاکی سنگ، تولید مصنوعات چوبی مانند کابینت، درب، میز، پایه مبل و …کاربرد های فراوانی دارد.

دستگاه فرز CNC یک نوع میز کار افقی دارد که نوک مته فرز می تواند در دو جهت افقی (X) و عمودی (Y) بر روی آن حرکت کند . نوک فرز نیز توسط اسپیندل به چرخش در می آید و می تواند توسط موتور های دقیق در محور عمق یا (Z) حرکت کند. دقت ابعادی فرزهای سی ان سی بسته به نوع قطعات انتخابی و نحوه ساخت بین یک دهم تا یک صدم میلیمتر می باشد.

هر دستگاه سی ان سی با توجه به نوع طراحی و محل استفاده می تواند در دو یا چند جهت برنامه ریزی شده حرکت کند که به آنها محور می گویند. محورها می توانند خطی یا گردشی باشند، هرچه تعداد محورها بیشتر باشد، کار با دستگاه پیچیده تر میشود و برنامه ریزی برای آنها مشکل تر است. اما کیفیت قطعه تراشیده شده به وسیله آن بالاتر می باشد.

دستگاه فرز سی ان سی

آنچه در این مقاله می خوانید :

  • انواع دستگاه فرز CNC
  • انواع تیغه های فرز
  • خدمات انواع دستگاه فرز CNC
  • قالب تزریق پلاستیک
  • خدمات فرز قالبسازی CNC

 

دستگاه فرز CNC سه محور چیست؟

دستگاه فرز سی ان سی سه محور به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مبنای برش آن‌ها بر مبنای چرخش یک ابزار برشی بوده و حرکت آن در دو جهت مختلف محور X و Y است. در دستگاه‌های سه محور، قطعه کار در حین عمل ثابت باقی می‌ماند و ابزار برشی در امتداد سه محور دستگاه حرکت می‌کند. ماشین کاری با فرز سه محور یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای ساخت قطعات مکانیکی است و به همین دلیل به عنوان یک روش کسب درآمد مناسب شناخته می‌شود.

در حالی که دستگاه فرز CNC سه محور نسبت به دستگاه های با محور بالاتر ساده‌تر است، برای بسیاری از پروژه‌ها کاربرد دارد و شما می‌توانید از این دستگاه برای فرزکاری به صورت شیاردار، سوراخکاری و همچنین برش‌های لبه تیز از استفاده کنید. دستگاه فرز سی ان سی سه محور امکان حرکت ابزار برشی به سمت جلو و به سمت طرفین را می‌دهد تا یک قطعه کار با کیفیت بالا برش داده شود. این دستگاه را می‌توان در بین دستگاه‌های فرز سی ان سی ارزان قیمت قرار داد و برای کارگاه‌هایی که کوچک است بهترین انتخاب ممکن است.

دستگاه فرز سی ان سی

دستگاه فرز CNC چهار محور چیست؟

دستگاه فرز CNC چهار محور تا حدود زیادی همان عملکرد برش دستگاه فرز CNC سه محور را داراست و در آن از یک ابزار برش برای حذف قسمتی از یک قطعه کار و ایجاد شکل و مشخصات مورد نظر استفاده می‌گردد. با این تفاوت که در دستگاه‌های چهار محور از یک محور اضافی استفاده شده و بخشی از فرز کاری به کمک آن صورت می‌گیرد. به همین دلیل از دستگاه‌های فرز سی ان سی چهار محور برای برش در سه جهت X و Y و Z استفاده می‌شوند.

استفاده از این دستگاه می‌تواند امکان برش‌های پیچیده‌تر به صورت سه بعدی را به ما بدهد. دستگاه فرز سی ان سی چهار محور زمانی مفید است که ما به دنبال سوراخ کاری یا برشکاری در کنار یک قطعه یا در اطراف سیلندر ساخته شده باشیم. بنابراین دستگاه فرز سی ان سی چهار محور خیلی راحت‌تر می‌توانند ابزار برشی را در جهت‌های مختلف حرکت دهد و برش‌ها و سوراخکاری های پیچیده‌تر را انجام دهد.

دستگاه فرز سی ان سی چهارمحور

دستگاه سی ان سی (CNC) حتما بخوانید : دستگاه سی ان سی (CNC) چیست؟

دستگاه فرز CNC پنج محور چیست؟

دستگاه فرز سی ان سی پنج محور در حقیقت تمامی محورها و قطعات فرز سی ان سی چهار محور را دارد و در کنار آن دارای یک محور چرخشی اضافی هم میباشد. این دستگاه‌ها بهترین انتخاب ممکن در بازار هستند و به همین دلیل از لحاظ قیمت هم گرانتر از دستگاه فرز CNC سه محور و چهار محور هستند.

این دستگاه برای برش قطعات دقیق و پیچیده ، برای کار دقیق در حوزه هوافضا، کار بر روی قطعات تیتانیوم، قطعات ماشین آلات نفت و گاز، قالب و بدنه های خودرو، تجهیزات پزشکی، صنعت معماری و شهرسازی و حوزه نظامی به کار گرفته می‌شود. دستگاه فرز سی ان سی پنج محور میتواند یک انتخاب محبوب و ایده آل برای کارگاه‌های بزرگ و پیچیده باشد.

دستگاه فرز سی ان سی پنج محور

ارزیابی تعداد محور های بیشتر چه اهمیت هایی دارد؟

  1. کاهش زمان تولید قطعات پیچیده توسط یک ماشین چند محور
  2. علاوه بر صرفه جویی در زمان، دقت کار بالا می رود.
  3. بهبود سطح کار ،عمر ابزار و حفظ ابزار مطلوب با چرخش ابزار به وجود می آید.
  4. دسترسی به زیر برش ها و قسمت های مختلف قطعه افزایش پیدا میکند.
  5. ماشین کاری چند محور مناسب برای ماشین کاری سطوح خاص در صنعت هوافضا و خودرو به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تیغه‌های فرز

تیغه‌های فرز را میتوان با توجه به معیار های زیر تقسیم بندی کرد:

الف) قرار گیری وضع دنده‌ها نسبت به محور تیغه فرز: فرزهای غلتکی و مخروطی و زاویه‌ای و پیشانی تراشی

ب) شکل دنده‌های تیغه: فرزهای دنده راست و دنده مارپیچ و دنده کج

ج) ساختمان داخلی تیغه : فرزهای یکپارچه ساده و مرکب و چند پارچه

د) طریقه بستن تیغه فرز: فرزهای سوراخدار و انگشتی

۱.فرزهای غلتکی:

فرزهای غلتکی با دنده‌های راست یا مارپیچ که بر سطح جانبی استوانه‌ای قرار می گیرد برای تراشیدن سطوح همواره به کارگرفته میشود. امروزه بیشتر فرزهای غلتکی با دنده‌های مارپیچ ساخته میگردد. لبه برنده این فرزها به صورت تدریجی در کار فرو میرود و در نتیجه تیغه فرز آرامتر کار می‌کند و سطح تراشیده شده به وسیله آن به تدریج هموارتر و صاف تر می شود. به علاوه هدایت براده در این فرزها بهتر صورت می‌گیرد. زیرا خود دنده فرز نیز در کنار زدن براده کمک می کند.

چون شماره دنده‌های فرز مارپیچی که در آن واحد با هم کار می کند زیادتر از فرزهای دنده راست است می توان از شماره دنده‌های آن کم کرد و در نتیجه دنده‌های آنها را درشت تر از دنده‌های فرز دنده راست هم قطر آنها ساخت و به این ترتیب هم میتوان بر استحکام دنده‌های فرز افزود و هم میتوان فاصله بین دنده‌ها را برای هدایت براده زیادتر کرد.

زاویه تمایل دنده‌های مارپیچی را برای فرزهای دنده ریز در حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه و برای فرزهای دنده درشت را در حدود ۵۰ تا ۵۵ درجه انتخاب می‌کنند. نقص فرزهای دنده مارپیچ این است که هنگام فرز کاری با آنها فشار محوری ایجاد میگردد. مقدار این فشار به زاویه تمایل دنده‌ها بستگی دارد.

۲.فرزهای پولکی:

این فرزها را برای در آوردن شیارهای مختلف و بریدن فلزات و کارهای مختلف دیگر استفاده میکنند. دنده‌های فرز شیارتراشی هم از جلو و هم از طرفین کار را تراش میدهند، یعنی سطح جانبی فرز عمل اصلی فرز کاری را انجام می‌دهد و پیشانی‌های آن جدار شیار را صاف و پرداخت میکند. فرزهای پولکی برای در آوردن شکافهای باریک (شیار سرپیچها و غیره) و بریدن فلزات به کار می‌روند و گاهی فرزهای اره‌ای نیز نامیده می شوند. به وسیله این تیغه ها می‌توان شکاف هایی به عرض ۳ تا ۴ میلیمتر در فلزات ایجاد نمود.

۳.فرزهای انگشتی:

این فرزها دارای ساق مخروطی یا استوانه‌ای میباشند که به وسیله کلاهک یا فشنگ های مخصوص در سوراخ محور ماشین فرز محکم می‌شوند. از این فرزها برای تراشیدن شیارهای باریک به شکل های مختلف استفاده میگردد.

خدمات فرز CNC (سه محور، چهار محور، پنج محور)

با توجه به گسترش استفاده از کامپیوتر در صنعت امروزه استفاده از دستگاه فرز CNC و خدمات فرز CNC بسیار رونق پیدا کرده است. این دستگاه وظیفه دارد که با توجه به اعدادی که به آن داده می شود قطعات فلز، چوب، سرامیک و یا هر چیز دیگری را به اشکال و قطعاتی مشخص شده برش دهد. هر یک از دستگاه های فرز سی ان سی خدماتی را ارائه می کنند که به طور یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که هرچه تعداد محور دستگاه بیشتر باشد کیفیت کار آن بهتر است و برای برش‌های پیچیده‌تر به کار برده می‌شود.در اینجا به برخی از خدمات این دستگاه ها اشاره میکنیم:

  • خدمات فرز CNC و مدل سازی بر روی انواع فوم ، چوب ،فلزات نرم به کمک دستگاه فرز CNC پنج محور با دقت صد میکرون
  • امکان ساخت انواع طرح های متنوع بدون محدودیت ابعادی و متریال
  • امکان ساخت طرح های سه بعدی و انواع ماکت تا طول ۳ متر به صورت یک تکه
  • امکان تراش قطعات بر روی موادی همچون انواع فوم ها ، پلاستیک ، چوب و فلزات نرم
  • مجهز به سیستم روغن کاری اتوماتیک برای تمامی محور ها
خدمات دستگاه سی ان سی(CNC) حتما بخوانید : دستگاه های سی ان سی چه خدماتی را ارائه می دهند؟

قالب تزریق پلاستیک

قالب سازی تزریقی شایع ترین و پیشرفته ترین نوع ساخت قطعات پلاستیکی است که برای تولید انبوه قطعات مورد استفاده قرار می گیرد. قالب تزریق پلاستیک از انواع قالب های صنعتی میباشد که برای تولید قطعات با تزریق مواد مذاب به قالب مورد استفاده قرار می گیرد. قالب سازی تزریقی را می توان با مواد اصلی از جمله فلزات انجام داد. قالب پس از طراحی توسط یک طراح صنعتی با استفاده از فلزاتی چون آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، مس برلیوم ساخته می شود.

انتخاب جنس قالب با توجه به نوع آن صورت میگیرد. به عنوان مثال فولاد هزینه ی بالایی برای تولید قالب دارد ولی طول عمر طولانی تری را دارا میباشد. مس بریلیوم در مناطقی از قالب استفاده می شود که نیاز به حذف سریع گرما دارند. فرآیند ماشینکاری جهت ایجاد ویژگی های قطعه مورد نظر انجام می شود. قالب تزریقی برای تولید تمام قطعات کوچک و بزرگ مورد استفاده است.

دستگاه فرز سی ان سی

فرآیند تولید قطعه پلاستیکی با قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک از دو قطعه تشکیل شده است که این دو قطعه شامل نیمه تزریق و نیمه پران می باشد. هر دو نیمه در داخل دستگاه تزریق قرار می گیرد. پس از نصب قالب در دستگاه تزریق مواد پلاستیکی وارد دستگاه می شود و تحت فشار و حرارت ذوب می گردند و پس از جا گرفتن در قالب به مرور دمای خود را از دست می دهد و مواد شکل قالب را میگیرند.

هرچه حجم مواد تزریقی به قالب بیشتر شود در زمان خنک شدن از کوچک شدن قطعه جلوگیری میگردد. پس از سرد شدن کامل قالب نیمه قالب به نام نیمه پران قطعه را از قالب با اعمال فشار خارج می کند.

مهم ترین ویژگی های قالب تزریق پلاستیک

تولید قالب تزریق پلاستیک نسبت به تولید هزینه، هزینه ی بیشتری دارد ولی در صورت ساخت قالب با کیفیت و دقت بالا می توان تیراژ بالایی از قطعه را با آن تولید کرد. این نوع قالب ها با دستگاه های CNC تولید میگردند .قالب های تزریق پلاستیک با انواع پلاستیک ها سازگار هستند به همین دلیل برای تولید انواع قطعات پلاستیکی قابل استفاده می باشد.

خدمات فرز قالبسازی CNC

تمامی دستگاه های CNC دارای خدمات پس از فروش هستند و تعمیرات و تامین قطعات یدکی مورد نیاز مشتریان از طریق بعضی شرکت های مورد نظر قابل انجام است. از طریق این دستگاه ها میتوانیم انتخابهای نامحدود طراحی با انواع طرح های ساده و پیچیده را داشته باشیم.