برش و حکاکی روی چوب با لیزر

امروزه برش و حکاکی روی چوب با لیزر بر روی انواع چوب ها استفاده بسیاری شده و باعث تحولاتی در این زمینه شده است. با استفاده از برش لیزری چوب می توان طرح های مختلفی را روی چوب ایجاد کرد. در حالی که در گذشته ایجاد چنین طرح‌هایی به روش سنتی و مکانیکی بسیار دشوار بود برای انجام آن زمان زیادی لازم می شد. در بعضی موارد نیز محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار نبود. با به وجود آمدن برش لیزری این امکان به وجود آمد تا صنعتگران با شخصی سازی و تولید طرح های متنوع، محصولات اختصاصی مربوط به خود را تولید نمایند.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

در توضیح مفهوم اصلی برش لیزر چوب باید گفت این وسیله همان طور که از نام آن پیداست توسط نور قوی لیزر اقدام به ایجاد برش بر روی انواع وسایل چوبی می کند ؛ کار دستگاه برش لیزر چوب فقط بریدن اطراف وسایل چوبی نیست بلکه می تواند طرح های دلخواه شما یا مشتری را نیز بر روی تخته مورد نظر حک کند.

🔔 حتما بخوانید: برش لیزری شیشه

دستگاه برش و حکاکی روی چوب با لیزر

امروزه بسیاری از کشورها برای ساخت قاب‌های تزئینی، فریم‌های چوبی و حکاکی طرح‌ها بر روی چوب از دستگاه برش و حکاکی روی چوب با لیزر استفاده می‌کنند. با استفاده از این فناوری می‌توان طرح‌ها و الگوهای پیچیده‌ای را بر روی چوب پیاده سازی کرد. در حکاکی چوب، اشعه لیزر به صورت متمرکز به مواد تابیده می گردد و با بالا بردن حرارت آن در نقاط مشخص باعث تبخیر ماده می شود، در نتیجه عملیات برش و حک با ظرافت بالایی انجام می شود که این عمل با هیچ یک از روش‌های سنتی و مکانیکی قابل اجرا نخواهد بود.

دستگاه برش و حکاکی روی چوب با لیزر

برش و حکاکی روی چوب با لیزر محصولی بسیار زیبا و صاف را تولید خواهد کرد و یکی از ویژگی‌های خوب این روش آن است که در نتیجه کار با لیزر ضایعات و زباله تولید نخواهد شد و تمیز کاری آن به کمترین مقدار ممکن می رسد. از طرفی به دلیل عدم تماس مستقیم اشعه لیزر با ماده، محصول نهایی بر خلاف روش‌های سنتی بسیار صاف و بدون نقص خواهد بود. با استفاده از برش و حکاکی روی چوب با لیزر می توان هر نوع طرحی را تقریبا روی هر نوع چوبی پیاده سازی کرد و با توجه به نوع چوب می توان میزان قدرت مورد استفاده برای دستگاه لیزر را مشخص نمود.

چوب های مناسب برای برش و حکاکی روی چوب با لیزر

از سری چوب هایی که می توان برای برش و حکاکی روی چوب با لیزر از آنها استفاده کرد عبارتند از:

عملکرد این دستگاه به این صورت است که با روش تصعید چوب را می‌سوزاند، و با ایجاد حرارت زیاد سطح مورد نظر را آب خواهد کرد. انواع MDF و چوب های مصنوعی و چوب پلاست که توسط تولید کنندگان مختلف تولید شده و دارای رنگ ها و کیفیت های مختلف می باشد. از نظر هزینه MDF نسبت به جوب های طبیعی کم هزینه تر بوده و کار با آن نیز ساده تر می باشد. از دیگر چوب هایی که می توان در برش لیزری از آنها استفاده کرد عبارتند از:

  • چوب بالسا
  • چوب توسکا
  • چوب راش
  • چوب سدر
  • چوب جامد
  • چوب روکش

همچنین بر روی چوب های جامد و چوب هایی که دارای روکش هستند و ورق های MDF هم می توان برش لیزری چوب انجام داد.

مراحل اجرای برش و حکاکی روی چوب با لیزر

مراحل انجام خدمات برش و حکاکی روی چوب با لیزر به ترتیب زیر می باشد:

مراحل اجرای برش و حکاکی روی چوب با لیزر

۱.طراحی:

این مرحله توسط سفارش دهنده این نوع خدمات شخصی به عنوان طراح یا طراحان عملیات طراحی را انجام می دهند. در این مرحله طرح به وسیله یکی از نرم افزار های گرافیکی و طراحی و یا نقشه کشی از جمله فوتوشاپ، کرل دراو ، اتوکد و یا دیگر نرم افزارها و با فرمت های مشخص تهیه می شود.

۲.تهیه مواد اولیه:

در این مرحله مواد اولیه توسط متقاضی خدمات و یا این شرکت و با هماهنگی در مورد رنگ، ضخامت، ابعاد و برخی پارامترهای دیگر تهیه می شوند.

۳.تست و یا ساخت نمونه اولیه:

در این مرحله نمونه ای از طرح اصلی بر روی ماده اولیه تهیه شده اجرا می شود تا علاوه بر به دست آوردن پارامتر های مربوط به دستگاه نمونه هایی از کیفیت های مختلف را به شخص سفارش دهنده ارائه و علاوه بر کمک در اعمال تغییرات احتمالی و لازم، حدود بهتری از هزینه تمام شده کار را به آنها ارائه دهد.

۴.انجام کار:

در این مرحله طرح اصلی با لحاظ کردن تغییرات احتمالی و لازم و بر روی مواد اولیه تهیه می شود و طرح مورد نظر به طور کامل اجرا می شود.

🔔 حتما بخوانید: دستگاه برش لیزر چیست ؟

مزایای برش و حکاکی روی چوب با لیزر

از سری مزایا و خدمات برش لیزری چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت و ظرافت بالای حکاکی
  • امکان حکاکی طرح های بسیار پیچیده و ظریف
  • تبدیل سریع و آسان طرح های اولیه به محصول نهایی
  • سطح حکاکی شده صاف و بدون خاک اره
  • امکان حکاکی با عمق های متفاوت

مزایای برش و حکاکی روی چوب با لیزر

کاربرد های برش و حکاکی روی چوب با لیزر

  • برش و حکاکی روی چوب با لیزر نقوش و طرح های متنوع بر روی کابینت های چوبی
  • حکاکی انواع قاب عکس
  • برش و حکاکی انواع طرح ها بر روی در و دیوارهای چوبی
  • حک آرم و لوگوی شرکت های سازنده محصولات چوبی
  • ساخت انواع محصولات چوبی تزیینی
  • ساخت انواع هدایا و یاد بودها

و در آخر

نکات برش و حکاکی روی چوب با لیزر

نوع چوبی که قرار است  برش و حکاکی شود در سرعت و کیفیت برش موثر است. برای مثال برش و حکاکی چوب گردو به دلیل سفتی و سختی جنس چوب قدرت بیشتری نسبت ‌به چوب های چنار و کاج نیاز دارد.

برای جلوگیری از تیره شدن و سیاه شدن سطح حکاکی شده باید میزان خروجی در سر هد دستگاه لیزر را تنظیم کرد.

بهترین و مناسب‌ترین عملکرد در رابطه با توان و سرعت دستگاه لیزر تنظیم توان لیزر بر روی صددرصد و تنظیم سرعت آن طبق عمق حکاکی می‌باشد.

نکته قابل ‌توجه در دستگاه حکاکی مارکینگ که آن را بسیار پرطرف‌دار و پرکاربرد کرده‌ است امکان حکاکی انواع چوب با هر توانی است.

برای اجرای طرح‌ های تیره بر روی چوب کافی است فاصله تابش لیزر به سطح چوب را کم کنید، دراین‌صورت در حدود ۲ میلی‌متر مرکز حکاکی شده بزرگ‌تر می‌شود و حکاکی تیره‌رنگ ایجاد می‌شود.

برای ایجاد حکاکی‌های روشن بر روی انواع چوب با تنظیمات دستگاه بر روی سرعت بالا و توان پایین به آسانی امکان‌پذیر است.

جهت تولید محصول نهایی هر چه بهتر و دستیابی به نتایج مطلوب در کار با دستگاه ‌های برش لیزری چوب فرکانس پایین مورد استفاده از لنز با ابعاد کوچک‌تر لیزر می‌باشد.

برای اجرای حکاکی‌های زیبا و خلق تصاویر سیاه و سفید بر روی انواع چوب با ایجاد کنتراست سیاه و سفید در دستگاه ‌های برش لیزری امکان‌پذیر است.

در حین برش و حکاکی انواع چوب به‌علت خارج شدن صمغ موجود در چوب بهتر است میز دستگاه بعد از هربار فعالیت دستگاه تمیز شود تا اثرات منفی در کیفیت حکاکی ‌ها و برش ‌های بعدی را نداشته باشد.