دستگاه برش لیزر چیست ؟

دستگاه برش لیزر یک تیوب شیشه‌ای دارد که همانند حباب لامپ می باشد و مولد پرتو لیزر است. یکی از عوامل موثر بر قیمت دستگاه لیزر، توان تولیدی همین تیوب است که هرچه بالاتر باشد قیمت دستگاه نیز بیشتر خواهد شد. از ویژگی‌های دیگری که بر قیمت دستگاه های برش لیزر اثر گذار است، میز ثابت و یا برقی است. 

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

تفاوت دستگاه برش لیزر ( ثابت یا برقی )

که اگر دستگاه برش لیزر، میز آن ثابت باشد باید برای برش و به دست آوردن فاصله کانونی نازل دستی تنظیم شود که در این صورت اگر متریال های متعددی برش نشود روش مقرون به صرفه ای است.

ولی اگر دستگاه برش لیزر، میز آن برقی باشد به راحتی به صورت آسانسوری برای حکاکی و برش بر روی انواع متریال ها قابل تنظیم خواهد بود. همچنین عوامل دیگری همچون طول مفید تیوب لیزر و توان منبع تغذیه و قدرت چیلر خنک کننده نیز در قیمت نهایی دستگاه برش لیزر اثر مستقیم دارد.

مزایای دستگاه برش لیزر، میز آن برقی است:

-افزایش سرعت و دقت برش فلزات و غیر فلزات

-انجام فرآیند برش بدون سر و صدا و لرزش‌های جانبی

-افزایش امنیت استفاده از این دستگاه

-توان و دقت بالای پردازشگرهای تعبیه شده در دستگاه‌ برای افزایش دقت تولید قطعات و افزایش مشتری مداری

🔔 حتما بخوانید: برش لیزری چوب چیست؟

تاریخچه دستگاه برش لیزر

اولین دستگاه برش لیزر در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط مرکز تحقیقات Western Electric Engineering که یک مرکز تحقیقاتی مهندسی آمریکایی بود، ساخته شد.

حدود دو سال بعد در سال ۱۹۶۷ میلادی، بریتانیا دست به کار شد و اولین دستگاه برش لیزر که قابلیت برش فلزات را داشت، ساخت. این دستگاه با جت اکسیژن کار می کرد. استفاده از جت اکسیژن و تکنولوژی های مورد استفاده در این دستگاه برش لیزر باعث شده بود که بتواند فلزات را برش بزند.

دستگاه برش لیزر

این تکنولوژی در سال ۱۹۷۰ میلادی وارد صنعت هوا فضا شد و از آن برای برش فلزاتی از قبیل تیتانیوم استفاده میکردند.

تیتانیوم یک عنصر شیمیایی است و یکی از عناصر مهم در ساخت بدنه ی سامانه های هوایی مانند موتور جت، موشک، و فضاپیما است.

همچنین دستگاه لیزری وجود داشت که با گاز Co2 کار میکرد و برای برش غیرفلزات مانند پلکسی گلاس، پارچه، چوب و… مورد استفاده قرار می گرفت.

تفاوت دستگاه برش لیزر و روش‌های سنتی

در برش لیزری، بین ابزار برش و قطعه‌ی مورد نظر هیچ گونه تماسی برقرار نمی‌شود. دستگاه‌ برش لیزر از دقت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی بهره می‌برند.

دستگاه‌های برش لیزری مزایای بیشتری نسبت به روش‌های سنتی دارند که عبارت‌اند از:

  • در دستگاه برش لیزر، بین ابزار برش و قطعه‌ی موردنظر هیچ‌گونه تماسی برقرار نمی‌شود.
  • استفاده از دستگاه برش لیزر می توان فواید بسیاری از جمله افزایش سرعت و دقت برش دستگاه لیزر برش فلزات و غیر فلزات را دارد.
  • انجام فرآیند برش بدون سرو صدا و لرزش‌های جانبی است.
  • افزایش امنیت استفاده از این دستگاه از موارد مهمی است؛ به‌ طوری‌ که احتمال وقوع حادثه در محیط‌های کارگاهی و تولیدی بسیار کاهش پیدا کرده است.
  • توان و دقت بالای پردازشگرهای تعبیه شده در این دستگاه‌ها می‌تواند به افزایش دقت تولید قطعات و بنابراین افزایش مشتری‌مداری بسیار کمک نماید.

دستگاه برش لیزر و انواع آن

دستگاه برش لیزر فناوری ایی است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می شود. این اجسام به دو دسته ی فلزات و غیرفلزات تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱) برش لیزری غیر فلزات:

از این روش می توان برای برش بسیاری از مواد غیر فلزی مانند ام دی اف، پلکسی گلاس، پارچه، چرم طبیعی و مصنوعی، مواد پلاستیکی و بعضی لاستیک ها استفاده کرد. معمولاً دستگاه برش لیزری با لیزر CO2 کار می کند و از آن برای برش اغلب مواد غیرفلزی به جز مواد کانی مانند کاشی، سرامیک، شیشه و آینه میتوان استفاده کرد.

دستگاه برش لیزر-غیر فلزات

  • دستگاه برش لیزر و حکاکی روی فلزات (دستگاه  لیزر مدل ۱۳۲۵)   

۲) برش لیزری فلزات:

برای برش فلزات با روش های گوناگونی مانند برش لیزری، برش واترجت، هوابرش، برش پلاسما، برش با تیغه های برش و … می توان این کار را انجام داد. از برش لیزری در مواردی استفاده می شود که کاربر بخواهد فلزات با ضخامت کم (معمولاً کمتر از ۸ میلی متر) را برش بزند و نیز زمانی که تلورانس مورد نظر پایین است یا به عبارتی دقت برش بالا است. البته دستگاه های لیزری وجود دارند که توانایی برش فولاد تا چند سانت را دارند، اما به دلیل هزینه خرید زیاد و مصرف برق بالا، استفاده از آنها مرسوم نیست.

دستگاه برش لیزر-فلزات

  • دستگاه برش لیزر و حکاکی روی غیر فلزات (دستگاه لیزر مدل ۱۳۹۰)

مزایای دستگاه برش لیزر

۱- دقت بالا: به دلیل داشتن پرتوی با قطر اندک، این روش دقت بالایی داشته و هیچ روش دیگری حتی واترجت نیز چنین دقتی ندارد. در مواردی که لازم است شکاف برش اندک باشد و تلورانسهای ابعادی سختگیرانه است برش لیزری بهترین گزینه است.

۲- سرعت بالا: نسبت به سرعت برش دستی مثل برش چوب برای معرق کاری، هویه کاری برای ساخت مصنوعات پارچه ای و مانند اینها سرعت برش لیزر به مراتب بالاتر است. ضمناً در مقایسه با برش دستی قطعات یکنواخت تری بدست می دهد.

۳- عدم تولید پیلیسه و سطح برش تمیز: برش لیزری در اغلب موارد لبه برش صاف و تمیز بوجود می آورد و ضمناً به خاطر عدم استفاده از ابزار براده برداری، پیلیسه تولید نمی شود، البته در مواردی مانند برش لیزری آلومینیمم ممکن است پیلیسه تولید شود.

۴- نداشتن آلودگی صوتی: در بسیاری از روشهای برش به خاطر استفاده از ابزار براده برداری مانند تیغه، مته و شعله، آلودگی صوتی ایجاد می شود ولی برش لیزر کم صداست و صدای آن آزار دهنده نیست.

خرید دستگاه برش لیزر

برای خرید این محصول یا قطعات دستگاه لیزر شما باید با توجه به نیازتان دستگاه خود را انتخاب نمایید. برای برش لیزری لازم است دستگاه‌های قوی‌تر با وات بالا تهیه نمایید و برای حکاکی لیزر بهتر است از لیزر با توان کمتر استفاده شود. 

از جمله نکات دیگری که در این زمینه وجود دارد به شرح زیر می باشد:

 سایز میز کار: میزکار بزرگتر باعث می‌شود متریال بزرگتری روی میز قرار گیرد و مراحل کار سریعتر پیش‌رود.

توان تیوپ: بسته به اینکه برش یا حکاکی انجام می‌دهید می توانید تیوپ‌هایی با وات بالاتر یا پایین‌تر خریداری کنید.

میز ثابت یا میز برقی بودن:  اگر این میز ثابت باشد باید برای برش روی قسمت های مختلف متریال این چرخش به صورت دستی باید انجام گیرد. ولی اگر میز برقی باشد دیگر به راحتی قابل چرخش برای حکاکی خواهد بود.

و در آخر….

قیمت دستگاه برش لیزر

اگر به دنبال خرید دستگاهی می باشید که برای حکاکی غیرفلزات استفاده کنید توصیه می شود که از دستگاه‌های با وات کمتر استفاده گردد. ولی اگر به دنبال برش لیزری و برشکاری می باشید بهتر است دستگاه‌های با قدرت وات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. نسبت به وات دستگاه قیمت دستگاه برش لیزری می تواند متفاوت باشد.