برش لیزری شیشه

برش لیزری شیشه یکی از کاربرد های برش لیزری می باشد که به دلیل اینکه شیشه ساختار ترد و شکننده ای دارد، استفاده از برش لیزری روش مناسبی می باشد. دستگاه برش لیزر برای برش و کار بر روی مواد مختلف استفاده می‌شود و با توجه به خصوصیاتی که در آن قرار داده شده است، اندازه‌های مختلف و از مواد مختلف را برش می‌دهد. شیشه به دلیل ساختار حساسی که دارد، اگر فشار نامناسبی به آن وارد شود به ذرات با تعداد بالا خرد می‌شود. اگرچه شیوه‌ های مختلفی مانند استفاده از الماس برای برش شیشه استفاده می‌گردد، اما دستگاه برش لیزر شیوه جدیدی در این کار می باشد که می تواند جالب توجه باشد.

دستگاه برش لیزر بسیار منعطف بوده و وقتی برای برش یک ماده خاص به کار گرفته می‌شود بدین معنی می باشد که می‌تواند انواع مختلف آن ماده را با درجه سختی مختلف برش دهد. در واقع دستگاه برش لیزری بخشی از مولکول‌های ماده را می‌سوزاند و تبخیر می‌کند و به راحتی آنها را از هم جدا می‌سازد. استفاده از این دستگاه‌ ها برای برش شیشه با امتیازات مهمی روبه رو می باشد که یکی از آنها دقت بسیار بالای آن می باشد. بنابراین در صنایع بسیار حساس و حتی تولید لوازم تزئینی دستگاه برش لیزر انتخاب مناسبی می باشد.

روش های برش ورق با لیزر حتما بخوانید : برش ورق با لیزر

متریال شیشه

شیشه یکی از کشفیات مهم انسان در ۵۰۰۰ سال گذشته می باشد. انسان‌ها برای ساخت هر چه بهتر وسایل اطراف خود به دنبال کشف متریال‌های مطابق با نیازهای خود بوده اند. شیشه یکی از همین متریال‌ها می باشد که تقریبا تمامی خواسته‌ های انسان از یک متریال برای تولید وسایل روزمره برخوردار است. شیشه پس از ساخت به سختی با مواد اطراف خود واکنش شیمیایی انجام می‌دهد، از طرفی اکسید نمی‌شود و فقط در صورت اعمال فشار شکسته می‌شود.

برش لیزری-شیشه

شیشه حتی در برابر اسیدها نیز از خود واکنش آن چنانی نشان نمی‌دهد. به همین علت این متریال تبدیل به یکی از متریال های محبوب برای استفاده روزمره انسان شده است. انسان برای محافظت از خود در برابر طبیعت مجبور به ساخت بنا و اسکان در آن شد. این اسکان او را از محیط دورنمای مناظر اطراف دور کرد، اما با کشف شیشه انسان توانست دیوارهای حائل میان خود و دورنمای طبیعت را بردارد. به سرعت شیشه به یک متریال مهم در معماری و ساخت درب و پنجره تبدیل گردید و اینگونه توانست نماهایی از طبیعت را بدون مخاطرات آن به خود هدیه کند.

در عصر حاضر استفاده از شیشه در وسایل روزمره روند چشمگیری را داشته است. با پیشرفت صنایع شیشه سازی و افزایش استحکام شیشه‌های ساخته شده شیشه به عنوان یک متریال ثابت در صنعت ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفت. همانگونه که امروزه شاهد آسمان خراش‌هایی که نمای بیرون و بسیاری از نماهای داخلی آن از شیشه می باشد، هستیم.

برش-لیزری-چوب حتما بخوانید : برش لیزری چوب

حکاکی روی شیشه

حکاکی در واقع ایجاد طرح و نقش بر روی هر چیزی گفته می شود. حکاکی از هنرهای تزیینی پیش از تاریخ می باشد که انسان‌های اولیه برای خارج کردن وسایل خود از یکنواختی با استفاده از اشیا تیز اشکالی را بر روی سطح ظروف و وسایل خود ایجاد می‌کردند.

حکاکی روی شیشه از مدت زمان طولانی ای می باشد که مورد توجه هنرمندان ایرانی قرار داشته است. این حکاکی در گذشته به وسیله اشیا تیز و اسید بر روی شیشه ‌ایجاد می‌شد. این کار به دلیل مقاومت بالای شیشه در برابر خش پذیری و واکنشهای شیمیایی با دشواری های بسیاری برخوردار بود. با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن لیزر، حکاکی بر روی شیشه با استفاده از دستگاه‌ های لیزر و دستگاه ‌های انگروینک، نسبت به گذشته آسان شد و فقط نیاز به تخصص در این رشته می باشد.

برش لیزری شیشه

شیشه های مناسب برای حکاکی با لیزر

  • انواع شیشه ساختمانی
  • شیشه رفلکس
  • آینه
  • شیشه عطر و ادکلن
  • انواع لیوان، گلدان شیشه ای و دیگر محصولات از جنس شیشه که قابلیت حکاکی لیزری را دارا می باشد.

مزایای برش لیزری شیشه

  1. دستگاه برش لیزری قابلیت برش‌های بسیار دقیق و بدون شکستگی طبیعی را دارد.
  2. فاقد شکستگی‌های ناشی از برش مکانیک یا کلاسیک می باشد.
  3. عدم وجود ترک خوردگی در محل برش
  4. ایجاد برش در مقیاس میکرو
  5. عدم ایجاد لبه‌های تیز
  6. انجام برش تحت برنامه کامپیوتری با حساسیت بالا
  7. عدم تماس با سطح نمونه و پایین آمدن میزان خطا
  8. کاهش میزان شکستگی شیشه به دلیل کاهش دخالت انسان و از بین رفتن خطای انسانی
برش لیزر چیست حتما بخوانید : برش لیزری چیست؟

خدمات برش لیزری شیشه

  • شیشه و آینه جهت دکوراسیون داخلی، هتل، رستوران، بانک، فروشگاه ها و ….
  • ساخت تندیس
  • ساخت استند های تزئینی
  • لایت باکس نوری
  • ساخت و حکاکی شیشه ‌های مصرفی مانند عطر و ادکلن
  • حکاکی آینه و ساخت آینه‌های تزئینی
  • ساختمان سازی
  • صنعت تبلیغات
  • ساخت تندیس های شیشه ای

برش لیزری شیشه

عملکرد دستگاه برش لیزر برای برش شیشه

لیزر یک نور بسیار متمرکز و قوی می باشد که قادر به تولید نور با انرژی بسیار بالا می باشد. زمانی که این نور به سطح یک ماده تابیده می‌شود، باعث برانگیختگی اتم ‌های آن ماده گردیده و در نهایت با سوزاندن و تخریب مولکول‌های ماده، زمینه برش آن را فراهم می‌آورد. دستگاه برش لیزر از یک قسمت لیزری تحت کنترل بازوهای مکانیکی و از یک قسمت کامپیوتری تشکیل شده که قسمت کامپیوتری وظیفه کنترل بازوهای دستگاه و حرکت دادن نازل لیزر را بر عهده دارد. درواقع اپراتور، در ابتدا الگوی مورد نظر را در برنامه ‌های کامپیوتری طراحی می‌کند و سپس به صورت یک دستور قابل اجرا به بخش مکانیکی می‌دهد.

بخش دوم دستگاه برش لیزر به نازل لیزر و تنظیمات آن برمی‌گردد. اشعه لیزر قابل تنظیم می باشد و حتی میزان تمرکز اشعه لیزر نیز قابل تنظیم است. بنابراین استفاده از این قسمت نیاز به مهارت خاصی دارد که افراد با سابقه می‌توانند شدت آن را برای مواد مختلف تعیین کنند. هم‌زمان که اپراتور الگوی برش را به دستگاه می‌دهد، شدت اشعه لیزر را نیز تعیین می‌کند و نازل را در فاصله مناسب نسبت به سطح نمونه قرار می‌دهد. با پایان یافتن عمل کالیبره، دستگاه روشن شده و با اشعه یکنواخت عملیات برش را شروع می‌کند. برش‌های دقیق و با جزئیات بالا و همچنین اشعه لیزر یکنواخت از مهمترین مزایای دستگاه برش لیزری می باشد.