ورق های آلومینیوم کامپوزیت

ورق های آلومینیوم کامپوزیت از مدرن ترین مصالح ساختمانی برای نمای داخلی و خارجی ساختمان می باشد، که دارای مزایای گسترده ای هستند.ورق های آلومینیوم کامپوزیت به دلیل ضخامت آلومینیوم پایینی که دارد باید در هنگام شیار زدن، این دقت لازم را داشته باشید. 

و همین طور در مراحل اجرا و نصب ورق های کامپوزیت با ضخامت آلومینیوم کم، بهتر است از روش اجرا اچ و ال استفاده شود. البته این که ورق هایی با ضخامت کم نمی شود شیار زد.

شاید درست نباشد، چون آلومینیوم یکی از شکل پذیرترین فلزات بوده و به خودی خود شکننده نمی باشد. 

و بهتر است ابتدا یک لایه بسیار کم از آلومینیوم پشت ورق و پلی اتیلن برداشته شود، سپس با یک سیم جوش و یا شیء دیگر مشابه سیم جوش روی خط شیار کشیده شود.

ورق های کامپوزیت به روش های مختلفی قابل اجراست. و کامپوزیت هایی که ضخامت آلومینیوم روی آن کم می باشد باید با دقت و ظرافت بیشتری نسبت به ورق های با ضخامت بیشتر، شیار زده شود.

و همینطور عامل ترک خوردن یا شکسته شدن آلومینیوم، بستگی به نوع و مقدار پلی اتیلن باقی مانده در مقطع شیار برش است.

برش-ورق-کامپوزیت حتما بخوانید : برش ورق کامپوزیت

زیرا جهت کیفیت مناسب کار، بایستی نه آنقدر پلی اتیلن برداشته شود که سفیدی آلومینیوم دیده شود، و نه آن قدر برداشت کم باشد که پلی اتیلن روی آلومینیوم باقی بماند.

چون در این روش دیگر نیازی به شیار زدن و خم دادن کامپوزیت نمی باشد. و توجه داشته باشید! که فقط در اندازه های دلخواه برش و در داخل فریم های آلومینیوم اچ و ال و یا کنج قرار می گیرد.

از جمله ورق های کامپوزیت که دارای ضخامت آلومینیومی کمی دارند. می توانید برای ساخت بدنه از ورق های کامپوزیت تابلویی استفاده کنید.

ورق های کامپوزیت تابلویی در برند های مختلف متفاوت است. ولی وجه مشترک همه برند ها استفاده از آن ها در تابلو های سر درب و تابلو های تبلیغاتی که از انواع حروف برجسته استفاده می شود. و این روش به عنوان یک تبلیغ مدرن کاربرد های فراوانی دارد.

ورق تابلویی کامپوزیت

جهت پیشگیری از خطای انسانی در تولید ورق کامپوزیت برای برش، و شیار بهتر است که از دستگاه های CNC (سی ان سی) ورق کامپوزیت استفاده گردد. با توجه به این که این ماشین آلات هزینه های سنگینی دارند، معمولا پیمانکاران و واردکنندگان ورق کامپوزیت از آنها استفاده نمی کنند.

دستگاه های CNC (سی ان سی) ورق کامپوزیت موجود در کشور فقط برش ورق های کامپوزیت را انجام می دهند و معمولا همه آن ها عملیات شیار را انجام نمیدهند!

علت آن هم این است که دستگاه های (سی ان سی) موجود برای برش فعالیت های مشابه تهیه می گردد، و صرفا برای برش یا شیار ورق کامپوزیت ساخته نمی شوند.

تعداد محدودی از دستگاه های CNC ورق کامپوزیت موجود عملیات شیار را هم انجام می دهند که از این تعداد بعضی فقط شیارهای عمودی و افقی را می زنند و شیارهای کج را انجام نمی دهند.

دستگاه CNC

 نکاتی در مورد نحوه شیار زدن ورق های کامپوزیت:

برای شیار زدن ورق های کامپوزیت از دو نوع مته استفاده می کنیم. نیم دایره ناخنی و هفتی شکل ناخنی که مته نیم دایره سرعتش بیشتر است و راحت تر خم می شود، ولی مته هفتی شکل دقیق تر خم می خورد و کمی دیرتر نسبت به مدل نیم دایره شیار می زند.

ولی باید از این نوع مته استفاده کرد و قبل از کار با این مته باید سر مته را ۱م با سنگ فرز صاف کرد تا اگر پایین تر رفت نوک تیز آن باعث پارگی آلومینیوم نشود. این دو نوع مته به دو سایز موجود می باشد ۶ و ۱۲ که باید از سایز ۱۲ این مته ها استفاده کرد تا راحت و ۹۰ درجه خم شود.

زمانی که می خواهیم ورق خود را نیم دایره گروو بزنیم، دیگر از شابلون صاف استفاده نمی کنیم، بلکه از همان آهن نورد خورده که روی نما استفاده شده به عنوان شابلون استفاده می کنیم و حتما باید از اورفرزی که صفحه آن گرد است استفاده کنیم تا دستگاه روی کار بچرخد تا یک گروو گرد به ما بدهد و زمانه خم کردن چون لب برگشتی ما قوس دار است خم نمی شود.

پس باید لب برگشتی خود را به فاصله معین ۱۰س به ۱۰س فارسی بر کرد تا قوس ما از بین برود و راحت خم شود و جایی که نبشی می خرد باید لب برگشتی ها را به هم با تکه کامپوزیتی بچسبانیم تا باکس رو نما کج نشود و نبشی را به جای که فارسی بر نشده بزنیم بهتر است.

دستگاه های CNC ورق کامپوزیت

 نکاتی در مورد نحوه برش ورق های آلومینیوم کامپوزیت:

روش برش ورق های آلومینیوم کامپوزیت با استفاده از دستگاه سی ان سی (CNC) که می توان با قاطعیت عنوان کرد که بهترین روش برش ورق های کامپوزیت می باشد.

روند برش کامپوزیت همیشه ساده نیست و می تواند برای برخی از مشتریان و یا کارفرما که می خواهند نمای ساختمان خود را بازسازی کنند، به یک چالش واقعی تبدیل شود.

با این حال، روش های مقرون به صرفه و بدون دردسری برای برش ورق های آلومینیوم کامپوزیت وجود دارد.

البته می توانید در صورت عدم دسترسی به دستگاه سی ان سی از ابزارهای لازم جهت برش کامپوزیت استفاده نمایید.

با این حال، حتی پیچیدگی روش های نصب نیز بر تقاضا و محبوبیت ورق کامپوزیت تأثیر نمی گذارد.

برش ورق آلومینیوم

نکاتی در مورد ابزار و تجهیزات برش ورق های آلومینیوم کامپوزیت

برش ورق های آلومینیوم کامپوزیت به قطعاتی از ابعاد مشخص شده مرحله اولیه فرآیند نصب است.

برای برش ورق های آلومینیوم کامپوزیت باید از تجهیزات دستی و یا دستگاه های برش استفاده شود.

تجهیزات دستی شامل اره های مدور با فرزهای دایره ای و یا دستگاه های اور فرز است.

با استفاده از این ابزارهای برش، به دقت قادر خواهید بود ورق های با ضخامت کم یا ضخیم را برش دهید.

قبل از شروع برش کامپوزیت، حتما ابزار های برش را تهیه نمایید.

برای جلوگیری از گوشه های ناهموار ، لبه های سوخته و سایر عواقب ناخوشایند برش نامناسب ورق کامپوزیت، بهتر است با متخصصانی که کارهای نصب را انجام می دهند تماس بگیرید تا اینکه خودتان این کار را انجام دهید.