ترمووود چیست؟

ترمووود یا چوب ترمو ( حرارت دیده )، همان چوب طبیعی می باشد که ساختار سلولی آن بر اثر فرآیند حرارتی تغییر یافته و چوب حرارت دیده یا اصلاح شده با حرارت با نام ترمووود شناخته شده است. ترمووود نوع خاصی از چوب  است که به دلیل فرآوری با مکانیزم پیشرفته حرارت، نسبت به چوب های دیگر دارای استحکام و ماندگاری بیشتری است. در حالت کلی برای تولید این محصول از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. ترمووود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه، ساس و قارچ نیز بسیار مقاوم است. علاوه بر موارد بالا، در رنگ و شکل ثبات بی نظیری دارد به طوری که سالیان سال زیبایی خود را حفظ می کند. به طور کلی برای تولید آن از جنس چوب زبان گنجشک (ASH) و چوب گونه کاج(PINE) استفاده می شود.

آنچه در این مقاله می خوانید :

همانطور که باید بدانید!

ترمووود را به عنوان محصولی از کشور فنلاند می شناسند، اما قابل ذکر است این محصول در کانادا و آلمان نیز به طور گسترده تولید می شود. برای تولید این محصول از روش گرما و بدون مواد شیمیایی استفاده می شود. روش های مختلفی برای اصلاح چوب از طریق گرما وجود دارد که در اینجا می توانید مطالعه نمایید.

🔔 حتما بخوانید: چوب ترمووود سی ان سی CNC

فرآیند ترمووود چیست؟

همانطور که بهتر است بدانید در فرآیند ترموود (ترموود) چوب را ضمن اینکه با بخار محافظت می کنند تا ۱۸۰ الی ۲۱۵ درجه سانتی گراد حرارت می دهند (چوب فراوری شده). بخار علاوه بر نقش حفاظتی، بر تغییرات شیمیایی حاصله بر چوب تاثیر می گذارد. در نتیجه این روش (تیمار حرارتی یا همان ترمووود) محصولی به نام ترمو چوب (ترمووود) که بسیار سازگار با محیط زیست نیز می باشد، حاصل میگردد (چوب فراوری شده).

در فرآیند ترمو، رنگ چوب تیره شده و در شرایط متغییر رطوبتی متعادل تر از چوب معمولی می گردد و خاصیت عایق حرارتی آن نیز افزایش می یابد. هم چنین در تیمار حرارتی (ترموود) چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می گردد و میزان تغییر ابعاد در آن به حداقل می رسد.

فرآیند-ترمووود

فرآیند ترمووود کردن چوب، روش های مختلفی دارد که در آنها از بخار آب، روغن و … استفاده می شود ولی در تمامی این پروسه ها، سه مرحله ی “خشک کردن، حرارت دادن، و خنک کردن” مشترک می باشد.

خواص کلیدی ترمووود:

۱. مقاومت بالا و طولانی در برابر سایش و شرایط جوی مختلف

۲. نصب آسان و سریع

۳. قابلیت نصب و جداسازی آسان و مکرر جهت نظافت یا انتقال به مکانی دیگر

۴. قابلیت برش هلالی جهت محل های قوس دار

۵. شستشو و نگهداری آسان

🔔 حتما بخوانید: تابلو ترمووود چیست؟

مزایای ترمووود

چوب ترمووود یکی از پرکاربردترین عناصر در صنعت ساختمان می باشد. چوب میل به رشد، بالندگی، نرمش در زندگی انسان جاری می کند که با کاربرد مناسب آن در محیط زندگی، می توان فضایی آرام و دلپذیر به وجود آورد. ترموود حس زیبایی، آرامش و طبیعی بودنی که از چوب به ما منتقل می شود را به ما میدهد و با هیچکدام از مصالح دیگر قابل مقایسه نیست!

ترمووود

می‌توان از چوب ترمووود  برای داخل خانه و بیرون از خانه و هر قسمت دیگر ساختمان استفاده کرد.

با پیشرفت جامعه کنونی یکی از راه های ایجاد فضایی مطلوب برای جسم و روح در زندگی به کار بردن عناصر طبیعی و اشیاء آشنا برای ذهن است. همچنین با پیشرفت صنعت ساختمان در دنیا و گسترش ساخت و سازهای جدید استفاده از ترمووود (THERMOWOOD) نیز گسترش بیشتری پیدا کرده است. ترمووود را معمولا در ایران به صورت چوب ترمو نیز می شناسند. این دو عبارت معادل هم هستند و تفاوتی ندارند.

در حالت کلی مزایای ترمووود را به صورت زیر می توان خلاصه کرد:

  • وزن کم و سبک نسبت به متریال های مشابه و همتراز
  • حفظ رطوبت محیط در حد استاندارد نیازهای طبیعی انسان
  • نرمال کردن تغییرات ناگهانی دما (سرما به گرما و گرما به سرما)
  • نصب سریعتر و تمیزتر
  • توانایی بسیار بیشتر در مقابل آتش، آب، طوفان و برودت نسب به چوب های دیگر
  • تجزیه پذیر بودن و عدم آسیب رساندن به محیط زیست در زمان تخریب (طراحی اکولوژیکی)
  • انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر نسبت به فشارهای بیرونی (نظیر زلزله)
  • عایق بی نظیر صدا (به دلیل نگهداری هوا در منافذ خود)
  • دارای دوام بالا در برابر پوسیدگی در انواع شرایط آب و هوایی
  • مقاوم در برابر تاب برداشتن و تغییر ابعاد
  • مقاوم در برابر حمله حشرات، ریز ارگانیسم‌ها، و انواع قارچ و کپک

ترمووود-1

معایب ترمووود

قیمت نسبتا زیاد که بزرگترین ایرادی هست که می توان به ترمووود گرفت، گران بودن آن نسبت به سایر متریال ها می باشد.

می توان گفت که برای نابودی محیط زیست و جنگل ها و قطعا برای تولید چوب ترمو باید ابتدا جنگل ها و درختان تخریب شوند. این امر می تواند در مصرف زیاد منجر به آسیب های جبران ناپذیری شود.

عدم امکان ساخت منحنی با چوب ترمووود نمی توان اجسام منحنی شکل رسم کرد و قطعا خیلی از پروژه ها را با این محصول نمی توان تکمیل کرد.

ساختمان های گرد، استادیوم ها و سازی های دوار به سختی با ترموود قابل پیاده سازی می باشد.

کاربردهای ترمووود

امروزه مصالح نوین چوبی نظیر ترمووود باعث شده تا معماری مدرن و نوین در سازه جانی دوباره گرفته و به جسم سرد ساختمانها روحی گرم ببخشد. ترمووود در نمای بیرونی ساختمان، نمای داخلی (دکوراسیون داخلی)،کفپوش، فضای باز ویلا و پارک ها قابل استفاده است.

به صورت کلی کاربردهای زیر برای ترمووود قابل پیاده سازی است:

  • کف و کفپوش (Decking)
  • دیوارپوش (Wall plugs)
  • دکوراسیون داخلی (Interior decoration)
  • پله و نرده (Stairs and rails)
  • فضای باز ویلا و پارک (Outdoor)
  • آلاچیق (Altar)
  • لوور (Louvre)
  • روف گاردن (roof garden)
  • پرگولا (Pergola)
  • قرنیز (Cornice)
  • استخر و سونا (Pool)
  • درب و پنجره

جمع بندی ترمووود

چوب ترمو جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های اشباع می باشد زیرا هیچ گونه ضرر و زیانی برای محیط زیست ندارد. اصلاح چوب با حرارت دارای مزایا و منافع بیشماری می باشد که شامل موارد زیر می شود: مقاوم شدن چوب در مقابل پوسیدگی و قارچ، افزایش استحکام، ایجاد ترک کمتر و تبدیل آن به عایق مناسب.

ترمووود یا چوب ترمو ( حرارت دیده ) ، همان چوب طبیعی می باشد که ساختار سلولی آن بر اثر فرآیند حرارتی تغییر یافته .چوب حرارت دیده یا اصلاح شده با حرارت با نام ترموود شناخته شده است.

و نکته آخری که بهتر است تولید ترمووود را بدانید!

۱. چوب تا دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد حرارت می بیند به طوری که قبل از رسیدن به مرحله ی سوختن، افزایش دما پایان می یابد.

۲. افزایش دما، ساختار شیمیایی چوب را تغییر می دهد و در نتیجه خواص آن نیز تغییر می یابد. تغییرات خواص چوب منجر به افزایش مقاومت و استحکام چوب و همچنین افزایش خاصیت عایقی چوب می شود.

۳. فرآوری ترموود منجر به تغییر رنگ چوب می شود و آن را به رنگ قهوه ای تیره مبدل می سازد. در صورتی که اگر چوب ترمو بدون هیچ نوع پوشش سطحی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد به طور تدریجی به خاکستری نقره ای بسیار جذابی تغییر رنگ می یابد.