کامپوزیت نما چیست؟

کامپوزیت نما، ترکیبی از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن هستند و لایه پلی اتیلن در وسط دو لایه آلومینیومی قرار می گیرد و در واقع حکم هسته مرکزی را دارد. و این پانل ها با توجه به سلیقه مشتریان در طیف وسیعی از رنگ ها به بازار عرضه می شوند. به طور کلی به ترکیب دو یا چند ماده مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

آنچه در این مقاله می خوانید :

قیمت کامپوزیت نما به عوامل مختلفی وابسته است که باید با جمع بندی تمام این عوامل قیمت دقیق محاسبه و آنالیز گردد. از مهم ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت کامپوزیت نما تاثیر گذار باشد قیمت روز آهن می باشد زیرا از آن در زیر سازی کامپوزیت نما استفاده می گردد. 

میزان مبلغ اجرت نصب، هزینه مصالح مصرفی، پرت ورق کامپوزیت، کرایه حمل، نوع ورق کامپوزیت از دیگر عوامل موثر در مبلغ نهایی اجرای نمای کامپوزیت به شمار می رود.

🔔 حتما بخوانید: ورق کامپوزیت چیست؟

انواع کامپوزیت نما

جالب است این را هم بدانید که:

رنگ ورق های آلومینیوم کامپوزیت عموما به صورت آزادانه اجرا می شود و دارای طیف وسیعی از رنگ ها برای برآورده کردن نیاز مشتری است.

انواع کامپوزیت نما

 ۱- کامپوزیت نما طرح آجر

از ورق کامپوزیت طرح آجر در نمای کامپوزیت آپارتمان، مراکز تجاری، دکوراسیون داخلی ساختمان، تابلو مراکز خرید و فروشگاه ها و غیر استفاده می گردد. این نوع نما به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل تغییر رنگ و شکل دارا می باشد در مقایسه با نمای آجر دارای برتری بالایی می باشد زیرا عوامل محیطی همچون تابش اشعه ماورای بنفش خورشید می تواند باعث کدری رنگ اجر شود.

 ۲- کامپوزیت نما طرح سنگ

امروزه به کارگیری نماهای سنتی از قبیل سنگ طبیعی در نمای ساختمان می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون افزایش وزن ساختمان شودکه این وزن زیاد باعث بروز خطراتی در هنگام وقوع زمین لرزه خواهد شد. همچنین متریال های طبیعی همچون سنگ طبیعی به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی همچون باران های اسیدی و تابش نور خورشید تغییر رنگ می دهند.

ولی ورق کامپوزیت نما طرح سنگ با توجه به نوع رنگ مقاومی که روی آن پاشیده می شود در برابر تغییرات محیطی و شرایط نامساعد جوی از مقاومت بالایی نسبت به متریال های سنتی دارا می باشد.

از دیگر مزایای نمای کامپوزیت نسبت به نمای سنگ طبیعی دیر کثیف شدن آن می باشد که می توان هزینه های نگهداری ساختمان را کاهش دهد.

۳- کامپوزیت نما طرح چوب

در ساخت ورق کامپوزیت طرح چوب از رگه های چوب طبیعی در طراحی آن استفاده شده که با نمای چوب طبیعی تفاوتی نداشته و حس گرمای چوب طبیعی را به بیننده القا می کند. از مزایای ورق کامپوزیت طرح چوب نسبت به چوب طبیعی می‌توان به عدم تغییر رنگ بر اثر اشعه خورشید و رطوبت اشاره داشت.

نمای کامپوزیت طرح چوب برخلاف چوب طبیعی فرسوده نمی شود و در برابر حشرات موذی و آفت چوب از مقاومت بالایی برخوردار است.

از نمای ورق کامپوزیت طرح چوب بیشتر در ساخت نمای ویلا ها استفاده می شود.

۴- کامپوزیت نما آینه ای

در ساخت ورق کامپوزیت نما آینه ای از سه لایه اصلی استفاده شده است. دولایه از جنس آلومینیوم و یک هسته داخلی از جنس پلی اتیلن طی فرآیندی به هم پرس و چسبانده می شوند. روی سطح ورق کامپوزیت نما آینه ای با رنگ PE و PVDF پوشیده می شود که در انتهای یک سطح صاف، صیقلی و آینه ای را به نمای ساختمان خواهد می بخشد. پوشش PVDF دارای مقاومت بالایی در مقابل اشعه ماورای بنفش نور خورشید، باد و طوفان و باران های اسیدی دارا می باشد.

بیشتر ورق کامپوزیت آینه ای‌، در دو طرح نقره ای و طلایی ساخته می شود.

🔔 حتما بخوانید: انواع پوشش ورق کامپوزیت

مزیت های کامپوزیت نما

مهمترین مزیت کامپوزیت نما، وضع سبک آن می باشد که در حقیقت وزن ورق کامپوزیت در هر متر مربع بین ۵ الی ۸ کیلوگرم می باشد. که در قیاس با انواع دیگر نماهای سنتی ساختمان از جمله نمای سنگ، نمای سیمانی، نمای اجر و غیره دارای وزن بسیار کمتری می باشد.

۱- سهولت در اجرای کامپوزیت نما

با توجه به اینکه این نما به صورت خشک بر روی نمای ساختمان اجرا می شود و ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی هستند نصب و اجرای آن روی ساختمان سریع و آسان است. وزن سبک ورق کامپوزیت در میزان سهولت در اجرای نما تاثیر مستقیم داشته سرعت اجرای کار بسیار سریعتر از دیگر نماهای ساختمان می باشد.

مزیت های کامپوزیت نما

 ۲- کامپوزیت نما دارای قابلیت آکوستیک و عایق صوتی

ورق کامپوزیت به دلیل ساختاری که دارد عایق صوت و دارای قابلیت اکوستیک می‌باشد. همچنین بعد از اجرای نمای ساختمان یک لایه از هوا در پشت نما ایجاد می شود که قابلیت عایق صوتی کامپوزیت را افزایش می دهد.

 ۳- کامپوزیت نما تنوع در رنگ بندی

متریال ها و مصالح دیگر مورد استفاده در نمای ساختمان دارای محدودیت در رنگ بندی می باشند ولی ورق کامپوزیت دارای محدودیت در رنگ نیست و تقریباً دارای رنگ بندی نامحدود می باشد و در رنگ آمیزی آن از سیستم های پیشرفته و رنگهای مقاوم در برابر خط و خش، رطوبت و مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید استفاده می گردد و بعد از چندین سال استفاده رنگ آن تغییر نکرده و پوسته نمی شود.

۴- کامپوزیت نما مقاوم در مقابل حریق و آتش

ورق کامپوزیت نما ضد حریق و نسوز با توجه به هسته مرکزی آن از جنس پلی اتیلن و مواد معدنی می باشد که در برابر آتش مقاومت کمی دارد ولی نوعی از ورق کامپوزیت طراحی و ساخته شده است که که در ساخت هسته آن از مواد خاص نسوز استفاده شده است که در برابر آتش کندسوز بوده و باعث انتشار آتش نخواهد شد.

۵- کامپوزیت نما قابلیت ضد زلزله

با توجه به اینکه ورق کامپوزیت در این نوع از نما به صورت مستقل و جداگانه با فاصله یک شیار ریز نسبت به هم بر روی نمای ساختمان متصل می گردند باعث می شود در هنگام وقوع زمین لرزه هر پنل ورق کامپوزیت به صورت مستقل حرکت کرده و از تغییر شکل و تخریب کل نمای ساختمان جلوگیری شود.