تمامی دستگاه ها و تجهیزاتی که توسط کامپیوتر برنامه ریزی و راه اندازی می شوند سی ان سی نامیده می شوند که از بین آنها می توان به دستگاه های حکاکی لیزر، دستگاه های فرز و پرینترهای سه بعدی اشاره نمود. بدیهی می باشد که در تمام این دستگاه ها از تجهیزات حرکتی استفاده شده است که نیازمند تمیزکاری، سرویس کاری و روانکاری ماشین آلات سی ان سی می باشند.

روغن ماشین آلات سی ان سی (CNC)

روغن CNC از مستهلک شدن قطعات متحرک دستگاه ها و همچنین زنگ زدگی آنها جلوگیری می نماید. روغن CNC یا همان روغن روانکاری یکی از مواد مصرفی می باشد که در صنعت کاربرد بسیاری دارد. هر دستگاه دارای سیستم حرکتی مانند دستگاه سی ان سی و یا پرینتر سه بعدی در طول زمان کارکرد خود نیازمند سرویس و نگهداری است که این کار با استفاده از روانکار های مخصوص سی ان سی انجام می شود.

روغن ماشین آلات CNC

برش سی ان سی سنگ حتما بخوانید : برش CNC سنگ و خدمات آن

برای جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش عمر دستگاه CNC سی ان سی، روانکاری امری حیاتی و اجتناب ناپذیر می باشد. زنگ زدگی نه تنها در عمر دستگاه تاثیر گذار می باشد، بلکه در دقت و کارایی دستگاه نیز تاثیر منفی دارد.
بهترین و مقرن به صرفه ترین راه برای روغن کاری، تعبیه یک سیستم روغن کاری مرکزی می باشد که وظیفه روغن رسانی به تمام نقاط مورد نیاز را دارد. سیستم روغنکاری اتومات از پمپ روغن تشکیل شده است:

۱. پمپ روغن کاری برقی با قابلیت نصب PLC

۲. پمپ های تایمردار اتوماتیک

پمپ روغن کاری

پمپ روغنکاری برقی را می توان به منظور روغن کاری دستگاه تراش سی ان سی، روغن کاری ماشین فرز، روغن زن اتومات بچینگ، روغن کاری اتومات سیم بکسل، روغن کاری توربین، روغن زنی خودکار بلبرینگ آسیاب، روانکاری آسیاب سیمان، پله برقی، روغن زن برقی کانوایر، روغن کاری برقی زنجیر، روغن کاری برقی بلبرینگ های کانوایر زمینی و هوایی، یونیت روغن کاری برقی آسانسور، روغن کاری برقی توربین و روغن کاری پله برقی استفاده نمود. پمپ روغن کاری اتوماتیک را می توان با دادن یک برنامه مشخص به آن تعداد دفعات روغن کاری یا  میزان روغن را مشخص نمود.

روغن CNC

روانکاری

هرگاه بین دو سطح در تماس حرکت نسبی رخ دهد مقاومتی در برابر حرکت ایجاد خواهد شد. این مقاومت نیروی اصطکاکی یا به بیان ساده تر اصطکاک نامیده می شود. در اصل یا باید اصطکاک را کاهش داده یا کنترل کنیم. در واقعیت در حرکت اجزاء اصلی ماشین آلات cnc حرکات نسبی بسیاری وجود دارد. اگر در دستگاه سیستم روانکاری و روغن کاری به صورت مطلوب کار نکند، زیان های زیادی به ماشین خواهد رسید.

کاهش اصطکاک با وارد کردن یک ماده مایع یا شبه جامد (گریس) صورت می گیرد. در واقع در ماشین آلات سی ان سی سطوح لغزان به گونه ای مسیر حرکتی شان طراحی می گردد که قابلیت روانکاری حین حرکت آن ها لحاظ شود. در اصل سیستم روانکاری با هدف کنترل میزان اصطکاک در حرکات اجزاء می باشد. این مطلب که کاملا سیستم روانکاری اصطکاک را از بین می برد کاملا غلط است. کنترل غلط اصطکاک بین حرکات اجزا ء مهم دستگاه سی ان سی لطمات جبران ناپذیری را ممکن است به ماشین وارد کند.

روغن کاری ماشین آلات سی ان سی

دستگاه سی ان سی روتاری چوب حتما بخوانید : دستگاه CNC روتاری چیست؟

انتخاب نوع روانکاری

روانکاری و روغن کاری علاوه بر کنترل و کاهش اصطکاک برای کاهش ساییدگی، کاهش حرارت و خوردگی اجزاء و اتصالات حرکتی مفید می باشد. اولین اصل مفید در انتخاب طریقه روانکاری ساده ترین روشی می باشد که با رضایت کامل سازنده و اپراتور دستگاه کار کند. انتخاب روش روانکاری به مکانیزمی وابسته است که می خواهد عملیات روی آن انجام گردد. برخی اجزاء به گونه ای طراحی شده اند که به صورت مادام العمر نیازی به روانکاری ندارند. یعنی تا فرسوده شدن نیازی به روانکاری را شاهد نمی باشیم. ماده روانکار در برخی موارد دیگر در یک محفظه مشخص قرار دارد که در شرایط خاص بار گذاری و سرعت های زیاد همراه با کار پیوسته باید روغن یا هر ماده روانکار دیگر مکررا چک و تعویض گردد.

دو عامل اصلی انتخاب نوع روانکاری سرعت و بار می باشد. در انتخاب نوع روانکاری پارامتر هایی مانند شکل محیط، لزجت یا گرانروی تاثیرات قابل ملاحظه ای دارند. برای مثال در یاتاقان های لغزشی به دلیل عدم ماندگاری روغن در آن باید از گریس برای روانکاری و مبارزه با اصطکاک استفاده نمود.