مرغک دستگاه تراش CNC چیست؟

دستگاه تراش CNC در انتهای شاسی بر روی ریل قرار گرفته است که می تواند در طول شاسی بر روی ریل ها حرکت نماید، داخل گلویی محور ابزاری به نام مرغک قرار داده می شود که سر مرغک تکیه گاهی برای قرارگیری قطعه کار می باشد. دستگاه مرغک به شکل مخروط کامل می باشد و دنباله آن در داخل گلویی دستگاه مرغک قرار می گیرد.

وظایف مرغک دستگاه تراش CNC

۱-جلوگیری از از ارتعاش قطعات

۲- بستن قطعات بلند با مرغک مهار می گردند.

۳-تحمل وزن بیشتر بر روی ماشین تراش CNC

انواع مرغک دستگاه تراش CNC

برای بســتن قطعات بلند، مرغک های مختلفی ســاخته شده است که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاصی دارند.

دستگاه تراش cnc

۱.مرغک ثابت :

مرغک ثابت میله مخروطی فولادی می باشد که در درون اســتوانه مرغک قرار می گیرد. زاویه نوک مرغک ۶۰ درجه می باشد. نوک آن باید رأس مخروط سر این مرغک معمولا بســیار سخت باشــد تا در هنگام کار و در اثر دوران قطعه کار، سطح آن نه بسوزد و نه ساییده شود که مرغک سر الماس ثابت بهترین گزینه در شرایط سایش زیاد می باشد.

نکته: قبل از اینکه نوک مرغک ثابت داخل قطعه کار قرار بگیرد، باید نقطه تماس مرغک و قطعه کار گریس کاری شود.

۲.مرغک مهره دار

این مرغک مثل مرغک ثابت می باشد، با این تفاوت که روی آن مهره هایی قرار دارد تا آن را سریعتر و آسانتر از محل نصب بیرون آورد.

۳.نیم مرغک‌

نیم مرغک هم نوعی مرغک ثابت می باشد. با این تفاوت که قسمتی از سر مرغک بریده شــده است. این مرغک در مواردی که قطعه کار بسته شده بین سه نظام و مرغک، به پیشانی تراشی نیاز داشته باشد، استفاده می گردد.

۴. مرغک لوله گیر

قسمت بیرونی مرغک لوله به شکل مخروط ناقص با قطر نسبتا زیاد می باشد. این مرغک برای نگه داشــتن لوله و قطعاتی که پیشــانی آنها خالی می باشد، به کار گرفته می شود.

۵. مرغک گردان

مرغک گردان با توجه به ســاختمان خود می تواند در هنــگام کار گردش نماید، در نتیجه ســاییدگی بین این مرغک و قطعه کار به حداقل می رسد. مرغکی که روی دســتگاه مرغک نصب می گردد، مرغک گردان می باشد و انواع مختلف و زاویه نوک متفاوتی نیز دارد.

روش های بستن قطعات بلند

برای بستن قطعات بلند دو شیوه وجود دارد:

۱.بستن قطعات بلند بین مرغک دستگاه تراش و سه نظام

برای بستن قطعه کار بین مرغک دستگاه تراش و سه نظام باید ابتدا در پیشانی قطعه‌ کار جایی برای قرار گرفتن مرغک ایجاد گردد. بــرای این منظور باید قطعه کار را به صورت کوتاه در سه نظام بست ( طول کمی از قطعه کار از سه نظام بیرون باشد.) و پس از انجام پیشانی تراشی، مرکز قطعه کار را مته مرغک زد.
مته مرغک اســتفاده شــده برای این منظور باید از نظر اندازه، متناسب با قطر قطعه کار، و از نظر زاویه خزینه با زاویه مرغک همخوانی داشــته باشــد و نیز مقدار پیشــروی آن در داخل قطعه کار باید مناســب باشــد. در اثر عدم دقــت در زدن مته مرغک و یا انتخاب نادرســت آن ممکن است که اشــکالاتی در جای مرغک پدید آید.

مرغک دستگاه تراش cnc

پس از ایجاد محل نشســتن مرغک در داخل قطعه کار، می توان قطعه کار را بین مرغک و ســه نظام بست. برای این کار ابتدا قطعه کار را درون سه نظام قرار داده و به شکلی‌ که طول موردنظر از سه نظام بیرون باشد، کمی آنرا سفت نمایید.
سپس دستگاه مرغک را تا نزدیک قطعه‌کار بلغزانید، اهرم قفل‌کن دســتگاه مرغک را قفل کنیــد و فلکه مرغک را بچرخانید تا مرغــک در داخل قطعــه کار قرار گیرد. پس از محکم شــدن مرغک در داخل قطعه کار، اهرم قفل‌کن اســتوانه مرغک را نیز قفل نمایید و در پایان ســه نظام را کاملا سفت نمایید.

۲. بستن قطعات بلند بین دو مرغک

روش دوم، بســتن قطعات بین دو مرغک می باشد. برای بستن قطعه کار بین دو مرغک ابتدا باید روی دو پیشــانی قطعه کار مته مرغک زده شود. این کار با روشی که بالا بیان شد، انجام شود. برای ادامه کار به دو وسیله کمکی نیاز است که ابتدا کاربرد آنها توضیح داده می شود.

الف) صفحه مرغک

صفحه مرغک یکی از تجهیزات کمکی دســتگاه تراش می باشد که به جای سه نظام روی دستگاه بســته می گردد. در پیشــانی صفحه مرغک میل های خارج از مرکز نصب شده اســت که زبانه گیره قلبی با آن درگیر می گردد.
مرکز صفحه مرغک نیز دارای ســوراخی می باشد که میتوان از طریق آن مرغک را در گلویــی محور اصلی نصب کرد. گاهی به جای میله در پیشــانی صفحه مرغک شیاری تعبیه می گردد که زبانه گیره قلبی درون آن قرار گرفته می شود.
صفحه مرغک ممکن است به شکل قابدار نیز ساخته شود که در هنگام استفاده از آن خطر کمتری متوجه تراشکار می باشد.

ب) گیره قلبی

وسیله ای است که برای انتقال دوران از صفحه مرغک به قطعه کار استفاده می گردد. گیره قلبی دارای پیچی می باشد که توسط آن به قطعه کار محکم می شود. این وسیله در انتهای ســمت چپ قطعه بسته می شــود و زبانه آن با میله صفحه مرغک یا شکاف پیشانی صفحه مرغک درگیر می شود.گیره قلبی در شکل های گوناگونی ساخته می شود، اما کاربرد همه آنها یکسان می باشد.
پس از معرفی صفحه مرغک و گیره قلبی به بررسی چگونگی بستن قطعه بین دو مرغک می پردازیم :

مرغک-دستگاه تراش
۱. سه نظام را از دستگاه باز کنید.

۲. مرغــک ثابــت را داخل محور اصلی نصب نمایید. بــرای این کار از کلاهک مناسب استفاده کنید.

۳. صفحه مرغک را در جای سه نظام نصب کنید. این کار همانند نصب سه نظام صورت می گیرد.

۴. دستگاه مرغک را به سمت صفحه مرغک بلغزانید و در فاصله مناسبی که بتوان قطعه‌ کار را بین دو مرغک قرار دارد، ثابت نمایید.

۵. گیره قلبی را در انتهای ســمت چپ قطعه ببندید و جای مرغک های آن را با گریس پر نمایید.

۶. با دســت چــپ قطعه کار را بین دو مرغک نگه دارید و با دســت راســت فلکه مرغک را بچرخانید تا قطعه کار بین دو مرغک محکم گردد.

۷. پس از اطمینان یافتن از محکم شــدن قطعه کار، اهرم قفل کن استوانه مرغک را قفل نمایید.

اکنون قطعه آماده تراشکاری می باشد.