نمای کامپوزیت چیست؟

نمای کامپوزیت  ترکیبی از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن هستند و لایه پلی اتیلن در وسط دو لایه آلومینیومی قرار می گیرد و در واقع حکم هسته مرکزی را دارد. و این پانل ها با توجه به سلیقه مشتریان در طیف وسیعی از رنگ ها به بازار عرضه می شوند.

به طور کلی به ترکیب دو یا چند ماده مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود.

شرکت MAT CNC  قادر است تمامی خدمات از جمله خدمات CNC و لیزر، تابلو سازی و نور پردازی، دکوراسیون داخلی و کابینت و نورد و خم کاری…برای شما مشتریان عزیز با کیفیت بالا ارایه دهد.

این نمای کامپوزیت در ساختمان های مختلف نظیر ساختمان های اداری، تجاری، تفریحی و منازل قابل استفاده است و زیبایی منحصر بفردی به ساختمان و فضای شهر می بخشد.

 پانل های آلومینیوم کامپوزیت اولین بار در آلمان تولید و برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفتند.

بهتر است این را بدانید که نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که در حال حاضر طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده و از مزایای بی شماری برخوردار می باشد. اگر اجرای نما با پانل های آلومینیوم کامپوزیت به درستی انجام شود، دوام و استحکام آن بالا رفته، در نتیجه نما عمر طولانی تری خواهد داشت.

🔔 حتما بخوانید: خمکاری ورق های فلزی چیست؟

اجزای تشکیل دهنده نمای کامپوزیت از چیست؟

ضخامت ورق‌های کامپوزیت متشکل از سه لایه شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت ۰.۳ تا ۰.۵ میلیمتر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت ۳ الی ۵ میلیمتر می باشد لایه خارجی دارای یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه پی وی دی اف جهت تثبیت رنگ می‌باشد. روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم با یک لایه فیلم محافظت می‌شود.

حال به بررسی مواد تشکیل دهنده ی ورق‌های کامپوزیت می‌پردازیم….

  1. لایه رنگ پلی استر
  2. ورق آلومینیومی
  3. چسب
  4. لایه پلی اتیلن
  5. چسب
  6. ورق آلومینیومی
  7. رنگ نانو
  8. لایه چسب ضد خش
  9. پوشش محافظ

اجزای تشکیل دهنده نمای کامپوزیت

 نحوه‌ اجرای نمای کامپوزیت

نحوه اجرای نمای کامپوزیت را می توان به روش های مختلفی انجام داد. به طور کلی نمای کامپوزیت بیشتر برای نمای ساختمان‌ های مدرن، تغییر دکوراسیون و بازسازی نمای ساختمان‌ های قدیمی به جهت اهمیت کاربرد ضد زلزله و بعضاً به دلیل خاصیت عایق بودنش، نوع و نحوه اجرای آن بسیار مهم می باشد.

اما نکته مهم! در نصب نمای کامپوزیت و بازسازی نمای ساختمان، زیر سازی و یا همان شاسی کشی فلزی و نحوه اتصال آن در ساختمان های اسکلت فلزی و ساختمان های بتنی است.

و همینطور برای دکوراسیون های داخلی فروشگاه ها، دکوراسیون های دیوار های داخلی اعم از آشپزخانه و سقف ها، تابلو های تبلیغاتی، نمای بیرونی و داخلی ساختمان های اداری و تجاری، نمای فرودگاه‌ ها، پالایشگاه ها، بیمارستان‌ ها و جایگاه‌ های سوخت CNG، کاربرد های زیادی دارد.

کامپوزیت های پانل شده با زیر سازی فلزی و آلومینیومی به اسکلت ساختمان متصل می شود. مرحله بعد از زیر سازی نصب کامپوزیت نما می باشد.

روش اجرای نمای کامپوزیت

برای نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت از چهار روش عمده استفاده می‌شود:

۱. روش ثابت ( Fixing )

۲. روش ریلی ( Hanging )

۳. روش  اچ و ال ( H , L )

۴. روش فیکس ریلینگ ( Fix Railing )

نمای کامپوزیت

 نمای کامپوزیت (ورق های کامپوزیت )

برای اولین بار در کشور آلمان ابداع گردید و استقبال و کاربرد فراوان این محصولات به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان ها، بیانگر کیفیت مناسب و عدم وجود هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای آن می باشد. ورق آلومینیوم کامپوزیت در حقیقت ترکیب لایه ای متریال هایی نظیر پلاستیک فشرده و یک لایه نازک چند میلیمتری از فلز آلومینیوم است.

جالب است این را هم بدانید که:

رنگ ورق های آلومینیوم کامپوزیت عموما به صورت آزادانه اجرا می شود و دارای طیف وسیعی از رنگ ها برای برآورده کردن نیاز مشتری است.

انواع نمای کامپوزیت ( بر اساس پوشش )

انواع پوشش برای نماسازی کامپوزیتی شامل لایه پلی استر، پوشش Nano-PDF و پوشش PVDF می باشد.

انواع نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت  ( پوشش PVDF )

این نوع پوشش نوعی رزین است که به دلیل وجود عنصر فلوئور و لایه پلیمری در آن مقاومت ورق های کامپوزیتی در برابر اشعه UV و شرایط قلیایی و اسیدی افزایش می یابد.

نمای کامپوزیت ( پوشش Nano-PDF )

اجرای پوشش Nano-PDF به نحوی است که علاوه بر پوشش PVDF، یک لایه دیگر نیز بر روی آن قرار می گیرد که از نظر ساختار مولکولی کمی با لایه PVDF متفاوت می باشد.

نمای کامپوزیت ( لایه پلی استر )

در این نوع پوشش یک لایه پلی استر بر روی ورق های آلومینیومی کشیده می شود. از معایب این نوع پوشش عدم مقاومت آن در برابر باران های اسیدی و شرایط نامساعد آب و هوایی است و استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان توصیه نمی شود.

مزایای نمای کامپوزیت

مقاومت در برابر تغییرات محیطی

یکی از مهم ترین مزایای ورق آلومینیوم کامپوزیت مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی است. این ورق ها اگر در معرض رطوبت قرار گیرند دچار خوردگی و زنگ زدگی نخواهند شد و علاوه بر آن تابش نور خورشید دوام و عمر آن ها را کوتاه نخواهد کرد.

سطح ورق های آلومینیوم کامپوزیت صاف و صیقلی است، از این رو نور خورشید را منعکس کرده و میزان کمی از گرمای آن را جذب می نمایند. نمای آلومینیوم کامپوزیت قابل استفاده در مناطق گرمسیر با درجه حرارت بالاست و در واقع متریالی مقاوم در برابر حرارت محسوب می شود.

لایه پلی اتیلنی که در پانل های کامپوزیت قرار گرفته نوعی سد حرارتی ایجاد نموده که منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن می گردد. این نما در مقایسه با سایر نماها کمتر دچار تغییر رنگ می شود.

مزایای نمای کامپوزیت

وزن بسیار سبک

وزن پانل های آلومینیوم کامپوزیت بسیار سبک است و بار اضافی بر سازه وارد نمی کند. علاوه بر آن وزن سبک این محصولات حمل و نقل و نصب آن ها را نیز آسان نموده است.

کاهش وزن ساختمان منجر به کاهش نیروی زلزله بر سازه می شود، به همین دلیل استفاده از این مصالح در ساختمان به ایمنی بیشتر در برابر تکان های ناشی از زلزله کمک خواهد کرد.

عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی

این پانل ها نوعی عایق صوتی و حرارتی محسوب می شوند، زیرا لایه پلی اتیلنی که در وسط دو لایه آلومینیوم قرار گرفته نه تنها مانع از انتقال حرارت می شود بلکه از میزان سر و صدا در ساختمان نیز می کاهد.

آلومینیوم ماده ای مقاوم در برابر حرارت است و اگر نمای ایجاد شده با این متریال در معرض آتش سوزی قرار گیرد، تغییر شکل نخواهد داد. علاوه بر آن آلومینیوم ماده ای مقاوم در برابر نم و رطوبت است که دچار خوردگی نمی شود.

تنوع بالای رنگ

در رنگ آمیزی این ورق ها از پوشش های رنگی متنوع استفاده می شود که با سلیقه معماران و سازندگان همخوانی دارد و نمای ساختمان را فوق العاده جذاب نشان می دهد.

زیبایی و تنوع رنگ نمای آلومینیوم کامپوزیت باعث شده استفاده از آن روز به روز گسترده تر شود و افراد بیشتری به این نما اشتیاق پیدا کنند.

اجرای سریع

پانل های آلومینیوم کامپوزیت به صورت آماده در بازار موجود هستند و به راحتی در دسترس می باشند. پیش ساخته بودن این پانل ها نماکاری ساختمان را راحت تر کرده و سرعت اجرای پروژه را بالاتر می برد.

علاوه بر آن وزن سبک این مصالح استفاده از آن ها را آسان تر نموده است. نماکاری ساختمان با پانل های کامپوزیت توسط افراد حرفه ای و متخصص طبق نقشه و طرح مورد نظر صورت می گیرد، از این رو یک نمای اصولی با سرعت اجرای بالا به شمار می آید.

قابلیت برش کاری و سوراخ کاری

آلومینیوم ماده ای انعطاف پذیر است که می توان بر روی آن عملیاتی نظیر برش کاری، خم کاری و سوراخ کاری انجام داد.

پانل های آلومینیوم کامپوزیتی که برای نمای ساختمان استفاده می شوند در اشکال مختلف و با توجه به نوع نما طراحی و ساخته می شوند و محدودیتی در شکل پذیری آن ها وجود ندارد.

انعطاف پذیری بالای این محصولات باعث شده از آن ها در کنار مصالحی که انعطاف پذیری کمتری دارند، استفاده شود.