برش ورق با دستگاه سی ان سی(CNC)

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روز افزون به افزایش کیفیت و دقت اجزای ساخته شده، استفاده از دستگاه های به روز و پیشرفته امری اجتناب ناپذیر می گردد. به طوری که هر چقدر قطعات ساخته و مونتاژ شده کیفیت و دقت بالاتری داشته باشند استفاده از دستگاه های (CNC)سی ان سی پیشرفته بیشتر مورد نیاز است. یکی از مهمترین پارامترهای ساخت هر مجموعه، فرایند برش و قطعه زنی می باشد که از ابتدایی ترین مرحله ساخت می باشد. CNC مخفف کلمه Computer Numerical Control می باشد،که بیان کننده کنترل عددی توسط کامپیوتر است. در این روش از کامپیوتر برای کنترل دستگاه ها جهت انجام عملیات های مختلف نظیر برش ، تراش ، حک و … استفاده می گردد.

به کمک این دستگاه ها می توان بر اساس نیاز هر پروژه، ورق های فلزی را در اندازه و ضخامت های متفاوتی برش داده و از آنها استفاده کرد. با به کارگیری تکنیک های برش لیزری یا پرس پانچ CNC فرآیند برش ورق ها به صورت کاملا دقیق و با کیفیت قابل قبولی انجام خواهد شد. معمولا اغلب دستگاه های برش CNC توانایی برش دادن انواع ورق های کامپوزیت آلومینیوم، آهنی، استیل، برنج و …را داشته و می توانند در ابعاد مشخص و از پیش تعیین شده ای این کار را انجام دهند. دستگاه برش لیزر CNC ) سی ان سی) هم دقت و کیفیت بالا دارد و هم زمان لازم برای برش قطعات آهنی و غیر آهنی و آلیاژی و آلومینیومی و به طور کلی هر نوع آلیاژ فلزی را به شدت کاهش می دهد.

ویژگی دستگاه سی ان سی(CNC)

بدنه دستگاه CNC تقریبا شبیه دستگاه های دستی است. یک CNC فرز عملا همان بدنه سخت افزاری فرز دستی را دارا می باشد. تنها تفاوت، اضافه شدن بخش کنترل گر میباشد (البته این تفاوت بصورت عام می باشد ولی به صورت خاص مطمئنا بخش الکترونیکی هم تغییر کرده است.) به دلیل اینکه این ابزار مستقیما تحت کنترل توسط کامپیوتر و برنامه های مربوطه می باشد، دارای دقت بسیار بالایی نیز خواهد بود. اگر از اشعه لیزر برای برش دادن ورق های کامپوزیت استفاده گردد، در نهایت نتیجه کار به گونه ای خواهد بود که کاملا قابل قبول است و این روش قابلیت این را دارد که چند ورق را به صورت همزمان توسط ان برش داده بدون اینکه موجب کاهش کیفیت کار گردد.

استفاده از این ابزارهای جدید باعث می شود تا علاوه بر افزایش سرعت انجام کارها، نیاز به نیروی انسانی کاهش یابد و دستگاه برش CNC به صورت کاملا اتوماتیک بتواند مراحل مختلف را اجرا نماید و علاوه بر افزایش بهره وری و تولید، افزایش سرعت انجام کار و افزایش رضایت مشتریان بتوان زمان را به گونه ای مطلوب مدیریت نمود. در بحث برش لیزر CNC )سی ان سی) دستگاه موجود قابلیت برش ورق های آهنی با ضخامت های مختلف تا ۲۰ میلیمتر و طول ۶ متر و عرض ۲ متر و برای برش ورق های استنلس استیل و آلومینیوم و گالوانیزه تا ضخامت ۸ میلیمتر و طول ۶ متر و عرض ۲ متر را دارد. برای آلیاژهای دیگر نیز به بسته به نوع جنس می توان عملیات برش انجام گردد.

برش ورق با دستگاه سی ان سی

دستگاه پانچ CNC حتما بخوانید : دستگاه پانچ سی ان سی

مزایای استفاده از دستگاه های برش لیزر سی ان سی(CNC)

در بخش صنعت، هر کشوری تمام تلاش خود را متمرکز بر دقت، ظرافت و مهندسی شدن این امور می‌کند. بنابراین دستگاه برش لیزر فلزات در این بخش نقش مهمی را ایفا می کند. امروزه تقریبا برای تمامی صنایع از برش لیزر سی ان سی CNC برای برش فلزات آهنی و استیل و آلومینیوم و آلیاژی استفاده می‌گردد. این دستگاه ها کاربرد واقعی و پتانسیل حقیقی فناوری‌های جدید در تولیدات صنعتی را دارند. این دستگاه‌ها به صورت کامل کامپیوتری و مهندسی شده می باشند، به طوری که میزان خطاهای آن ها به حداقل می‌رسد. در بخش زیر به برخی از مزایای مهم CNC اشاره شده است:

  1. دقت بسیار بالا در برش بدون ایجاد پلیسه تا ۰.۱ میلیمتر
  2. ایجاد هر نوع شکل دلخواه و پیچیده در قطعه بر اساس خواست مشتری بدون محدودیت
  3. صافی سطح بالا
  4. عدم وجود تمرکز تنش
  5. عدم سوختگی ناشی از برش
  6. ایجا سوراخ و شیارهای بسیار ریز تا۱ میلیمتر
  7. سرعت بسیار بالای برش
  8. برش در انواع سایز و ضخامت موجود در بازار
  9. تولید و برش در تعداد بالا و همچنین سفارش نمونه
  10. پرتی و ضایعات کم در برش لیزری سی ان سی CNC
  11. هزینه کم نسبت به خدمات ارائه شده

کنترلگر دستگاه CNC 

بخش کنترلگر، بخش اصلی یک دستگاه CNC می باشد در صنعت این بخش با نام کنترلر CONTROLER معرفی می گردد یک دستگاه CNC از هر نوع (تراش،فرز ،سنگ،ابزار تیز کن،تزریق ،پرس ،و…) بیشتر با نوع کنترلرش شناخته شده است. مطمئنا آموزشی که به افراد داده میشود در اصل براساس کنترلر این دستگاه ها می باشد.

کنترلرهای مختلفی برای دستگاه های برش CNC موجود میباشد مانند فانوک – هایدن هاین، زیمنس – C39 – 2P22 -C15  -فاگورو میتسوبیشی و…

منطق دریافت اطلاعات بصورت کد هایی می باشد که با G شروع می شوند به عنوان مثال کد G01 حرکت خطی است G02 و G03 حرکت دورانی می باشند و G90 نوع مختصات را از نظر مطلق بودن یا نسبی بودن مشخص می کند.

کدهای عنوان شده کدهای عمومی می باشند و در کدهای خاص با توجه به نوع کنترلر شاید شماره کد فرق نماید به عنوان مثال G20 در زیمنس منظور انتخاب سیستم اندازه گیری متریک می باشد ولی این در هایدن هاین کد G70 این کار را انجام میدهد پس همانطور که گفته شد آموزش کدها باید با توجه به نوع کنترلر صورت گیرد.

انواع دستگاه برش CNC

دستگاه های CNC بسیار متنوع هستند. معروف ترین آنها، دستگاه های لیزر CNC و فرز CNC است. دستگاه های لیزرسی ان سی به دو دسته دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات تقسیم می گردند:

دستگاه لیزر فلزات

از دستگاه لیزر فلزات برای اموری نظیر حکاکی، برش، تراش، جوش و … روی فلزات مختلف استفاده می گردد. برش لیزری فلزات یا برش فلزات با لیزر یکی از پیشرفته ترین تکینیک های برش با دستگاه cnc است. از مزایای برش با دستگاه cnc لیزری می توان سرعت، دقت و عدم نیاز به عملیات پردازش پس از برش را نام برد.

برش ورق با دستگاه سی ان سی لیزر

دستگاه لیزر غیر فلزات

با استفاده از دستگاه لیزر غیر فلزات می توان انواع عملیات برش و حکاکی را روی مواد مختلفی مانند پلاستیک، پلکسی گلاس، چوب، شیشه، پارچه و … انجام داد. از کاربردهای ماشین سی ان سی لیزری غیر فلزات می توان به ساخت ساعت دیواری، جعبه، قاب عکس، سری وسایل اداری رومیزی، پازل های (سرگرمی) کوچک و بزرگ، ساخت ماکت، حکاکی خودکار تبلیغاتی، لوح تقدیر، ساخت تابلوهای راهنما، حکاکی بر روی پارچه، کیف و کفش، چرم و …. اشاره کرد.

دستگاه فرز CNC

نوع سوم دستگاه سی ان سی، دستگاه فرز است، که در آن به جای لیزر از نوک فرز استفاده می شود. برش با دستگاه cnc فرز، برای برش و حکاکی انواع سنگ، چوب و فلزات مناسب است و مزیت آن نسبت به برش با دستگاه cnc لیزری، عمق برش و حکاکی است.

دستگاه فرز سی ان سی

فایل های قابل خوانش برای دستگاه برش لیزری سی ان سی CNC

محیط نرم افزاری دستگاه برش لیزری سی ان سی و همچنین دستگاه پانچ cnc که متشکل از سه مرحله اساسی است.

مرحله اول : محیط اتوکد

مرحله دوم : محیط نست

مرحله نهایی که به محیط لیزر یا پانچ ختم می‌شود.

تنها فایل قابل خوانش و دسترسی برای اجرای این سه مرحله که به آن اشاره کردیم فایل اتوکدی می باشد.

نحوه محاسبه قیمت در برش لیزر cnc برای برش ورق استیل، آهنی و آلومینیوم

به صورت کلی، در هر زمینه‌ای خصوصا در انجام کارهای خدماتی با طیف گسترده‌ای از کارها و خدمات مختلف روبرو هستیم. محاسبه قیمت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در برش لیزر سی ان سی ورق استیل و استنلس استیل یکی از پارامترهای دخیل در محاسبه قیمت با توجه به گوناگونی فلزات و ورق‌های مختلف، گازهای اکسیژن و نیتروژن هستند. گاز نیتروژن، گاز حساس تر و ارزشمندتری از لحاظ قیمت در مقایسه با اکسیژن می باشد و بر همین اساس نرخ برش ورق های سیاه معمولی با گاز نیتروژن بالاتر از برش ورق سیاه معمولی با گاز اکسیژن است. برش ورق‌های فلزی با استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات عموما بر حسب میلیمتر، جدا از بحث نوع فلز، نوع پیچیدگی نقشه برش و زمان اجرای برش و ضخامت ورق می‌باشد.