انواع ورق های سی ان سی (CNC) کدامند؟

ورق های متعددی در صنایع متفاوت با کاربرد های مختلف وجود دارد که با استفاده از دستگاه های سی ان سی میتوان انواع برش های دلخواه را با توجه به طرح مورد نظر بر روی این ورق ها اعمال کرد و به استفاده رساند که در مقاله زیر به شرح انواع ورق سی ان سی پرداخته شده است.

آنچه در این مقاله می خوانید :

سی ان سی ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیومی یکی از رایج ترین متریال ها  میباشد که به دلیل سبکی و سرعت اجرا در نماها از آن استفاده میشود. اجرای طرح های خاص به صورت دستی امکان ندارد و یا نیاز به شابلون و زمان بر خواهد بود که توسط دستگاه سی ان سی به راحتی صورت می گیرد.هم اکنون برای طرح های زیبای معماری و برش های پیچیده از سی ان سی ورق آلومینیوم استفاده می شود.ارائه محصولات با کیفیت و استفاده از دستگاه های CNC باعث افزایش  زیبایی و جذابیت در هر ساختمان خواهد شد . به کمک دستگاه سی ان سی میتوان برش و شیارهایی را بر روی ورق های آلومینیوم به صورت مکانیزه ایجاد کرد. استفاده از سی ان سی در ورق های آلومینیوم در سرعت انجام کار و همچنین در مصرف ورق آلومینیوم موثر است.

ورق های الومینیوم

مزایای استفاده از CNC در ورق های آلومینیوم :

  • سرعت بالا
  • زمان بندی اجرا و سرعت تحویل
  • کاهش هزینه نسبت به روش های دستی
  • تولید ورقه های خاص در شکل های مختلف که به صورت دستی و در حجم بالا امکان پذیر نیست.
  • امکان ایجاد شیارهای مورد نیاز جوش پلی اتیلن
  • مدیریت استفاده بهینه از ورق های آلومینیوم

سی ان سی ورق آهنی

با پیشرفت تکنولوژی کاربرد انواع نماهای فلزی در ساختمان از جمله سی ان سی ورق آهنی روز به روز قابلیت های نوینی را برای معماران و سازندگان به ارمغان آورده است. در گذشته فلزاتی از جمله آهن و مس و آلومینیوم که هرکدام دارای ماهیت متفاوت میباشند، جزمصالح سنگین و غیرقابل انعطاف برای اجرا در ساختمان ها بودند و از آنها فقط به عنوان دستگیره و یا درب ساختمان به کار گرفته میشد. امروزه با به وجود آمدن ماشین های پیشرفته و دستگاه های برش لیزر که قابلیت ایجاد انواع طرح های پیچیده را بر روی انواع فلزات دارد، دیگر دغدغه ای برای تولید و اجرای پروفیل های با مقاطع خاص برای پنجره، انواع پانل های فلزی طرح دار و یا ریل های آلومینیومی نگهدارنده و یا انواع اتصالاتی که در سیستم های زیر سازی اجرای نمای ساختمان نیاز میشود، وجود ندارد. در واقع نمای فلزی به دلیل سبک بودن و سهولت در اجرا به کمک طراحان نما آمده است و دیگر نیازی نیست تا برای بازسازی نما متریال های گذشته را هر چه قدر که بی کیفیت باشند، از نما جدا نمایند.

 نمای فلزی می تواند به عنوان پوششی مناسب و سبک ضمن پوشاندن نماهای ناکارآمد یک طرح ویژه کلی به بنا دهد و  میتواند با ایجاد کردن پوسته دوم برای نمای قبلی امکان فعال کردن نمای شب را نیز فراهم آورد. می توان گفت که بیشترین استفاده در سی ان سی را  میتوان در ورق های آهنی امکان پذیر دانست، زیرا این ورق ها به دلیل دارا بودن قیمت مناسبت تر در صنایع ساختمانی بیشترین استفاده را نسبت به سایر ورق ها دارند.

ورق های آهنی

HPL(اچ پی ال)

 HPL (اچ پی ال) مخفف(High Pressure Laminate) ورق هایی با روکش طرح چوب یا طرح های متنوع دیگر میباشد، HPL(اچ پی ال) از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید که پس از قرار گرفتن در دمای بالای ۱۴۵ درجه سلسیوس و فشار ۳۰۰ bar تبدیل به صفحات محکمی می شود . لایه های رنگی و ملامینه سطح نهایی که اچ پی ال با طرح های متنوع رنگی و طرح چوب میباشد را می پوشانند.

ورق های HPL کاربرد وسیعی در زمینه های گوناگون دارد و در ابعاد مختلف و ضخامت های متنوع موجود است. دوام و مقاومت شیمیایی بالا و چسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی موجب پیوند ناگسستنی لایه های مختلف پانل می گردد . به طور معمول برای پوشش داخلی و خارجی ساختمان از ورق هایی با ضخامت ۶-۸-۱۲ mm استفاده می گردد. با استفاده از دستگاه های سی ان سی طرح و برش مورد نظر روی ورق های اچ پی ال اعمال میشود تا با در نظر گرفتن مزیت اچ پی ال طرح های متنوع و زیبایی طبق معماری اجرا شود.

ورق های اچ پی ال

موارد استفاده از  HPLها :

  • بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها
  • نمای داخلی و خارجی ساختمان ( زیباسازی نمای ساختمان با طرح های متنوع رنگی و طرح چوب، دکوراسیون داخلی و خارجی )
  • سرویس های بهداشتی عمومی
  • آراستن آسانسور
  • در ساخت کابینت های آشپزخانه
  • در بدنه‌ی داخلی اتوبوس‌ها و مترو ها
  • صنعت هواپیماسازی

استفاده از CNC در ورق های فلزی طرح دار

ورق های فلزی طرح دار دارای ویژگی هایی نظیر وزن سبک، زیبایی و ظاهر جذاب،  قیمتی مناسب و مقرون به صرفه می باشند و کارایی بالایی دارند. ورق های طرح دار آهنی به دلیل قیمت مناسب تر و قابلیت جوش پذیری بسیار بالا طرفداران بیشتری را از آن خود کرده است.از ورق های فلزی طرح دار می توان در ساخت بسیاری از وسایل و در صنایع مختلف استفاده کرد که بیشترین کاربرد آنها در صنایع ساختمانی (ساخت درب ورودی ساختمان ها، پنجره، نرده های فلزی و … ) می باشد که بیشترین استفاده از این ورق ها در صنعت ساختمان در ساخت نرده بسیار رایج می باشد زیرا سبب زیبایی بیشتری می شود و استفاده از آنها بسیار مقرون به صرفه می باشد. این ورق های فلزی با دستگاه های سی ان سی برش داده میشوند و به راحتی میتوان با این دستگاه ها طرح مورد نظر را بر روی این ورق ها اجرا کرد.

ورق فلزی طرح دار

سی ان سی ورق کامپوزیت آلومینیوم

ورق کامپوزیت آلومینیوم متشکل از سه لایه است که  شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت ۳ تا ۰.۵ میلیمتر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت ۳ الی ۵ میلیمتر می باشد. لایه خارجی دارای یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF جهت تثبیت رنگ می‌باشد. با یک لایه فیلم روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم را محافظت می نمایند. ورق کامپوزیت آلومینیوم با توجه به ضخامت , نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها , نوع رنگ بکار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد بکار رفته در لایه میانی تنوع وسیعی را به ورق های مذکور می دهد که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد معینی را دارا می باشد.

برای اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت از دستگاه سی ان سی استفاده میشود که بعد از دریافت مستقیم نقشه های مخصوص برش و شیار از نرم افزارهای استاندارد نقشه کشی، ورق ها برش داده میشوند و بعد از انجام عملیات برش و آماده سازی قطعات ، تمامی قطعات برای نصب به محل مورد نظر برده و عملیات نصب صورت می گیرد و در پایان برای درز گیری و آب بندی از چسب سیلیکون و یا نوارهای لاستیکی استفاده می شود.

ورق کامپوزیت آلومینیومی

ویژگی های ورق کامپوزیت آلومینیوم:

مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی( رطوبت , حرارت و اشعه خورشید ) یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومینیوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد. در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق کامپوزیت آلومینیوم بی رقیب میباشد. ورق کامپوزیت آلومینیوم به دلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم, بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ورق کامپوزیت آلومینیوم ساختمان می شود. ورق های کامپوزیت آلومینیوم در برابر فشار هوا مقاوم میباشند. همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم, اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید. همچنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است.

کاربرد های ورق های کامپوزیت آلومینیوم:

استفاده و کاربرد های آن با توجه به قیمت ورق کامپوزیت شامل موارد زیر است :

  • نمای بیرونی دیوار های ساختمان
  • دیوار پرده ایی و تیغه
  • دیوار داخل
  • استفاده برای تبلیغات