انرژی چین یا همان انرژی محافظ کابل پر کاربرد ترین نوع انرژی است که برای تنظیم ولتاژ برق وسایل برقی استفاده می­شود که از قطعات پلیمری ساخته و تولید گردیده اند که دارای خاصیت ضد­ سایشی می باشند و این روابط بسته به نوع میزان خم بودن کابل می­باشد که از یک مقدار مشخصی نباید کمتر باشد. همچنین توانایی بالایی در رفت و آمد به مقدار خیلی زیاد دارد. نام دیگر آن، انرژی گاید می باشد. برای انتقال برق از تابلو اصلی برق تا محور­ ها و موتور­ها از آن استفاده می­کنند. همچنین از این نوع انرژی برای محافظت و افزایش طول عمر بیشتر کابل­ ها استفاده می شود.

کاربرد انرژی چین چیست؟

از انرژی چین (محافظ کابل، انرژی گاید) برای انتقال شلنگ های گاز، برق یا مایعات بدون شکستگی و خمش، از تابلو اصلی برق تا موتور ها و محور ها استفاده می کنند.

همچنین از آن (محافظ کابل، انرژی گاید) برای احتراق و شلنگ های پنوماتیک یا هیدرولیک متصل به ماشین آلات متحرک نیز استفاده می گردد.

دنده شانه مورب حتما بخوانید : دنده شانه ای مورب چیست؟

انرژی گاید

اگر کابل را به تعداد دفعات از یک بخش یا نقطه، به سمت های متفاوت مانند چپ و راست خم نمایید، بعد از چند حرکت سیم های داخلی کابل به دلیل اینکه تحت کشش می باشند قطع می گردند.

انواع انرژی چین

  • انرژی چین باز
  • انرژی چین بسته

انرژی چین باز:

از مدل باز آن در محیط های باز و مناطقی که گرد و خاک زیادی دارند به علت راحتی نگهداری بیشتر مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

انرژی چین بسته:

از مدل بسته آن در محیط هایی که امکان پاشیدن مواد شیمیایی و آب وجود دارد به علت افزایش طول عمر کابل استفاده می کنند.

این محصول یکی از پر کاربرد ترین انواع انرژی برای تنظیم ولتاژ برق وسایل برقی می باشد. اما وظیفه ی آنها این است که کابل را در راستای حول یک دایره خم و راست نماید و این کار موجب به تعویق افتادن زمان قطع شدن سیم های داخلی کابل می گردد.

انرژی چین

وظیفه ی دیگر آن محافظت از کابل در برابر برخورد قطعات سیم ها و کابل ها، اشیا و … می باشد. در برخی از انواع مدل های آن به علت نوع طراحی ویژه و به خصوصشان از سیم های داخلی کابل ها در برابر جرقه در دستگاه های هوابرش و یا پلاسما و سفاله تراش نیز محافظت می نمایند.

عوامل موثر در انتخاب، نصب و خرید انرژی چین

  • انتخاب سایز شعاع خمش متناسب با نوع کاربرد
  • سرعت حرکت
  • سایز و وزن کابل ها
  • طول حرکت
  • شتاب حرکت
  • سایز و وزن شلنگ های عبوری
  • شرایط محیطی (مانند: وجود پلیسه ماشین کاری، مواد شیمیایی، حرارت و …)

انرژی-چین

چند نکته در رابطه با انرژی چین

  • طول: نصف طول حرکت به علاوه طول منحنی حرکت به علاوه عدد کوچک(مقدار دلتا). در نظر گیری یدک برای احتمال  شکسته شدن برخی از قطعات پلاستیکی انرژی چین
  • قرار گیری منظم کابل ها کف انرژی چین: در صورت انتخاب انرژی چین کوچک برای صرفه جویی در هزینه ها و قرار دادن کابل ها بر روی هم کابل ها امکان خم خوردن بزرگ را نداشته و به صورت مقطعی درون خود انرژی چین خم موضعی می خورند. همین اتفاق امکان قطع و وصلی برای دستگاه ایجاد می نماید و فقط برخی مواقع درایوها آلارم می دهند.
  • تنوع در این محصول به دلیل کاربرد دستگاه (مدل انرژی چین دستگاه هوابرش با انرژی چین دستگاه چوب متفاوت می باشد)، سرعت حرکت (برخی از انرژی گایدها قابلیت حرکت تا سرعت ۱۰ متر بر ثانیه و بیشتر را دارند، اما بعضی از آنها با سرعت ۵ متر بر ثانیه در عرض دو دقیقه متلاشی می شود) و نوع کاربرد (انتقال لوله آب، انتقال لوله گاز و اکسیژن، لوله های روغنکاری، لوله های پنوماتیک بادی و …) می باشد.