کوپلینگ و انواع آن وسیله ایی برای محور کردن موتور و شفت پمپ می باشد. در حقیقت برای اتصال سانتریفیوژ، پمپ سانتریفیوژ، پمپ کلوز(pomp close)، می باشد. چون شفت و موتور به صورت کسری قرار دارد. در اینجا لازم به ذکر است که بگوییم در صورت عدم داشتن کیفیت کوپلینگ انتخاب شده امکان صدمه به موتور وجود دارد.

کوپلینگ حرکت دورانی موتور را به شفت پمپ منتقل می نماید. در واقع باعث چرخش شفت و پروانه میشود که باید از هم محور بودن این دو اطمینان پیدا نمود. کوپلینگ نقش متصل کردن دو قطعه دوار را دارد که این امر اجازه انحراف به اطراف را می دهد، همچنین با دقت در انتخاب و نحوه نصب و نگهداری کوپلینگ میتوان تا حدود زیادی در زمان و هزینه نگهداری صرفه جویی نمود.

کاربردهای کوپلینگ

کوپلینک های شافت در ماشین آلات برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که متداول ترین آنها عبارتند از:

  • فراهم نمودن اتصال شافت دستگاه‌هایی مانند موتور (motor) و ژنراتور (generator) که به طور جداگانه ساخته شده‌اند و قطع ارتباط در زمان تعمیرات یا تغییرات
  • فراهم نمودن امکان ناهم‌ترازی (misalignment) شافت‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری مکانیکی
  • کاهش انتقال بارهای شوک از یک شافت به دیگری
  • ایجاد حفاظت در برابر اضافه بار
  • تغییر خواص ارتعاشی دستگاه دوار
  • اتصال بخش راننده و رانده شده

مزایای کوپلینگ

یکی از مهمترین مزایای آنها جبران ناهمراستایی موجود بین دوشفت می باشد که نباید این میزان از حد استاندارد بیشتر باشد، به دلیل اینکه مدلی از کوپلینک با توجه به عملکردی که دارد، تا حدود مشخصی از این میزان ناهمراستایی را جبران می کند.

ازدیگر مزایای آنها (نوع انعطاف پذیر) می توان به کاهش انتقال بارهای شوک ازیک شافت به شافت دیگر اشاره نمود. در صورتی که از نوع انعطاف پذیر استفاده شود، شوک های ناگهانی توسط ماده الاستیکی (رابط، اسپایدر لاستیک، بافر و …)  که درمورد نوع پلی یورتان های مرغوب باشد. شوک های مذکور تا حد زیادی توسط این مواد جذب شده و به سمت دیگر وارد نخواهد شد. هدف اولیه آنها این می باشد که دو قطعه دوار رابه هم متصل کنند و در عین حال که اجازه انحرافاتی را به آنها می دهد.

تعمیر و نگهداری و خرابی کوپلینگ‌ها

نگهداری کوپلینک ها معمولا یک موضوع ساده می باشد و نیاز به یک بازرسی با برنامه منظم برای هر کوپلینک دارد که شامل موارد زیر می گردد:

  • انجام بازرسی چشمی، چک کردن نشانه‌های فرسایش یا خستگی و تمیزکاری منظم آن
  • بررسی و تعویض منظم روغن در صورتی که کوپلینگ روغن کاری شود. این نگهداری برای بیش‌تر کوپلینک ها سالیانه است ولی برای کوپلینگ‌های موجود در محیط‌های خشن و یا شرایط کاری مشکل بیش‌تر انجام می گردد.
  • مستندسازی تعمیر و نگهداری انجام شده برای هر کوپلینگ همراه با تاریخ

حتی با نگه‌داری مناسب آن می‌تواند خراب شود. دلایل اصلی خرابی به غیر از تعمیر و نگه‌داری نامناسب، عبارت‌اند از:

  • نصب نامناسب
  • انتخاب کوپلینگ نامناسب
  • کارکرد فراتر از قابلیت‌های طراحی

تنها راه برای بهبود عمر کوپلینگ، درک دلیل خرابی آن و اصلاح آن قبل از نصب یک کوپلینگ جدید می‌باشد. برخی نشانه‌هایی که نشان می‌دهد احتمال خرابی کوپلینگ وجود دارد عبارت‌اند از:

  • سر و صدای غیر طبیعی، مانند صدای قیژ قیژ، صدای فش فش یا صدای تلق تلوق
  • ارتعاش یک تکان بیش از حد
  • خرابی در آب‌بندها که با نشت روغن و یا آلودگی خود را نشان می‌دهد.

انواع کوپلینگ

۱.کوپلینگ های صلب

کوپلینک های صلب دو تکه دارای مزایای مشابه سبک یک تکه با مزایای اضافی سرویس دهی در محل معکوس کردن دستگاه راه کلیدی برای طراحی متعادل و مرحله سوراخ شدن می باشد. کوپلینگ های صلب امکان نصب مکرر را فراهم می نماید، از شل شدن پیچ ها در حین کار جلوگیری می کند و مواد غیر مشابه لازم را در اتصالات فولاد ضد زنگ برای کاهش فرسودگی ایجاد می کنند.

کوپلینگ صلب

۲.کوپلینگ فلنجی

این نوع نوعی کوپلینگ می باشد که بین شافت های چرخان استفاده می شود که شامل فلنج هایی است که یکی از آنها در انتهای هر شافت ثابت می شود، دو فلنج به همراه پیچ های نصب شده به صورت متناسب جهت تکمیل درایو پیچ می شوند. نوع فلنجی فقط در مواردی قابل استفاده می باشد که شافت ها در شرایط استاتیک یا دینامیکی کاملاً تراز شده اند.

۳.کوپلینگ غلافی

این محصول نوع اصلی کوپلینک می باشد. اینها شامل یک لوله هستند که سوراخ آن بر اساس اندازه شافت تا حد تحمل مورد نیاز به طراحی شده است. بر اساس استفاده از آن، یک کلید در سوراخ ساخته شده است تا بتواند گشتاور را با استفاده از کلید منتقل نماید.

۴.کوپلینگ موف

این نوع که کوپلینگ گیره ای یا کلمپی نیز نامیده می شود (clamped coupling) تقریبا عملکردی مشابه کوپلینگ پوسته ای دارد که می تواند یکپارچه یا دو پارچه باشد.

۵.کوپلینگ انعطاف پذیر

کوپلینک هایی که توانایی بیشتری برای سازگار شدن با انواع انحرافات محوری، شعاعی و زاویه ای را داشته باشند غیرصلب و یا انعطاف پذیر می نامند. البته در این ها نیز استثنائاتی وجود دارد. به طور مثال ممکن است یک نوع انعطاف پذیر صرفا برای تحمل انحراف زاویه ای طراحی شده باشد و توان تحمل انحرافات محوری را نداشته باشد.

۶.کوپلینگ امگا

این نوع از انواع انعطاف پذیر بوده که انتخاب مناسبی برای مواردی که میزان ناهمراستائی موجود بالا است، می باشد که با توجه به نصب آسان و تعویض از امکان ویژه ای نسبت به سایر کوپلینک ها برخوردار است و در مواقعی که تجهیزات سنگین وجود دارد و یا محدودیتی در جابجائی تجهیزات می باشد، می توان از آن استفاده نمود.

دستگاه سی ان سی دریل تک محوره حتما بخوانید : دریل CNC چیست؟

۷.کوپلینگ دنده ای

این محصول از نوع می باشد که به نام توسعه دهنده آن آلبرت هرت نامگذاری شده است و برای اتصال دو قطعه شافت به یکدیگر استفاده می گردد و مشخصه آن دندان های مخروطی است که در قسمت های انتهایی هر نیمه شافت بهم می چسبند. این نوع از دندانه های شعاعی تشکیل شده است که توسط شیارهایی که در انتهای شاخه استوانه ای آسیاب شده تشکیل می گردد.

کوپلینگ و انواع آن

قیمت کوپلینگ

قیمت انواع کوپلینگ ها بستگی به مدل ها و جنس آنها و قطر شفت و ابعاد محصول دارد و با توجه به مدل ها یا قطر های متفاوت می تواند با قیمت های متفاوتی عرضه شود.