سروو موتور به طور کلی صورت کلی یک الکترو موتور هست که یک سری مدارات الکترونیکی مانند درایو ها در کنار آن قرار دارد و الکترو موتور حاوی شفت عمل گردش را به عهده دارد و تجهیزات الکترونیکی هم وظیفه دقت دادن به الکترو موتور را بر عهده دارند و این دقت هم شامل کنترل زاویه،کنترل شتاب،کنترل سرعت و … می شود.

سرو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیر بکس عرضه می شوند و در اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های بزرگ تولید می گردند که اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک و تجهیزات مکاترونیکی استفاده شده و اندازه های بزرگ آن را در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های CNC استفاده می کنند.

نحوه عملکرد سروو موتور

اساس عملکرد یک سروو موتور، به سیگنال های دریافتی که از طریق سیم کنترلی تعبیه شده در آن، به سرو موتور اعمال می شود، بستگی دارد. هر سرو موتور، دارای یک شفت خروجی می باشد که این محور قادر است به واسطه دریافت مجموعه ایی از سیگنال های رمزی، طی یک حرکت زاویه ایی، در موقعیت زاویه ایی متناسب با سیگنال ورودی قرار بگیرد. به عبارتی، سروو موتور تنها زمانی که پالس ورودی فرستاده شده به آن فعال باشد می تواند در مکان زاویه ایی منحصر به آن قرار بگیرد و در صورت تغییر پالس ورودی، موقعیت زاویه ایی سرو موتور نیز باعث می شود که تغییر کند.

بال اسکرو چیست حتما بخوانید : بال اسکرو چیست؟

سرو موتور دستگاه

سروو موتورها از موتور مستقیم، گیربکس (انتخابی)، برد الکترونیکی (میکروکنترلر) تشکیل شده است.

وظیفه‌ی اصلی برد الکترونیکی (پتانسیومتر) کنترل زاویه‌ی چرخش سروو موتور می باشد. پتانسیومتر با دریافت سیگنال، خروجی چرخ‌دنده‌ را کنترل می‌کند که مطابق با زاویه‌ی خواسته شده دوران کند.

انواع سروو موتور

سروو موتور ها را در دو نوع سه یا پنج سیم می سازند. در نوع سه سیم که کاربرد بیشتری دارد، دو سیم تغذیه و یک سیم کنترل سروو می باشد و در نوع پنج سیم، چهار سیم برای تغذیه (دو سیم مدار و دو سیم موتور) و یک سیم کنترل سروو می باشد.

میکروکنترلر با دریافت پالس و بررسی عرض پالس ارسالی موقعیت جدید موتور را تعیین می نماید. عرض پالس دریافتی زاویه‌ی شفت خروجی را تعیین می‌کند و برای مثال پالس ۰٫۵ میلی‌ثانیه زاویه‌ی صفر و پالس ۲٫۵ میلی‌ثانیه حداکثر زاویه‌‌ی شفت خواهد بود. این مقادیر می‌تواند برای سروو موتورها متفاوت و متغیر باشد.

انواع سرو موتور ها از نظر مکانیکی:

سروو موتور‌ ها در دو نوع خطی و دورانی ساخته می‌شوند. در نوع خطی توسط گیربکس حرکت دورانی به خطی تبدیل می گردد.

انواع سرو موتور ها از نظر الکتریکی:

سروو موتورها در دو نوع AC (برق متناوب) و DC (برق مستقیم) تولید می گردند.

در صنعت معمولا سرو موتور AC مورد توجه بیشتری قرار می گیرد و به دلیل مزایایی همچون راندمان بالا، تعمیر و نگهداری آسان تر، اندازه کوچک تر، قیمت مناسب و … موارد استفاده بیشتری نسبت به نوع DC  آن دارد. سروو موتورهای DC در برخی موارد خاص و محدود کاربرد دارند. در تقسیم بندی دیگر سرو موتور ها به دو دسته معمولی و ترمزدار تقسیم می شود. سروو موتورهای DC خود در دو نوع جاروبکدار و بدون جاروبک (براشلس) تولید می‌شوند. هرکدام از موتورهای یاد شده دارای مزیت‌های و معایب مربوط به خود می باشند.

cnc ام دی اف حتما بخوانید : سی ان سی ام دی اف چیست؟

سرو-موتور

سروو موتور سری

سرو موتور سری، جریان بسیاری را از شبکه برق دریافت کرده و از گشتاور راه اندازی بالایی برخوردار می باشد. در این نوع موتور ها، می توان از طریق جا به جا کردن قطب های سیم پیچ و ولتاژ میدان، عملکرد سرو را معکوس نمود که البته این کار، باعث کاهش بازدهی موتور می گردد.

سروو موتور چاکدار

در این سرو موتورها، در شرایطی که بتوان آرمیچر را از طریق یک منبع جریان ثابت تغذیه نمود، می توان یک میدان قابل کنترل ایجاد نمود و از موتور، به عنوان یک موتور با تحریک مستقل و بدون نیاز به منبع خارجی استفاده نمود.

کاربرد های سروو موتور

سرو موتور ها در هر جایی که الکترو موتور ها کاربرد دارد می توان استفاده نمود اما به دلیل قیمت بالای آن نسبت به الکترو موتور ها، ما تنها در جاهایی از سرو موتور استفاده می کنیم که عملاً با الکترو موتور های معمولی کار به خوبی انجام نمی شود و نیاز به دقت و سرعت عمل بالایی داریم.

در پایین به برخی از دستگاه ها و مکان هایی که سرو موتور در آنها استفاده می شود را اشاره نموده ایم:

  • ماشین آلات نساجی
  • ماشین آلات چاپ
  • سینما ۵ بعدی و ۳ بعدی
  • دستگاه های تزریق پلاستیک
  • دستگاه های پزشکی
  • دستگاه های CNC فلزات،چوب،طلا
  • ماشین آلات و دستگاه های تولید قطعات الکترونیکی
  • و…
دستگاه سی ان سی دریل تک محوره حتما بخوانید : دریل CNC چیست؟

سرو--موتور

اجزاء یک سرو موتور

  1. Servo Case: قاب بیرونی
  2. Motor: موتور
  3. Gear train: چرخدنده ها
  4. Output Shaft: شفت خروجی (شفت اصلی)
  5. Potentiometer  : پتانسیومتر
  6. Control wire: سیم های سیگنال و تغذیه
  7. Control circuitry : مدار های الکترونیکی
  8. Servo Arm: بازو های سرو

قیمت سروو موتور

قیمت سرو موتورها نسبت به موتورهای معمولی به نسبت بالا می باشد. سیستم کنترلی فیدبک الکتریکی، عموما برای کار به انرژی الکتریکی متکی می باشد. مشخصات مهمی که معمولا برای چنین کنترلی مورد نیاز است، عبارتند از یک: پاسخ سریع. دو: دقت بالا. سه: کنترل بدون مراقبت. چهار: کارکرد از راه دور.