بال اسکرو وسیله ای مکانیکی می باشد که برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی با کمترین اصطکاک ممکن استفاده می شود. ساختار ظاهری آن شبیه یک مجموعه پیچ و مهره می باشد که در آن یک گوی، به عنوان مهره و یک شافت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند. شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می کند که قسمت لغزنده (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید. مهره در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود فراهم می سازد. به طوری که هنگام حرکت آن بر روی شفت مارپیچی، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند.

بال اسکروها علاوه بر اینکه در برابر اعمال بارهای فشاری مقاومت می کنند، می توانند با کمترین اصطکاک داخلی کار کنند. با توجه به اینکه این ابزار باعث ایجاد تلرانس های دقیق می شود، استفاده از آنها در موقعیت هایی که دقت های بالایی لازم است مناسب می باشند.

بال اسکروها در عین کاهش اصطکاک، می توانند با مقداری پیش بار، کار کنند که باعث حذف لقی بین ورودی (چرخش) و خروجی (حرکت خطی) می باشد. این ویژگی زمانی لازم است که از آنها در سیستم های کنترل حرکت کامپیوتری نظیر ماشین ابزار سی ان سی و  کاربرد های حرکت بسیار دقیق مانند (wire bonding) استفاده می شود.

مشخصات بال اسکرو

جنس پیچ بال اسکرو از فلزات مقاوم تهیه می گردد تا در برابر سایش مقاوم باشد. برای شناخت مشخصات فنی بال اسکرو باید به مدل و مد شناسایی آن توجه نمایید. از جمله این مشخصات می توان به قطر بال اسکرو، سختی، مقدار بار پایه دینامیکی و استاتیکی، تعداد دوران، دقت و سرعت حرکت خطی اشاره نمود.

بال اسکرو-چیست

کاربرد بال اسکرو

از این قطعه در هواپیما و موشک ها برای کنترل حرکت سطوح و به ویژه در پرواز الکتریکی با سیم و فرمان خودرو برای انتقال حرکت چرخشی از یک موتور الکتریکی به حرکت محوری رینگ فرمان استفاده می کنند. همچنین از آنها در ماشین آلات، روبات ها و تجهیزات مونتاژ دقت استفاده می نمایند. این ویژگی زمانی لازم است که از آنها در سیستم های کنترل حرکت کامپیوتری نظیر ماشین های سی ان سی و کاربردهای حرکت بسیار دقیق (Wire Bonding) استفاده کنند.

اصطکاک کم در بال اسکروها بازده مکانیکی بالایی را در مقایسه با دیگر ابزارها دارند. یک نمونه بال اسکرو در مقابل بازده ۵۰ درصدی یک لید اسکرو (پیچ انتقال قدرت ساده) با همان ابعاد، می تواند از ۹۰ درصد بازدهی برخوردار باشد. شفت بال اسکرو ممکن است از طریق نوردکاری که پر بازده، کم دقت، ارزان و محصول حاصل از آن از دیدگاه مکانیکی مقرون به صرفه است، ساخته شده باشد. بال اسکروهای نوردکاری شده دارای دقت چند هزارم اینچ در یک فوت می باشند.

بال اسکرو چیست

معایب بال اسکرو

  1. به دلیل کم بودن اصطکاک در بال اسکرو، این دستگاه از قابلیت و مکانیزم خودنگهدار یا خود قفل برخوردار نمی باشد. به این معنا در صورتی که اگر قسمت پیچ ( یا شفت ) را ثابت نگه داریم و شروع به حرکت مهره کنیم، میتوانیم حرکت خطی را مشاهده نماییم. یعنی با حرکت مهره، پیچ یا شفت شروع به چرخش می نماید. در حالی که در لید اسکرو تنها حرکت پیچ ( یا شفت ) است که باعث حرکت خطی مهره می شود و عکس آن امکان پذیر نمی باشد.
  2. همچنین به علت کم بودن اصطکاک بین پیچ و شافت این امکان وجود ندارد که بتوان به راحتی یک حرکت ثابت چرخشی ایجاد نمود. لذا معمولا بال اسکرو در سیستم هایی استفاده می گردد که بتوان با استفاده از یک موتور، سرعتی ثابت ایجاد نمود.
  3. این قطعه نیازمند بازرسی ها و مراقبت های دوره ای می باشد و همچنین در برابر ذرات خارجی باید از آن محافظت نمود.
  4. این محصول باید در برابر آسیب و ضربه های خارجی محافظت شود، چرا که هرگونه صدمه به بال اسکرو باعث عدم کارکرد صحیح و دقیق بال اسکرو می شود. در حالی که این مورد در لید اسکرو ها مشاهده نمی شود.

نکات مهم در انتخاب بال اسکرو

  1. میزان بار مکانیکی که باید توسط بال اسکرو جابه جا گردد.
  2. میزان دقت مورد نیاز در حرکت
  3. شرایط محیطی محل نصب و استفاده از آن