دنده مقابل در قسمت دستگاه های سی ان سی و خطوط تولیدی صنعتی کاربرد دارد که به ۲ تیپ ساده و مورب قابل استفاده می باشد، دنده مقابل و دنده شانه ای مورب با یکدیگر در ارتباط می باشند و بواسطه یکدیگر حرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل می کنند.

چرخ دنده وظیفه انتقال گشتاور و همچنین با آن می توان مقدار گشتاور و سرعت دورانی را کاهش یا افزایش داد و با آن می توان جهت حرکت را نیز تغییر داد. وظیفه دنده شانه مورب این می باشد که تبدیل حرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل کند که کاربردهای آن در حوزه های پله های برقی، راه آهن، جعبه فرمان اتومبیل و بالابرها می باشد.دنده شانه مورب در زبان انگلیسی helical rack & pinion گفته می شود که دنده ها در زاویه ۱۹.۵ درجه نسبت به به دنده قرار دارند که موجب ایجاد مزیت هایی برای دنده ها می شود.

 همچنین به دلیل بزرگ تر شدن سطح درگیری درصد گیر کردن دنده به مراتب کاهش می یابد. از جمله مهم ترین نکات در خصوص دنده شانه مورب و عملکرد آن این است که این قطعه باید هر روز روغن کاری شود تا به خوبی کار کند و فراموشی این نکته مهم موجب خرابی دنده شانه ای مورب می شود.

در اکثر مواقع دنده شانه مورب خرابی خاصی ندارد به این دلیل که فشار اصلی کار بر روی واگن می باشد و این قطعه بار را تحمل می نماید. گرچه به دلیل اینکه اکثر فشار کار بر روی واگن کار وجود دارد و این قطعه تمامی فشار را تحمل می کند جز مورد ذکر شده در بالا دنده شانه ای مورب خرابی خاص دیگری ندارد.

بال اسکرو چیست حتما بخوانید : بال اسکرو چیست؟

دنده شانه ای مورب

مزایای دنده شانه ای مورب

مهم ترین مزیت دنده شانه ای مورب این است که به واسطه بزرگ شدن سطح درگیری امکان اینکه دنده گیر کند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. زمانی که این نوع چرخ دنده شانه ای عمودی با دندانه های یک نوع چرخ دنده pinion درگیر و چفت می شوند، در مدل دنده شانه ای مورب، این نوع چرخ دنده شانه ای با یک چرخ دنده مارپیچ درگیر می گردد. می توان حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل نمود، اما در مدل مورب، ظرفیت انتقال بار آنها بیشتر از مدل عمودی می باشد.

دستگاه سی ان سی دریل تک محوره حتما بخوانید : دریل CNC چیست؟

دنده شانه مورب، چرخ دنده‌هایی به صورت اوریب می‌باشد که در هنگام حرکت دنده مقابل برروی چرخ دنده، تعداد دنده‌های درگیر شده نسبت به دنده شانه‌ای ساده بیشتر بوده و سیستم از نظر حرکت، حرکت نرمی دارد و دارای اصطکاک کم می‌باشد و همین موضوع موجب طول عمر بالای محصول می گردد. از دیگر مزیت های این قطعه می توان به قیمت مناسب آن و مقرون به صرفه بودن، عمر مفید و سهولت در تعویض قطعه و دقت بالای آن اشاره نمود.

دنده-شانه ای مورب

کاربرد دنده شانه ای مورب

چرخ دنده وسیله‌ای برای انتقال نیروی گشتاور است که به کمک آن می‌توان مقدارنیرو و یا سرعت دورانی را کاهش یا افزایش داد. همچنین به کمک چرخ دنده می‌توان جهت حرکت را تغییر داد. یک مثال خوب برای این چرخ دنده‌ها فرمان اتومبیل می باشد. فرمان، چرخ دنده ای را می‌چرخاند که با چرخ شانه ای در تماس است. وقتی شما فرمان را می‌چرخانید، با توجه به جهت چرخش فرمان، شانه به سمت چپ و یا راست حرکت می‌کند و باعث حرکت چرخ ها می گردد. در برخی از ترازوها نیز برای چرخاندن عقربه از سیستم مشابهی استفاده می گردد.