کنترلر ها مانند عامل ارتباطی شما به دستگاه هایتان می باشد و به کمک آن ها می توانید با دستگاه خود سخن بگویید و یا به عبارتی ( کنترلر) به مانند مغز متفکر یک پردازش صنعتی می باشد. یک کنترلر تمامی فرمان هایی را که یک متخصص در نظر دارد اعمال می کند تا پروسه‌ی جریان استاندارد خود را در پیش گیرد و در نهایت پاسخ مطلوب به دست آید. از طریق کنترلر به سیستم می فهماند در واقع هر زمانی که پروسه‌های صنعتی به تنهایی و بدون استفاده از کنترل‌کننده در حلقه‌ی کنترل قرار گیرند اغلب پاسخ‌های مطلوبی را به لحاظ ویژگی‌های گذرا یا ماندگار نمی دهند. در نتیجه انتخاب و برنامه‌ریزی یک کنترلر مناسب از مهم‌ترین مراحل یک پروسه صنعتی می باشد. انتخاب کنترلر با توجه به درجه اهمیت پاسخ گذرا یا ماندگار و یا هردو و همچنین ملاحظات اقتصادی ویژه صورت می‌پذیرد.

در دستگاه های CNC کنترلر نقش اساسی را ایفا می‌کند. وجود کنترلر به عنوان مغز دستگاه، باعث شده که برای خرید یک دستگاه سی ان سی،  به کنترلر آن توجه ویژه‌ای گردد و گاه شخصیت دستگاه را با نام و مدل کنترلر آن شناسایی می‌کنند. سیستم‌های CNC دارای مدل و عملکرد‌های متفاوتی هستند. سیستم‌ های CNC به‌طور معمول شامل توابع اولیه و توابع انتخابی می‌باشند. تابع اولیه یک تابع اساسی از سیستم‌های کنترل CNC می باشد. توابع انتخابی یک تابع برای کاربران با توجه به ویژگی‌ها و استفاده از دستگاه می باشد. سیستم ‌های CNC به طور عمده منعکس‌کننده‌‌ی جی‌کدها (G Codes)  هستند.کنترلر سی ان سی

 

آنچه در این مقاله می خوانید :

انواع کنترلر ها

کنترلرها شامل سه دسته می شوند:

دسته اول

یک دسته از آنها به این صورت هستند که از کامپیوتر به عنوان محل پردازش استفاده می کنند. این کنترلر ها با نام اینترفیس شناخته شده اند و معمولا از پورت ( خروجی پرینتر ) استفاده می کنند. نمونه این اینترفیس ها برنامه کی کم، ماچ تری و … می باشند. سرعت خروجی در این کنترلرها بسیار کم بوده و تابع سرعت کامپیوتر می باشند. این نرم افزارها با مشکل تعداد ورودی خروجی ها جهت میکروسوئیچ ها و … روبرو هستند. در عوض نرم افزارهایی با قیمت پایین می باشند که به راحتی کامپیوتر شما را تبدیل به یک کنترلر می کنند.

cnc ام دی اف حتما بخوانید : سی ان سی ام دی اف چیست؟

کنترلر دستگاه سی ان سی

دسته دوم

دسته دوم کنترلرهایی می باشند که از بردهای الکترونیکی طراحی شده استفاده می کنند. در این کنترلرها عموما از میکروها به عنوان پردازشگر بین ورودی خروجی ها و همچنین درگاه های سرو موتور و استپ موتورها استفاده می گردد. این کنترلرها عموما توسط پورت های usb و یا سریال پورت به کامپیوتر وصل بوده و در حین عملکرد دستگاه این اتصال نباید قطع گردد.

دستگاه سی ان سی دریل تک محوره حتما بخوانید : دریل CNC چیست؟

به دلیل اینکه پاره ای از محاسبات داخل کامپیوتر انجام می شود. ورودی و خروجی ها مانند میکروسوئیچ های محورها و … در کنترلر بررسی می گردد. سرعت این کنترلرها بالاتر از مدل های قبلی می باشد و دارای قیمت بالا می باشند. رنج قیمت این کنترلر ها از ۴۰۰ هزار تومان تا ۳.۵ میلیون تومان متغیر می باشد. قیمت مذکور به امکانات در نظر گرفته شده و شرکت سازنده بستگی دارد. به عنوان مثال کنترلر پاور اتومیشن ایتالیایی بوده و دارای کامپیوتر صنعتی بر روی کنترلر خود می باشد.

کنترلر

سرو موتور حتما بخوانید : سروو موتور چیست؟

دسته سوم

سومین خانواده کنترلرها که جزء قدرتمندترین کنترلرها به حساب می آیند. دارای پردازشگر داخلی می باشند و باکامپیوتر PC ارتباط مستقیم ندارند. اکثر توابع در این کنترلرها به صورت سخت افزاری ایجاد شده اند. لذا دارای سرعت بسیار بالایی می باشند. ساختار داخلی این کنترلرها PLC هستند و قیمت آنها نیز بسیار بالا می باشد.

نمونه این کنترلر فانوک می باشد که بر روی بزرگترین و پیچیده ترین CNC های جهان نصب گردیده است. از آنجاییکه این کنترلرها PC نداشته و فقط Gcode را به صورت دستی یا با استفاده از CoolDisk فلش و … می پذیرند لذا تابع سرعت کامپیوتر، سرعت و قدرت نرم افزارها و یا ورژن آنها همچنین تابع Dos و Windos و Linux و … نمی باشند.