دستگاه برش لیزر دو هد چیست؟

دستگاه برش لیزر دو هد همان دستگاه حکاکی و برش لیزر میز استاندارد می باشد، با این تفاوت که در این سری از دستگاه لیزر از دو عدد تیوب لیزر، دو عدد منبع تغذیه لیزر (های ولتاژ)، دو سری سیستم هدایت نور لیزر استفاده می گردد. روش کار دستگاه برش لیزر دو هد به این شکل است که خروجی یک تیوب لیزر از سمت راست میز کار و تیوب لیزر دیگر از سمت چپ دستگاه، نور لیزر را به سمت نازل هدایت کرده و در نتیجه با فرمان مادربرد لیزر طرح موجود بر روی دستگاه به صورت همزمان بروی قطعه کار اجرا می گردد.

هم چنین می توان با کلید های تعبیه شده بر روی دستگاه تنها از یکی از تیوب های لیزر استفاده کرد و هم چنین به دلیل طراحی ویژه این دستگاه، می توان فاصله بین نازل ها را تغییر داده و بر اساس طرح و یا برنامه خاص خود فاصله نازل ها را تنظیم کرد.

دستگاه برش لیزر دو هد برای پوشش دو بخش از بازار کار لیزر طراحی و تولید گردیده اند:

۱.کسانی که به ۲ نوع تیوب لیزر در یک دستگاه لیزر نیاز دارند:

در برخی از فعالیت های لیزر استفاده از ۲ نوع تیوب لیزر در یک دستگاه باعث می شود تا بتوانیم طیف وسیعی از کارها را از برش ورق های صخیم چوب، ام دی اف و پلکسی تا حکاکی های بسیار ظریف بروی سنگ و پارچه و…. انجام دهیم. در این سری از دستگاه ها ۲ تیوب مختلف با توان های متفاوت (از ۴۰ تا ۱۷۰ وات) قرارداده می شود و نازل ها را در کنار هم قرار دارند و اپراتور می تواند از یکی از این تیوب ها و یا هر دو به صورت همزمان استفاده نماید.

لیزر دو هد

به این گونه که در صورتی که بخواهیم ورق های چوب، پلکسی یا موادی را برش دهیم که به توان زیاد نیاز دارند می توانیم از تیوب لیزر قوی استفاده نمائیم و در صورتی که بخواهیم حکاکی یا برش بسیار ظریف مانند حکاکی سنگ، شیشه، پارچه و چرم و …. را انجام دهیم، از تیوب با توان کم استفاده می کنیم تا حکاکی بسیار دقیق و یا برش دقیق و ظریفی را داشته باشیم.

۲. کسانی که کار با تیراژ بالا انجام می دهند:

این سری از دستگاه ها برای شرکت ها و کارگاه های تولیدی طراحی شده است که کارهایی با تیراژ بالا را انجام می دهند. در این ماشین لیزر، معمولا از ۲ عدد تیوب لیزر با توان بالا استفاده می گردد که هر دو تیوب به صورت همزمان کار حکاکی و یا برش را انجام می دهند. در این حالت سرعت برش لیزر ۲ برابر و خروجی کار نیز ۲ برابر می شود.

در این سری از دستگاه های لیزر، معمولا میز کار به دو بخش مساوی تقسیم می شود و هر بخش (۹۰*۶۵ سانتی متر) توسط یکی از نازل ها پوشش داده می شود. باید توجه داشت که در طراحی قطعه ابعاد کار کمتر از ۹۰*۶۵ سانتی متر باشد، در این صورت هنگامی که قطعه کار بروی دستگاه گذاشته شود، هر دو لیزر کار کرده و هر کدام از آنها بر روی یک بخش از ورق کار حکاکی یا برش را انجام می دهند.

هم چنین می توان از یکی از تیوب لیزر استفاده کنیم که در این حالت این دستگاه همانند یک دستگاه حکاکی و برش لیزر معمولی کار می کند. و یا با نزدیک کردن هر دو نازل به هم می توانیم فاصله دلخواه را تنظیم نماییم یا ابعاد میز را به ۱۲۵*۹۰ سانتی متر افزایش دهیم و از یکی از تیوب های لیزر استفاده نماییم.

برش لیزر شیشه حتما بخوانید : برش لیزری شیشه چیست؟

مزایای دستگاه برش لیزری دو هد

زمانی که دستگاه لیزر با دو هد کار می کند کافی است تنظیمات آن را روی دو هد قرار داده تا دستگاه لیزر فاصله بین هد ها را تنظیم کند. هد ها به صورت موازی می توانند کار کنند. در این نوع دستگاه، دستگاه لیزر می تواند مکان برش لیزر را برای هد به صورت جداگانه تعیین کند. در ابتدای کار برای هر هد دو نقطه شروع تعیین می شود که هر کدام نقطه شروع خود را پیدا می کند و از همان جا کار برش یا حکاکی را شروع می کنند.

دستگاه برش لیزری دو هد

از مزایای این دستگاه می توان موارد زیر را نام برد:

  1. هد های این دستگاه لیزر می تواند به صورت یکپارچه کار کند و به همین دلیل شما می توانید دو عدد از یک طرح برش لیزری را به صورت همزمان آماده نمایید.
  2. در این نوع دستگاه لیزر چون دارای دو تیوب لیزر می باشند، می توان یکی از تیوب ها را با تیوپ لیزر قدرت بیشتر و دیگری را با قدرت تیوب کمتر در نظر گرفت که برای کارهای مختلف با توجه به میزان مصرف از تیوب ها استفاده گردد.

معایب دستگاه برش لیزر دو هد

  1. اگر بخواهید حرکت هد ها به صورت جداگانه صورت گیرد یا از پردازنده به مراتب گران تر یا از دو عدد پردازنده استفاده کنید، موجب افزایش بهای دستگاه لیزر می گردد.
  2. اگر این دستگاه را با دو دستگاه لیزر تک هد مقایسه نماییم با در نظر گرفتن کل آپشن ها دستگاه لیزر دو هد تنها در قسمت موتور ها و بدنه مشترک بوده و بقیه سیستم ها مثل تیوب؛ مین برد؛ تیوب لیزر و پاور های ولتاژ باید مجزا باشد که قسمت زیادی از هزینه ساخت دستگاه را تشکیل می دهد، لذا استفاده از دو دستگاه لیزر تک هد از نظر هزینه مقرون به صرفه تر می باشد.
  3. در صورت خرابی یکی از قسمت های دستگاه شما در دستگاه لیزر دو هد کل دستگاه را از دست خواهید داد، ولی احتمال خرابی در لیزر تک هد و دو دستگاه مجزا در یک زمان بسیار پایین و تقریبا غیر ممکن می باشد.
  4. در مدل هایی که فاصله هد ها ثابت می باشد، امکان تنظیم کارها بین دو هد از نظر ابعادی و جلوگیری از مصرف نا متعادل و تلف شدن مواد و صرفی امکان پذیر نمی باشد، مگر در شرایط خاص و تنظیم ثابت دستگاه برای یک کار معین و بدون تغییر.
  5. تنظیمات این دستگاه به علت وجود ۶ عدد آینه کار راحتی نمی باشد و حتی ممکن است با بهم خوردن تنظیمات یکی از هد ها نیمی از کارها با توان نادرست و مشکل انجام شده و در نتیجه خسارت به بار بیاورد.
برش-لیزری-چوب حتما بخوانید : برش لیزری چوب چیست؟

برش لیزری دو هد

کاربرد دستگاه برش لیزر دو هد

  • حکاکی و برش پلکسی و ورق های آکریلیک
  • حکاکی و برش انواع چوب و MDF
  • حکاکی و برش انواع چرم و پارچه
  • حکاکی هدایای تبلیغاتی
  • حکاکی بر روی شیشه و کریستال
  • حکاکی بر وی سنگ های تزئینی
  • انجام پروژه های سری کاری جهت سرعت بخشیدن به کار

مشخصات دستگاه برش لیزر دو هد

برخی از ویژگی های دستگاه برش لیزر دو هد عبارتند از:

  • دارای درب جهت جلوگیری از خروج صدا و دود
  • دارای پنل تصویر با قابلیت آپلود ۱۰۰ فایل متفاوت
  • قابلیت اجرای ادامه کار در صورت قطع برق
  • حافظه داخلی ۵۱۲ مگابایتی
  • اجرای ۲۵ لایه طراحی متفاوت
  • دو عدد دمنده ۱۰۰ وات
  • مکنده دو اسب
  • دو تیوب لیزر رسی با حداکثر توان ۱۲۰ وات
  • دارای دو عدد سینی جهت جم کردن ضایعات برش
  • دو عدد سر نازل حرفه ای برش
  • میز وکیوم جهت مکش قطعه کار و ثابت نگه داشتن آن روی میز دستگاه